Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe (irritante) popup op een nieuw tabblad in Firefox vermijden?  (gelezen 3369 keer)

Offline Jenske

• Lid
Als ik met de cursor een nieuw tabblad maak (door op de plus te tikken rechts van het meest rechtse tabblad), krijg ik in Firefox (recentste versie) altijd zo'n domme popup te zien die aankondigt dat ik een nieuw tabblad ga maken.

Leuk? (lacht cynisch)

Allesbehalve! (maakt zich kwaad)

Want door die irritante popup wordt de adresbalk bedekt en krijg ik dus niet te zien wat ik intyp. (loopt rood aan, aders zwellen)

Wie kan ervoor zorgen dat ik die vervelende eigenschap uit zet? (wanhopige blik)

En o ja, als ik gewoon gebruik maak van het toetsenbord (CRTL T), krijg ik die popup niet te zien. Maar dan moet je wel weten dat je F6 moet inklikken om in (of uit) die adresbalk te geraken, ervan uitgaande dat je dat niet met de muiscursor wil doen.
... Kubuntu 24.04 ...

Offline ajjp

• Lid
Re: Hoe (irritante) popup op een nieuw tabblad in Firefox vermijden?
« Reactie #1 Gepost op: 2025/03/06, 09:01:01 »
De cursor blijft staan waar het plus-teken stond, maar dat is nu in het veld "Nieuw tabblad". Die pop-up verdwijnt meteen zodra ik de cursor van "Nieuw tabblad" afhaal.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/03/06, 11:42:38 »
Kijk eens in je instellingen. Onder "General" - "Tabs" is er een instelling "Show an image preview when you hover on a tab".

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/03/06, 14:09:50 »
Citaat
Onder "General" - "Tabs" is er een instelling "Show an image preview when you hover on a tab".
Maar deze is juist voor al geopende tabbladen.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/03/06, 17:35:42 »
Citaat
Onder "General" - "Tabs" is er een instelling "Show an image preview when you hover on a tab".
Maar deze is juist voor al geopende tabbladen.
Zoals je ziet op de screenshot, is de nieuwe tab al geopend. De cursor staat erboven (want voorheen was daar het pijltje om een nieuwe tab aan te maken), dus wordt, voor die nieuwe tab, de tooltip getoond. Na het aanmaken van die nieuwe tab gaat de gebruiker een adres of zoekopdracht ingeven. Echter, de tooltip overdekt het veld waarin het adres of zoekopdracht ingegeven wordt.

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/03/06, 18:12:59 »
Citaat
... dus wordt, voor die nieuwe tab, de tooltip getoond. Na het aanmaken van die nieuwe tab gaat de gebruiker een adres of zoekopdracht ingeven. Echter, de tooltip overdekt het veld waarin het adres of zoekopdracht ingegeven wordt.
Hierover zijn we het eens. Ik zie het bezwaar niet zo, want zodra je de cursor iets verplaatst is de tooltip weg.
Maar die tooltip (weer een term geleerd) houd je niet tegen door "Show an image preview when you hover on a tab" uit te vinken. Wat er wel verdwijnt is de preview van andere geopende maar niet op de voorgrond staande tabbladen als je met de cursor op de tab gaat staan. [net opnieuw geprobeerd]

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2025/03/07, 11:45:13 »
Persoonlijk is mij dit ook nooit opgevallen, omdat ik meestal tabs aanmaak met het toetsenbord, en de muis dus niet toevallig boven een (bestaande of nieuwe) tab staat.

Op dit moment merk ik echter dat de tooltip weggaat van zodra je begint te typen. Echter, ik had de update deze morgen naar 136.0. Dus blijkbaar werd dit ongemak opgelost.

« Reactie #8 Gepost op: 2025/03/08, 13:59:43 »
...

Hierover zijn we het eens. Ik zie het bezwaar niet zo, want zodra je de cursor iets verplaatst is de tooltip weg.

...

