Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waar is "de kubus" heen? (vroeger kon dat in bureaubladeffecten)  (gelezen 538 keer)

Offline Jenske

• Lid
Vroeger, toen de dieren nog spraken en ikzelf ook jonger was, zegge en schrijve 7 jaar geleden, was er ergens een bureaubladeffect waarbij je kon wisselen tussen programma's door "roterende kubus" te kiezen. De verschillende draaiende programma's kwam dan terecht op een in de ruimte zwevende kubus die je met ctrl TAB of andere toetscombinatie kon kiezen.

Oké, fancy gedoe, allemaal, en zal wel geheugen vreten, maar ik vroeg me toch af: waar is dit heen gevaren?

(Let wel: ik draai Kubuntu, dus geen gewone Ubuntu)
... Kubuntu 24.04 ...

Offline peer

• Lid
Re: Waar is "de kubus" heen? (vroeger kon dat in bureaubladeffecten)
« Reactie #1 Gepost op: 2025/04/26, 15:02:04 »
bedoel je deze: https://store.kde.org/p/1132629/ ??
Ik heb de 'desktop cube' nooit gebruikt dus kan je hier niet mee verder helpen.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/04/26, 15:06:22 »
<snip>Niet gezien dat dit hier over Kubuntu gaat…
« Laatst bewerkt op: 2025/04/27, 11:20:54 door vanadium »

« Reactie #3 Gepost op: 2025/04/26, 18:03:02 »
Even wat onderzoek gedaan hiernaar. Het effect is een tijd terug bewust verwijderd:

https://invent.kde.org/plasma/kwin/-/merge_requests/1075

Zie ook:

https://bugs.kde.org/show_bug.cgi?id=438883

Blijkbaar is het effect nu in Plasma 6 weer aanwezig maar Kubuntu 24.04 zit nog op 5.x. Persoonlijk ga ik niet voor die kubus opwaarderen / herinstalleren. Op GitHub staan nog instructies om het effect zelf te bouwen voor Plasma 5: https://github.com/zzag/kwin-effects-cube/tree/main?tab=readme-ov-file#building-from-git. Wil wel een poging doen om te kijken of dat (nog) werkt als daar behoefte aan is.

edit: Voor de goede order toch maar even geprobeerd en uiteraard waren de instructies niet zomaar te volgen. Na wat aanpassingen lukte het toch en is de kubus in te schakelen (standaard met Super ('Windowstoets') + C). Helaas is de kubus alsnog niet in te stellen als effect voor wisselen tussen virtuele bureaubladen. Dat betekent dat als je wisselt door op de bureaubladen te klikken in de taakbalk de kubus niet komt. Je kunt dus wel van bureaublad wisselen met de kubus maar alleen door de kubus met de geconfigureerde sneltoets op te roepen.   
« Laatst bewerkt op: 2025/04/26, 23:12:14 door erik1984 »

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/04/27, 18:10:18 »
Het is inderdaad (ongeveer) die kubus, die ik bedoelde. Maar voor zover ik me herinnerde "werkte" die kubus ook tussen verschillende programma's op hetzelfde bureaublad.

Maar het is geen ramp. Er zijn ergere dingen in het leven ... (snikte hij nostalgisch en melancholisch)

(En ja, ik ben in de bureaublad-effecten eens gaan snuisteren op "kubus" en daar stond het. Het vereist wel minimaal 3 bureaubladen. Maar het werkt dus wel (tussen bureaubladen, niet tussen programma's).
... Kubuntu 24.04 ...

« Reactie #5 Gepost op: 2025/04/27, 20:13:33 »
...

(En ja, ik ben in de bureaublad-effecten eens gaan snuisteren op "kubus" en daar stond het. Het vereist wel minimaal 3 bureaubladen. Maar het werkt dus wel (tussen bureaubladen, niet tussen programma's).

In Kubuntu 24.04? Dat is wel vreemd want daar kon ik de kubus niet standaard vinden, pas na zelf bouwen en installeren van het effect. Maar goed mooi dat het is 'opgelost'.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/04/28, 00:02:24 »
In mijn geval Kubuntu 25.04.

...

In Kubuntu 24.04? Dat is wel vreemd want daar kon ik de kubus niet standaard vinden, pas na zelf bouwen en installeren van het effect. Maar goed mooi dat het is 'opgelost'.
... Kubuntu 24.04 ...

Offline MKe

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2025/04/28, 22:16:53 »
Die kubus van vroeger kwam van de Compiz Windowmanager, die je als alternatief kon gebruiken in Gnome2.