Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OBS studio, kan bron niet wissen  (gelezen 1536 keer)

OBS studio, kan bron niet wissen
« Gepost op: 2025/05/27, 22:30:34 »
Geachte forumleden,

OBS-studio in mijn Kubuntu 24.04 installatie heeft kuren. Als ik open, staat er nog een bron open waarmee ik aan het rommelen was, namelijk een venstercapture (Xcomposite). Als ik die aanklik om hem te wissen, sluit het programma zich af. Wie heeft hier verstand van? Hoe dit op te lossen?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Jenske

• Lid
Re: OBS studio, kan bron niet wissen
« Reactie #1 Gepost op: 2025/05/28, 09:14:51 »
"Aan het rommelen" klinkt vaag, maar ik ga ervan uit dat je het programma dan uiteindelijk hebt verwijderd. Goed mogelijk dat daarvan nog fragmenten aanwezig blijven op het systeem, waardoor OBSstudio denkt dat die xcomposite nog bereikbaar is. Quod non.

Ik neem even aan dat xcomposite de exclusieve naam is van het programma en dat er dus niet nog andere programma's zijn waar in de naam ook nog deze lettercombinatie voorkomt.

Ik zou dan met synaptic alles opzoeken met "xcomposite" en dan krijg je een aantal bestanden te zien waarin die naam voorkomt. Sommige daarvan zijn geïnstalleerd (en groen aangevinkt), maar mogelijk zijn er ook zogenaamde resterende configuraties.

Gooi die er allemaal af en kies voor "volledig verwijderen".

Herstart daarna je computer.

Als er dan in OBSstudio nog verwijzingen staan naar xcomposite, ligt het aan een instelling in OBSstudio en dan zal je daarin moeten graven. Mogelijk heb je ergens manueel een pad ingevuld naar een (niet meer bestaand) xcomposite.

... Kubuntu 24.04 ...

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/05/28, 09:19:57 »
En om verder te gaan: als het dan toch aan "iets" in OBS ligt, start eerst OBS studio en probeer niet onmiddellijk dat xcomposite-ding eruit te halen.

Ga naar het menu waar die xcomposite zou moeten worden ingesteld (of kan worden verwijderd) en kies voor een ander programma dat dan moet worden gedraaid i.p.v. xcomposite. Normaal moet dat bestaan. Zoniet moet je daar een lege regel invullen. Maar het is mogelijk dat dan alsnog OBS crasht omdat hij écht iets nodig heeft (dat lijkt op) xcomposite.

Je zou dan eventueel kunnen proberen OBS helemaal te verwijderen (dus ook inclusief alle instellingen), computer herstarten en dan OBS terug installeren.

Daarmee zouden die verwijzingen naar xcomposite moeten verwijderd zijn (aangezien je dat programma er eerder al had afgegooid en een programma niet zal verwijzen naar een niet op je systeem aanwezig programma (behalve als het een zgn. afhankelijkheid betreft en dan wordt die normaliter meer geïnstalleerd met het hoofdprogramma)).

In andere gevallen kan ik je niet verder helpen.
... Kubuntu 24.04 ...

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/05/29, 03:41:47 »
Je zou dan eventueel kunnen proberen OBS helemaal te verwijderen (dus ook inclusief alle instellingen), computer herstarten en dan OBS terug installeren.
In dat geval zal het volstaan de verborgen bestanden van OBS in de home folder te verwijderen (of te hernoemen, zodat het mogelijk is ze terug te plaatsen). Dan start OBS terug op met fabrieksinstellingen, maar moet je wel alles weer instellen. xcomposite dan als bron vermijden: misschien is dit iets wat met Xorg werkt terwijl je nu op Wayland zit?

