Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wifi adapter uit driver CD-Rom Modus halen/ wifi verkrijgen  (gelezen 2432 keer)

Offline Willy

• Lid
wifi adapter uit driver CD-Rom Modus halen/ wifi verkrijgen
« Gepost op: 2025/04/02, 15:15:45 »
Met moeite heb ik mijn nieuwe usb-wifi adapter kunnen vinden in Ubuntu. Ik dacht ook een goede driver gevonden en geïnstalleerd te hebben (gedownload  en dan via  Software en Updates/    Additional Drivers).

Maar de adapter staat inmiddels opnieuw op driver cd-rom modus. En de door mij (vermeend?) geïnstalleerde driver is niet meer terug te vinden onder Additional Drivers (waar hij eerst wel onder stond)

Als  ik het goed begrijp doet de adapter het niet in de CD-Rom modus.

Wat moet ik doen om alsnog wifi te verkrijgen?

Ik sluit niet uit dat het antwoord op dit forum te vinden is, maar ik ben al twee dagen bezig om zelf het antwoord te vinden, zonder succes, dus ik gooi het toch maar in de groep.

lsusb:

Bus 002 Device 002: ID 8087:0024 Intel Corp. Integrated Rate Matching Hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 005: ID 0bda:1a2b Realtek Semiconductor Corp. RTL8188GU 802.11n WLAN Adapter (Driver CDROM Mode)
Bus 001 Device 004: ID 0bda:0158 Realtek Semiconductor Corp. USB 2.0 multicard reader
Bus 001 Device 003: ID 093a:2510 Pixart Imaging, Inc. Optical Mouse
Bus 001 Device 002: ID 8087:0024 Intel Corp. Integrated Rate Matching Hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 003 Device 002: ID 046d:c31c Logitech, Inc. Keyboard K120
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

Re: wifi adapter uit driver CD-Rom Modus halen/ wifi verkrijgen
« Reactie #1 Gepost op: 2025/04/02, 16:29:16 »
Hoi,

Die wifi adapter van jou schijnt een lastig ding te zijn, maar hier staat wel een oplossing als je het draadje goed door leest.
Je moet dan wel een ppa installeren, en dat kan een veiligheids risico opleveren.
Een andere optie zou kunnen zijn om een andere wifi-adapter aan te schaffen waar wel degelijke linux drivers voor aanwezig zijn.

groet,

Steven

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/04/02, 19:53:03 »
Citaat
Een andere optie zou kunnen zijn om een andere wifi-adapter aan te schaffen waar wel degelijke linux drivers voor aanwezig zijn.
Nog beter: schaf er een aan waarvoor in Ubuntu géén drivers nodig zijn. Bv. een TP-Link TL-WN725N; voor ca. € 10 inclusief verzending.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/04/02, 21:56:22 »
Al de nieuwere kernels geprobeerd? De huidige Realtek drivers zijn tegenwoordig geïntegreerd.
Deze conflicteerd met de oudere, vanuit extra ppa's, geïnstalleerde versies.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Willy

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/04/04, 17:45:56 »
beste mensen dank jullie voor het meedenken, dat is erg aardig van jullie. Ik koop een TP-Link TL-WN725N, dat lijkt mij het eenvoudigst (ik ben maar een Ubuntu-beginner en weet bijv. nog niet wat een kernel is, dus er valt nog wat te leren voor me).

Ubuntu staat al op mijn desktop en binnenkort zet ik het ook op mijn laptop (daar zit nu Windows 10, en ik weiger om me Windows 11 te laten opdringen, dan is Ubuntu toch een stuk socialer).

« Reactie #5 Gepost op: 2025/04/04, 21:27:07 »
Citaat
beste mensen dank jullie voor het meedenken, dat is erg aardig van jullie. Ik koop een TP-Link TL-WN725N, dat lijkt mij het eenvoudigst (ik ben maar een Ubuntu-beginner en weet bijv. nog niet wat een kernel is, dus er valt nog wat te leren voor me).

Ubuntu staat al op mijn desktop en binnenkort zet ik het ook op mijn laptop (daar zit nu Windows 10, en ik weiger om me Windows 11 te laten opdringen, dan is Ubuntu toch een stuk socialer).

Welkom beste Willy.

Als nieuwe ubuntu gebruiker is het misschien wel handig om naar de  webstek van Pjotr rond te kijken.
Er staan daar een boel handige tips & trucs voor Ubuntu en linuxMint.

groet,
Steven

Offline Willy

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/04/06, 16:13:36 »
dank je voor de tip Steven, ik ga me inlezen.