Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: IBM toetsenbordje linker ctrl-toets die niet meer werkt  (gelezen 339 keer)

IBM toetsenbordje linker ctrl-toets die niet meer werkt
« Gepost op: 2025/06/04, 16:02:38 »
Hoi Allemaal,

Heb weer eens zo’n Brain-wormpje. Het gaat om een al jaren lang keurig werkend, oude keyboard : IBM-KB 826. Ja , het gaat hier niet om het geld. Ik heb ook nog 2 andere,moderne toetsenborden die ook prima werken. Waar het mij om gaat is de vraag: wát is hier gaande. Wat is nu de oorzaak. Waar zit het probleem. Het punt is dat de linker ctrl-toets het ineens niet meer doet.

Ik heb het bord helemaal open gehad en volledig schoon gemaakt. Je kunt er nu van eten! Alles doet het prima, alleen die ene linker-ctrl niet. Ik had ooit eens de twee ctrl toetsen omgewisseld maar ook dat geeft hier geen oplossing. Ook het met de hand indrukken van de toetsen op de dubbele circuit laag die op de metalen onderplaat ligt,werkt wel voor alle toetsen, behalve die linker ctrl. Mijn conclusie nu is dus dat er géén elektronisch signaal ontstaat of wordt doorgevoerd van die toets. Maar ik heb ook zo nauwkeurig mogelijk alle lijnen gevolgd op het circuit maar zag nergens iets van beschadigingen o.i.d. ! Ook de koppeling naar de printplaat lijkt in orde. Ook de printplaat zelf heeft geen doorgebrande items o.i.d.! Geen idee dus wat dan de oorzaak kan zijn. Het lijk mij ook geen software-kwestie. Ik heb ook zo’n live-test gedaan en je ziet alle toetsen keurig oplichten, behalve die ctrl-toets. Als ik de ander borden aansluit werkt alles perfect.

Als ik via instellingen  op toetsenbord klik dan zie ik wel enkele instel-opties maar het gros ervan zegt me niets. En ik wilde niet zomaar tal van pogingen wagen die me mogelijk de boel op slot zetten. Ik vraag me wel af of ik mogelijk eens iets van een toetsen-combinatie fout heb ingetikt en wellich zó de functie van die linker-ctrl toets heb “uitgezet “?????? Geen idee hoe dat te checken!

Mogelijk zal ik uiteindelijk wel met een soort voltage-metertje iets moeten gaan checken. Maar vóórdat ik op dat voor mij wat onbekende terrein ga begeven, hier dus de vraag: Heeft iemand nog een slim idee ,dan wel suggestie ?? Alvast dank.

Goese Duikertje.