Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan je bureaubladen verschillende kleur/layout geven?  (gelezen 477 keer)

Offline Jenske

• Lid
Kan je bureaubladen verschillende kleur/layout geven?
« Gepost op: 2025/09/23, 19:32:38 »
Ik gebruik 4 bureaubladen (in Kubuntu 25.04, maar in Ubuntu kan dit ook, als ik me niet vergis).

Bestaat er een manier om elk bureaublad een eigen achtergrond te geven? Zo zou ik bv. voor mijn bureaublad 3, "internet" iets met stroomkabels en dergelijke willen gebruiken, voor bureaublad 2, "schrijven", iets met een pen en papier enzovoort.

... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline M_aD

• Forumteam
Re: Kan je bureaubladen verschillende kleur/layout geven?
« Reactie #1 Gepost op: 2025/09/23, 20:03:49 »
Dat kan zeker, kijk eens bij de instellingen en zoek naar Aktiviteiten (Activities). Daar kan je dan steeds weer een aktiviteit toevoegen. Door naar het volgende bureaublad/aktiviteit te switchen op je desktop kan je dan rechtsklikken en de achtergrond aanpassen voor dat bureaublad.  :)
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/09/23, 20:19:12 »
Ja, maarrrrr .... wat is dan eigenlijk het verschil (en het nut) van activiteiten versus bureaubladen? En waarom zou je voor het één, dan wel het ander kiezen?

(Ik ga ondertussen nog eens proberen enkele activiteiten aan te maken om te zien of dit beter mijn doel dient dan "slechts" bureaubladen)

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #3 Gepost op: 2025/09/23, 20:25:20 »
Goede vraag, ik denk dat je beter de documentatie van KDE Plasma erop na zou kunnen slaan of op hun forum zou kunnen vragen wat het verschil is.

Ik heb voor mijn vorige bericht even op internet gezocht en een live usb stick met kubuntu opgestart om het te proberen, welke dus lukte. Het fijne weet ik er helaas niet van omdat ik zelf al heel lang geen KDE meer gebruikt heb.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/09/23, 20:29:54 »
Maar het wordt erger: blijkbaar hebben "ze" in Plasma 6 het concept van activiteiten afgeschaft.

Daar vind ik hier info over: https://www.reddit.com/r/kde/comments/1by3kcn/virtual_desktops_vs_activities_or_a_mix_of_both/?tl=nl

Uit datzelfde bericht leid ik af dat het blijkbaar al langer niet verder werd ontwikkeld, dat activiteiten-onderdeel.

Ik ga het dus maar op bureaubladen houden, ook al zijn er dan geen aparte achtergronden mogelijk. (Bij Windows is dit overigens ook niet mogelijk, dus maak ik me er niet teveel zorgen over)