Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: APA stijl en bronverificatie in LibreOffice Writer  (gelezen 836 keer)

APA stijl en bronverificatie in LibreOffice Writer
« Gepost op: 2024/10/24, 16:47:05 »
Gegroet allen,

Het schijnt in Microsoft Word mogelijk te zijn om APA-bronverificatie en het opmaken van een literatuurlijst te automatiseren. Is zoiets ook mogelijk in LibreOffice Writer?

Alvast dank,

Groeten van ZB
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Jenske

• Lid
Re: APA stijl en bronverificatie in LibreOffice Writer
« Reactie #1 Gepost op: 2024/10/24, 17:17:14 »
Dat  gaat perfect.Gebruik daarvoor Zotero. Da's een apart programma om je literatuurreferenties (en films, en rapporten, wetgeving, brieven, kunstwerken etc.) bij te houden.
Je kan dat, door de LibreOffice add-on te installeren, koppelen. Zo kan je in je tekst allerlei referenties invoeren en achteraf alsnog beslissen hoe je dat in je referentielijst in dat document wil zien verschijnen: auteur + jaartal + titel of nummer + auteur + jaartal of welke notatie dan ook (ook APA).

In (KàUbuntu is het wel lastig (maar niet onoverkomelijk) om de Libreoffice-plugin van Zotero aan de praat te krijgen.

Ik gebruik Zotero al meer dan 10 jaar: één centrale bibliotheek die ik koppel aan zowel mijn LibreOffice documenten in Linux als in Word bij Windows.
... Kubuntu 24.04 ...

Re: APA stijl en bronverificatie in LibreOffice Writer
« Reactie #2 Gepost op: 2024/10/25, 16:23:46 »
Dat  gaat perfect.Gebruik daarvoor Zotero. Da's een apart programma om je literatuurreferenties (en films, en rapporten, wetgeving, brieven, kunstwerken etc.) bij te houden.
Je kan dat, door de LibreOffice add-on te installeren, koppelen. Zo kan je in je tekst allerlei referenties invoeren en achteraf alsnog beslissen hoe je dat in je referentielijst in dat document wil zien verschijnen: auteur + jaartal + titel of nummer + auteur + jaartal of welke notatie dan ook (ook APA).

In (KàUbuntu is het wel lastig (maar niet onoverkomelijk) om de Libreoffice-plugin van Zotero aan de praat te krijgen.

Ik gebruik Zotero al meer dan 10 jaar: één centrale bibliotheek die ik koppel aan zowel mijn LibreOffice documenten in Linux als in Word bij Windows.

Mijn dank, ik ga daar eens mee prutsen. Kan die centrale bibliotheek bijvoorbeeld ook direct contact maken met online universiteitsbibliotheken?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.