Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wel of geen fstrim gebruiken, that's my question  (gelezen 586 keer)

Offline Jenske

• Lid
Wel of geen fstrim gebruiken, that's my question
« Gepost op: 2025/04/27, 18:18:31 »
Naar aanleiding van een totaal ander topic (hier) las ik iets over het trimmen van een SSD:
  • Ik heb een SSD (in ext4 met Kubuntu 25.04)
  • Daarvan lees ik af en toe dat die moet ge-trimd worden. Op enkele plekken lees ik dat je dan, om dat trimmen te laten gebeuren, in een terminal "sudo fstrim -a" moet / mag doen.
  • Anderzijds lees ik ook elders dat tegenwoordig trimmen automatisch gebeurt (zoals in Windows, waar het blijkbaar vanzelf gebeurt). Let wel: ik heb daar zelf nooit een cron- of ander bestand voor gemaakt.
  • Maar als ik dan zelf "sudo fstrim -a" toepas, lijkt het wel of er een hele resem moet worden getrimd en lees ik soms zelfs dat er ettelijke gigabytes zijn getrimd. Het lijkt dus of dat automatisch trimmen helemaal niet zoveel opleverde als een manuele trim.
Wat is het nu: trimt Kubuntu zélf automatisch? Moet ik dan nog zelf af en toe in een terminal trimmen?
... Kubuntu 24.04 ...

Offline vanadium

• Lid
Re: Wel of geen fstrim gebruiken, that's my question
« Reactie #1 Gepost op: 2025/04/27, 19:33:15 »
Trimmen van de systeemschijf gebeurt automatisch, in Ubuntu 1 keer per week. Ik zou dat zo laten en mij daar geen zorgen over maken. Trimmen van een externe SSD gaat niet automatisch, en kan standaard zelfs niet tenzij je zelf een udev regel installeert die aan het systeem meldt dat dat kan en mag. Ook daar maak ik mij geen zorgen over.

« Reactie #2 Gepost op: 2025/04/27, 20:20:57 »
Kubuntu trimt ook automatisch, tenminste hier (24.04) wel.

Je kunt het als volgt controleren:
systemctl status fstrim.timerGeeft
● fstrim.timer - Discard unused filesystem blocks once a week

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/04/28, 00:01:36 »
Mooi, dan blijf ik er met m'n fikken af.
... Kubuntu 24.04 ...