Het was mij nog nooit opgevallen maar waarschijnlijk om die reden. Het valt hier ook alleen op bij het tweede tabblad (dat hangt ook van je persoonlijke instellingen / add-ons af op welke positie de adresbalk begint vermoedelijk), alleen dan overlapt de tooltip / popup het begin van de adresbalk. Als je begint met typen van adres verdwijnt de tooltip ook.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2025/03/14, 18:53:20 »
Bedankt voor alle feedback (glimlacht zuur en met tranen in de ogen omwille van niet volledig bevredigende oplossing).
Het blijft een lastige, want ook als ik een aantal van jullie tips volg, blijft dat irritante popupje staan. (wordt langzaam terug roder, ondanks gebruik van kalmerende middelen)

Dat je een extra plugin of extensie zou moeten installeren vind ik wat teveel van het goede: het bezwaart het geheugengebruik en ik wil nu eenmaal niet voor iets dat me irriteert een extensie / add-on / plugin installeren om die irritatie te doen verwijderen. (heeft moeite met het verhullen van een woedende, gefrustreerde blik)

Maar er zijn ergere dingen in het leven en ik vermoed dat dit soort hinderlijkheden vanzelf verdwijnt binnen enkele decennia. (lacht zich een breuk om deze zelf verzonnen mop)
... Kubuntu 24.04 ...

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2025/03/15, 12:53:41 »
Het probleem dat je aangeeft, kan niemand van ons reproduceren. Voor ons allemaal, behalve voor jou, verdwijnt de popup van zodra je begint te typen: de cursor staat automatisch in de zoekbalk.

Heb je wel degelijk de laatste Firefox 136? Indien wel, dan is het enige wat ik nog kan bedenken dat het te maken heeft met Firefox op KDE.

De extensie waarnaar verwezen werd, heeft (helaas) niets met je vraag te maken en zal het probleem dus ook niet oplossen.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2025/03/15, 16:39:31 »
Omdat dit forum zo vriendelijk draait -- en dat is postief bedoeld -- ben ik nog eens naar mijn oorspronkelijke probleem gaan snuisteren.

Firefox 136.0.1 (laatste versie), flatpak in Kubuntu.

Het probleem -- dat er een popup verschijnt boven de adresbalk als ik met de cursor een nieuw tabblad aanmaak in Firefox -- is eigenlijk "beperkt" tot de eerste twee tabbladen. Van zodra je (naast) tabblad 3, 4 of verder een tabblad toevoegt, verschijnt die popup ook wel, maar die bedekt dan niet het begin van de adresbalk.

Bij de eerste 2 tabbladen is dat probleem er echter wél: zie screenshot.

Concreet neem ik u even mee op mijn surfrealiteit:
  • ik heb 5 tabbladen open
  • Ik klik op tabblad 3 omdat daar iets interessants op staat (de tabbladen rechts ervan blijven open staan).
  • ik lees op dat tabblad 3 iets over "benaarstigen" (ik weet het, klinkt idioot, maar dit is dan ook maar een voorbeeld)
  • mijn cursor zweeft over tabblad 2 (waar een onderbroken filmpje over Patrice Lumumba staat) of 1
  • ik ga dan over naar typen op het toetsenbord, want ik werk liever met het toetsenbord dan de muis
  • maar ... ik krijg dan, overlappend met de adresbalk te zien in een popup wat er in tabblad 2 (twee) te zien is (Patrice Lumumba VRT en nog wat info). Wat er in dat tweede tabblad staat blijkt uit de (afgekorte) titel van dat tabblad en hoef ik dus niet nog eens te lezen in een (al even weinig zeggende) popup die hoogstens enkele letters meer bevat. Dit doet me denken aan de Windows optie (en die is er ook standaard in KDE Plasma) om een soort mini-afbeelding te zien van een scherm als je over de bureaubladen zweeft.
  • "Be-la-che-lijk en irritant", denk ik dan. Ik weet heus wel welke bureau- en tab- en andere bladen er op mijn computer open staan en daar hoeft niet de helft van mijn RAM geheugen te worden verspild aan mini-afbeeldingen van bureaubladen.
  • Ik weet heus wel wat er op elk tabblad staat en hoef dat ook niet nog eens via een popup te zien.
  • Maar goed: als ik dan probeer iets in te typen -- het woord "benaarstigen" van zonet -- in de adresbalk, zie ik dat niet, TENZIJ ik eerst F6 klik op mijn toetsenbord, waarmee je rechtstreeks belandt in de adresbalk.
"Die vent heeft blijkbaar wel veel tijd om zich over dit soort zaken te verontrusten", hoor ik u denken, net voor u dit bericht wil sluiten, vernietigen, melden als spam of ongewenste intimiteiten.

