Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lege regel toevoegen in PDF  (gelezen 2508 keer)

Offline rico70

• Lid
Lege regel toevoegen in PDF
« Gepost op: 2025/01/21, 08:18:40 »
IK heb een PDF waar ik een paar lege regels moet toevoegen. Ik gebruik de gratis versie van MasterPDF 5.9.86
Screenshot is gedeelte van de PDF, wat na de datums komt is niet belangrijk, bedoeling is tussen de dagen een lege regel te plaaltsen
Tips zijn welkom
Bvhd rico

Re: Lege regel toevoegen in PDF
« Reactie #1 Gepost op: 2025/01/21, 11:58:52 »
Hallo, volgens mij gaat je dat niet lukken, maar ik kan me vergissen natuurlijk...
(Heb je screenshot opgeslagen naar pdf en geprobeerd witregels toe te voegen met LO Draw, Inkscape, Gimp, Scribus en pdftk, maar zonder gewenst resultaat).
« Laatst bewerkt op: 2025/01/21, 12:01:02 door Paul Matthijsse »

« Reactie #2 Gepost op: 2025/01/21, 12:09:12 »
Als het een echte PDF is (en niet een als afbeelding gescande PDF vanaf een glasplaat), kan je wel woorden/tekens op één regel tussenvoegen. Het tussenvoegen van regels lukt mij echter niet.

Wellicht converteren naar Word of Excel: https://www.ilovepdf.com/ (en dan met LibreOffice proberen?)

Offline rico70

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/01/21, 12:38:54 »
Het is een echte PDF, export uit MediLog. Ik ga die website eens proberen, lukt het niet dan is het jammer. Iig bedankt

Edit : bedankt, die site werkt goed
« Laatst bewerkt op: 2025/01/21, 12:44:13 door rico70 »

Offline peer

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/01/21, 13:53:58 »
als het een echte pdf is met voldoende lege ruimte onder de regels en je hebt geen andere datumregels dan kan het als volgt in masterpdf.
1. selecteer de regels met de eerste datum als een tekstblok. Dit is blok 1
2. kopieer dit blok en zet het even apart. Dit is kopie blok 1
3. selecteer de regels met de tweede datum als een tekstblok. Dit is blok 2
4. kopieer dit blok en zet het even apart. Dit is kopie blok 2
5. Verwijder nu blok 2
6. Paste kopie blok 1 direct onder blok 1
7. Paste kopie blok 2 hier twee keer onder
8. Verwijder nu elke tweede regel

Offline rico70

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/01/21, 15:17:28 »
Bedankt, helaas gaat dat niet werken aangezien er geen lege regels zijn. Ik zal ook deze tip bewaren voor evt in de toekomst  te gebruiken.

Offline peer

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/01/21, 15:59:43 »
Het editen van pdf-bestanden vind ik lastig. Zolang de layout niet verandert kun je kleine aanpassingen doen. Maar als je iets meer wil (zoals bv. regels toevogen) dan wordt het moeilijker.

Meestal is toch de 'eenvoudigste' weg het converteren van het bestand naar word/libreoffice, daar de aanpassingen doen en dan weer saven als pdf. Maar ook hierbij loop je regelmatig tegen problemen aan.