« Reactie #4 Gepost op: 2025/05/29, 08:34:24 »
In dat geval zal het volstaan de verborgen bestanden van OBS in de home folder te verwijderen (of te hernoemen, zodat het mogelijk is ze terug te plaatsen). Dan start OBS terug op met fabrieksinstellingen, maar moet je wel alles weer instellen. xcomposite dan als bron vermijden: misschien is dit iets wat met Xorg werkt terwijl je nu op Wayland zit?

Vooral dit laatste kon misschien wel eens het ding zijn, misschien zelfs een Nvidia conflict, who knows. Ik kom hier later op terug, als in: kon wel eens enkele dagen duren omdat ik op dit moment even andere prioriteiten heb.

« Reactie #5 Gepost op: 2025/05/31, 15:01:07 »
"Aan het rommelen" klinkt vaag, maar ik ga ervan uit dat je het programma dan uiteindelijk hebt verwijderd. Goed mogelijk dat daarvan nog fragmenten aanwezig blijven op het systeem, waardoor OBSstudio denkt dat die xcomposite nog bereikbaar is. Quod non.

Ik neem even aan dat xcomposite de exclusieve naam is van het programma en dat er dus niet nog andere programma's zijn waar in de naam ook nog deze lettercombinatie voorkomt.

Ik zou dan met synaptic alles opzoeken met "xcomposite" en dan krijg je een aantal bestanden te zien waarin die naam voorkomt. Sommige daarvan zijn geïnstalleerd (en groen aangevinkt), maar mogelijk zijn er ook zogenaamde resterende configuraties.

Gooi die er allemaal af en kies voor "volledig verwijderen".

Herstart daarna je computer.

Als er dan in OBSstudio nog verwijzingen staan naar xcomposite, ligt het aan een instelling in OBSstudio en dan zal je daarin moeten graven. Mogelijk heb je ergens manueel een pad ingevuld naar een (niet meer bestaand) xcomposite.

"Rommelen" is gewoon spelen met het programma. Om opnames te maken, moet je een "bron" selecteren. Dit kan een microfoon zijn, een screencapture etc. Die bron blijft dan open/beschikbaar staan totdat je deze wist. Ook het programma afsluiten, doet een bron niet verdwijnen. Een van die bronnen (screencapture Xcomposite, wat dat ook moge betekenen) bleek ook open staan en toen ik deze wilde wissen, chrashte het programma. Inmiddels heb ik OBS-studio er al helemaal afgehaald en weer geinstalleerd en ik zal nooit meer die bron selecteren, ik heb hem doorgaans toch niet nodig.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/05/31, 15:49:00 »
Dat vind ik nu één van de fijne dingen aan Ubuntu: dat je een programma dat het niet doet er vlot kan afgooien en terug installeren.

Maar ... dat is net ook het nadeel, want als je -- en ik durf dat ook wel eens doen -- wat rommelt door hier en daar iets anders in te stellen of een alternatief programma te gebruiken, kan het zijn dat je niet meer weet wat er nu verkeerd loopt en dan moet je alles terug opruimen. Dat lukt dus wel vrij vlot, maar het kost toch vaak heel wat tijd.

Ik heb me al eens laten vertellen door kenners dat andere Linux-distributies daar soms wat beter in zijn: je moet daar namelijk echt elk onderdeeltje dat je wil draaiende hebben, manueel installeren, inclusief elk stukje ondersteunende software dat dat programma nodig heeft. ArchLinux zou zo zijn, heb ik van horen zeggen. Maar zelf hou ik het (al >10 jaar) bij Ubuntu (Kubuntu, zelfs).
... Kubuntu 24.04 ...

« Reactie #7 Gepost op: 2025/05/31, 16:43:43 »
Ach ja, ik gebruik OBS sinds heel kort voor het opnemen van lesmateriaal, ter ondersteuning van mijn "echte" lessen maar nu zit ik ermee dat ik blijkbaar niets aan de instellingen kan doen om het gekraak in de opnames weg te krijgen. Als ik maar ietsje te hard praat, gaat dat ding kraken en zo. Ik maak wellicht nog wel een nieuw topic aan.