"Kan zijn", denk ik dan, "maar ik had duidelijk aangegeven in de rest van mijn post dat ik dit geen levensbelangrijk probleem acht".

Maar zo heb ik alvast uw mogelijks wat saaie dag opgevrolijkt.

Maar niettemin vind ik wél dat sommige functies écht nodeloos zijn -- noemen ze dat niet "bloated" in het vakjargon?. Bij Windows is het nog veel erger, waar ze er ooit in zijn geslaagd om, als je enkele letters had getypt in een Word-document, zo'n irritante bewegende paperclip te laten zien die sprak: "Hé, ik zie dat u een brief gaat tikken. Kan ik u daarbij helpen?" (Behalve de formulering van de zin is dit écht waar --> https://www.youtube.com/watch?v=3G_uCbKoG5A). En zo van die pdf-bestanden, waar je in miniatuur de inhoud te zien krijgt op je verkenner of Dolphin of bureaublad of Nautilus: ir-ritant, man!

Ik wil ook niet dat er boven de handgreep van mijn nieuwe Rolls Royce een sticker plakt met "dit is de deuropening" en op het stuur "dit is het stuur".

Het probleem dat je aangeeft, kan niemand van ons reproduceren. Voor ons allemaal, behalve voor jou, verdwijnt de popup van zodra je begint te typen: de cursor staat automatisch in de zoekbalk.

Heb je wel degelijk de laatste Firefox 136? Indien wel, dan is het enige wat ik nog kan bedenken dat het te maken heeft met Firefox op KDE.

De extensie waarnaar verwezen werd, heeft (helaas) niets met je vraag te maken en zal het probleem dus ook niet oplossen.
« Laatst bewerkt op: 2025/03/15, 16:42:27 door Jenske »
... Kubuntu 24.04 ...

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2025/03/15, 18:36:26 »
Ik heb eens de flatpakversie van firefox geïnstalleerd, maar het is niet anders.

Ik heb wat moeten zoeken om je probleem te reproduceren, maar door je gedetailleerde stappen te lezen, begrijp ik wellicht wat er gebeurt: na het klikken op tabblad drie, klik je waarschijnlijk ook nog eens op de website zelf. Hierdoor wordt, voor tab 3, de tekstcursor verlegd naar de website, weg van de adresbalk. Als je typt, gaat de uitvoer naar de website: je ziet wat je typt als je in een invoerveld staat, anders gebeurt er niets. Je moet in dat geval eerst terug de adresbalk activeren (F6 of Ctrl+L).

Staat het tonen van de tooltip zelf je geheel tegen (zoals mij blijkt uit je voorgaande post), dan kan je die tooltip AFZETTEN.
« Laatst bewerkt op: 2025/03/15, 18:57:45 door vanadium »

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2025/03/15, 23:25:10 »
Vanadium, het werkt inderdaad door in about:config de instelling voor browser.chrome.toolbar_tips te wijzigen naar FALSE.

Dank!
... Kubuntu 24.04 ...

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2025/03/16, 13:38:08 »
Dat hier is de gemakkelijke manier om die tooltips uit te schakelen.