Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USBsticky wil niet unmounten  (gelezen 1243 keer)

Offline kuifje09

• Lid
USBsticky wil niet unmounten
« Gepost op: 2025/07/26, 20:05:42 »
Hallo Allemaal,

Ik heb een usb-sticky dat niet unmount wil worden, d.w.z.
Als ik hem unmount of uitwerp, dan krijg ik de popup dat de sticky veilig kan worden verwijderd.
Maar een seconde later, nog voor ik hem uit de poort heb getrokken, is hij weer gemount en krijg ik een
file-manager scherm op mijn scherm.

Klik weer op uitwerpen .. etc.. you got the picture.

Wat kan daar nu fout geen? ( Ik heb hetzelfde grapje op linux mint... )
Dit gaat om linux ubuntu :
DISTRIB_CODENAME=jammy
DISTRIB_DESCRIPTION="Ubuntu 22.04.5 LTS"

De cd, werkt wel volgens afspraak, kwa uitwerpen.

Komt dit fenomeen ook bij anderen voor ? en hoe los ik dit op.
Ik ben nog niets tegekomen hierover.

Alvast bedankt voor de tips...

( net nog een lange update achter de rug, had ubuntu even iet gebruikt.. maar probleem blijft. )

Offline kuifje09

• Lid
Re: USBsticky wil niet unmounten
« Reactie #1 Gepost op: 2025/07/27, 20:02:48 »
UPDATE: Ik had hetzelfde grapje in linux mint, daar kon ik het oplossen in de settings van de filemanager.

Voor nautilus kan ik het niet terugvinden hoe dat zou moeten.  Iemand een tip ?

« Reactie #2 Gepost op: 2025/07/28, 16:50:30 »
Het kan om een bug van je systeem gaan maar ook om een niet goed werkende stick.
Wordt de stick automatisch aangekoppeld bij het insteken ? Zo ja schakel die optie met 'schijven' uit.
Als dat ook niet werkt en de schijf zich blijft aankoppelen: schakel de computer uit. Trek de USB stick eruit. Start de computer opnieuw op en plug de stick in, wat gebeurd er dan?
Koppel de stick handmatig aan en wanneer aangekoppeld kies je vervolgens voor veilig verwijderen of ontkoppelen. Maakt dat verschil?
Xubuntu 24.04 LTS

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/08/19, 18:50:31 »
Als workaround kan je in het rechts-klik menu van het icoon van de USB in het linkerpaneel van bestandsbeheer "Safely remove" ("Veilig verwijderen") kiezen. Dan verdwijnt het apparaat helemaal, en kan het niet automatisch weer aankoppelen. Zou in dit geval moeten werken. Nadeel: de enige manier om de USB weer aan te koppelen, bestaat er in die eerst uit te trekken en dan weer in te pluggen.