Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: een udev rules file toevoegen  (gelezen 766 keer)

Offline Eduard2

• Lid
een udev rules file toevoegen
« Gepost op: 2025/08/05, 20:34:38 »
Beste forumleden,

In Ubuntu 22.04 installeerde ik Visual Studio Code met als doel een Raspberry pico microcontroller te programmeren.  Het downloaden van een gecompileerd C programma lukt niet omdat in Ubuntu het gereedschap picotool niet oproepbaar is vanaf deze vsCode. Er verschijnt een foutmelding die neerkomt op: "Picotool detects only pico as root".  De remedie is het toevoegen van een udev rules file. Meer info staat hier: https://github.com/raspberrypi/picotool/issues/32

Dit gaat boven mijn petje.  Er resten me twee open vragen: 1) Welke naam moet zulke "udev rules file" krijgen ?   2) Waar moet die file worden bewaard?

Vriendelijke groeten,

Eduard

Offline vanadium

• Lid
Re: een udev rules file toevoegen
« Reactie #1 Gepost op: 2025/08/19, 18:46:56 »
In jou geval (handmatig toegevoegd) moet je die in "/etc/udev/rules.d" installeren noot. De naam kan eender wat zijn (niet een naam die al bestaat), maar de extensie moet ".rules" zijn. Herstarten om de regel te laten inlezen (het is ook mogelijk de regels bij te werken met enkele commando's ).

noot  Een distributie zal die in /usr/lib/udev/rules.d/ plaatsen, waarbij de beheerder de regel kan "overrulen" door een aangepaste kopie in "/etc/udev/rules.d") te plaatsen.

Offline Eduard2

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/08/20, 11:11:18 »
Goede morgen Vanadium,

Allereerst hartelijk dank voor uw hulp. Uw recept was kort en krachtig; het lukte direct. Het forum heeft resultaat opgeleverd!

Veel lezers hebben mijn vraag gelezen maar het duurde een tweetal weken vooraleer iemand antwoordde. Na het lezen van uw antwoord wilde ik meer over dat onderwerp weten. Bij gebrek aan een formele opleiding in linux ging ik te rade bij de e-boeken op mijn pc.  Het vergrootglas gericht op "/dev" levert direct treffers. Blijkbaar is /dev een Unix erfenis.  Zoeken in een vijftal boeken naar de extensie ".rules" levert geen antwoord.  In het engelstalige forum waarin de de file inhoud werd beschreven discuteren experts over details maar niemand vertelt waar die moeten worden aangebracht.  Heef u die info gevonden in een boek of was uw antwoord parate kennis en resultaat van studie en ervaring?

Met uw antwoord kan ik verder aan de slag met het verkennen van VScode voor de Raspberry pico.  Die pico staat centraal in een leuk hobby project op punt gesteld met een franstalig team:  https://modulam.retrotechnique.org/

Vriendelijke groeten,

Eduard

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #3 Gepost op: 2025/08/20, 12:31:11 »
Die pico staat centraal in een leuk hobby project op punt gesteld met een franstalig team:  https://modulam.retrotechnique.org/
Kijk wel uit, voor je het weet word je bestempeld als een piratenzender en die boetes zijn tegenwoordig behoorlijk hoog.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/08/20, 13:10:22 »
Heef u die info gevonden in een boek of was uw antwoord parate kennis en resultaat van studie en ervaring?
Ik heb al eens iets soortgelijks moeten doen om een USB SSD-schijf "trimbaar" te maken, en wat licht zoekwerk laat dan toe de details te bevestigen. Fijn dat het je meteen is gelukt!

Offline Eduard2

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/08/20, 14:02:15 »
Dag Ron,

Zolang de modulator gebruikt wordt zoals in de handleiding, reikt het signaal maar enkele cm en zal niemand hinder ondervinden. Rond minuut 7 van het Youtube filmpje (versie met Nederlanse ondertitel) wordt de signaalverdeling getoond. Dat gebeurt met een getwist draadpaar en ferrit ringen als koppeltrafo.

Vriendelijke groeten,

Eduard