Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Startscherm lenovo na installeren ubuntu naast windows  (gelezen 63 keer)

Startscherm lenovo na installeren ubuntu naast windows
« Gepost op: 2025/10/02, 16:53:10 »
Ik heb een week geleden een nieuwe laptop gekocht, een Lenovo Yoga Pro 9 16IMH9. Ik heb daarop Ubuntu 24.04.3 LTS
Naast Windows 11. Bij het opstarten krijg ik altijd eerst een zwart scherm met daarop enkele minuscule regeltjes waartussen ik moet navigeren met de pijltjestoetsen om naar Windows te gaan. Voor Ubuntu moet ik gewoon enkele seconden wachten en het start vanzelf. Op zich geen groot probleem, maar ik had die regeltjes toch liever wat groter gehad, en gebruiksvriendelijker. Ik had raad gevraagd aan Lenovo, die zeer snel antwoordden  met een set instructies om in terminal het GRUB configuratie scherm te veranderen. Ik moet ergens een verkeerde toets ingedrukt hebben, want nu start mijn computer op met nog altijd dezelfde minuscule regeltjes , en voor het opstarten van Ubuntu een hele serie minuscule regeltjes die over het scherm scrollen. Mijn vraag. Dan heb ik nog liever de oorspronkelijke toestand. Mijn vraag: Mag ik Ubuntu opnieuw installeren met een usb stick, in Windows om de oorspronkelijke toestand te herstellen? Voor het probleem van het startscherm zoek ik dan later wel een oplossing. Iedereen Alvast bedankt
marcninove.

Offline DeBaas

• Lid
Re: Startscherm lenovo na installeren ubuntu naast windows
« Reactie #1 Gepost op: 2025/10/02, 17:32:41 »
Voorbeeld van aangepaste GRUB,
open als Administrator/Systeembeheerder de map /etc/default
open daarin het bestand grub met een tekstbewerker
GRUB_DEFAULT=saved
GRUB_TIMEOUT_STYLE=menu
GRUB_TIMEOUT=5
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash loglevel=3 profile"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""
GRUB_SAVEDEFAULT=true
en de volgende voor de grootte van het grub scherm
GRUB_GFXMODE=1280x800deze laatste staat default op uit/automatisch op 640x480, met een # er voor
experimenteer met 640x480, 1024x768, 1280x800, # ervoor weghalen.
P.S. na iedere wijziging een terminal sudo update-grub
Het terminal progje xrandr geeft je inzicht in mogelijk schermresoluties.

Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL