Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 25.10  (gelezen 72 keer)

Ubuntu 25.10
« Gepost op: 2025/11/05, 14:28:03 »
Vandaag voor het eerst van mijn Ubuntu-leven een upgrade uitgevoerd in plaats van een schone installatie: van versie 25.04 naar versie 25.10. Eigenlijk was het een fluitje van een cent. Verder ben ik benieuwd naar ieders ervaringen met 25.10.

Offline M_aD

• Forumteam
Re: Ubuntu 25.10
« Reactie #1 Gepost op: 2025/11/05, 17:13:34 »
25.10 is uitgebracht dus hoort niet thuis in het test forum gedeelte. Daarom maar verplaatst naar Algemeen.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Jenske

• Lid
Re: Ubuntu 25.10
« Reactie #2 Gepost op: 2025/11/05, 21:05:51 »
Ik ben ook zo'n figuur die altijd het laatste wil (ook al hoor ik op dit en andere fora dat gebruikers zoals ik beter zouden blijven plakken bij de laatste LTS-versie) en ben dus ook overgeschakeld naar 25.10.

Het meest opvallende verschil: de standaard wayland i.p.v. X11.

En het is al van dat: als ik Qgis opstart, krijg ik te lezen dat die trager zou draaien. Voor de andere programma's heb ik nog geen problemen ervaren.

Ik heb er voorlopig nog geen last van, maar ik vind het als gewone gebruiker -- en ik ben dus géén computerprogrammeur, maar wél al >30 jaar intensief gebruiker, waarvan 20 jaar Ubuntu -- toch wel wat puzzelen en het blijft nerdy, die Linux.

Mijn ervaringen met 25.10 zijn dus voorlopig niet negatief, maar een echte vooruitgang merk ik niet.

"Hé, loser", hoor ik je denken, "blijf dan gewoon bij de LTS versie!". Maar oké, ik wil nu eenmaal graag eens kijken naar wat er nieuw is en heb daar tot heden nog nooit zever mee gehad.

Ik blijf dus nog even verder draaien met Ubuntu ... euh in mijn geval al sinds een jaar of 5: Kubuntu. Want ik draai nogal wat KDE-programma's: Digikam, KDEnlive. En Kubuntu is meer aanpasbaar aan mijn wensen.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...