Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Creatie datum  (gelezen 2636 keer)

Creatie datum
« Gepost op: 2024/10/11, 12:48:47 »
Als ik een bestandsoverzicht laat zien (Thunar), dan zie ik in de bovenbalk wanneer bestanden "laatst" gewijzigd zijn. Voor zover mij bijstaat (Windows tijdperk) moet er ook een manier zijn om een kolom te tonen waarin te zien is wanneer een bestand is aangemaakt. Maar hoe?
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.

Re: Creatie datum
« Reactie #1 Gepost op: 2024/10/12, 07:19:27 »
Dag,

Als ik niet vergist ....
Is het min of meer hetzelfde bij elk bestandenbeheer.
In de gedetaillerde overzicht, op de bovenbalk, rechter muisknop, daar kan men kiezen welke kolommen men wil zien.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2024/10/12, 10:38:26 »
Citaat
In de gedetaillerde overzicht, op de bovenbalk, rechter muisknop, daar kan men kiezen welke kolommen men wil zien.
In mijn Thunar -evenals in die van Carmagel- niet; ook niet in "configureer kolommen".

« Reactie #3 Gepost op: 2024/10/12, 13:12:46 »
Ik heb even zitten spitten op internet en zie artikelen waarin staat dat dit in Linux niet mogelijk is (Birth=).  Wel te zien per bestand, maar dan moet je naar Command-mode. Schijnt onbelangrijk te zijn. Maar als ik beeldmateriaal (gebeurtenissen) van verschillende periodes, met verschillende bestandsnamen (DSC.... en jjjjmmdd_...) uit verschillende mappen op 1 hoop gooi voor archief doeleinden, zou het mooi zijn dat ik een chronologisch overzicht te zien krijg als ik de hele handel op creatiedatum kan sorteren. Dat lukt niet met wijzigingsdatum. Toch belangrijker dan gedacht voor dergelijke toepassingen. Nu dus wachten op de tovenaar (programmeur) die daar een mooie utility voor schrijft.  Ik heb veel geprogrammeerd, maar niet in C, C++, Script en andere talen op de PC en Linux/Unix. Moet te doen zijn. Wie zich geroepen voelt .... doe je best. In Windows en MacOs bestaat die mogelijkheid wel. Kan Linux toch niet achterblijven!
« Laatst bewerkt op: 2024/10/12, 13:15:56 door Cargamel »

« Reactie #4 Gepost op: 2024/10/12, 13:33:45 »
Dag,

Het zit er tussen .....
Tenzij jullie een oudere versie hebben.

MvG,
MauRice

Offline jolo

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2024/10/12, 14:30:40 »
Ik lees hierin dat de optie die MauRice2 noemt, pas beschikbaar is vanaf Thunar 4.17.0 . Deze versie zit nog niet in Xubuntu 22.04. Maar wel in Xubuntu 24.04.1. Daarin zit Thunar 4.18.8. Zie afbeelding optie Maakdatum. Als je Xubuntu 22.04 draait, zou je in het terminalvenster kunnen proberen
ls -lt --time=birth [Enter]

Dat staat hierin bij Update 2021: the new ls command option

« Laatst bewerkt op: 2024/10/12, 14:32:34 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2024/10/12, 15:42:15 »
Citaat
Het zit er tussen .....
Tenzij jullie een oudere versie hebben.
Ik moet bekennen dat ik inderdaad nog met Xubuntu 22.04 draai en die gebruikt Thunar 4.16.10-1. Die heeft, zoals ik nu zie, minder mogelijkheden. Het wordt tijd dat ik overstap! [en kennelijk Carmagel ook]

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2024/10/12, 16:41:27 »
In Thunar 4.18 met distributie LMDE 6 Xfce Is dit ook mogelijk.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

« Reactie #8 Gepost op: 2024/10/12, 17:25:39 »
Ik heb PCManFM-Qt-bestandsbeheerder geïnstalleerd en die geeft de aanmaakdatum wel aan. Ik kan voorlopig dus nog even vooruit.
Dank voor  het meedenken allemaal.  :)

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2024/10/14, 16:10:39 »
Als het om fotobeheer gaat: in Digikam kan je naadloos kiezen of je op aanmaakdatum ("datum waarop de foto is getrokken") of wijzigingsdatum wil sorteren of selecteren. Je kan zelfs de 2 combineren: geef me alle foto's van september 1914 die ik heb gewijzigd tussen 1 januari 1918 en 4 februari 1919.

Ik heb even zitten spitten op internet en zie artikelen waarin staat dat dit in Linux niet mogelijk is (Birth=).  Wel te zien per bestand, maar dan moet je naar Command-mode. Schijnt onbelangrijk te zijn. Maar als ik beeldmateriaal (gebeurtenissen) van verschillende periodes, met verschillende bestandsnamen (DSC.... en jjjjmmdd_...) uit verschillende mappen op 1 hoop gooi voor archief doeleinden, zou het mooi zijn dat ik een chronologisch overzicht te zien krijg als ik de hele handel op creatiedatum kan sorteren. Dat lukt niet met wijzigingsdatum. Toch belangrijker dan gedacht voor dergelijke toepassingen. Nu dus wachten op de tovenaar (programmeur) die daar een mooie utility voor schrijft.  Ik heb veel geprogrammeerd, maar niet in C, C++, Script en andere talen op de PC en Linux/Unix. Moet te doen zijn. Wie zich geroepen voelt .... doe je best. In Windows en MacOs bestaat die mogelijkheid wel. Kan Linux toch niet achterblijven!
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

« Reactie #10 Gepost op: 2024/10/15, 12:21:06 »
Dank voor de tip !!!

Offline Nero

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2024/10/15, 20:01:21 »
Met het uitstekende exiftool kan je in de terminal de FileModifyTime veranderen naar de Exif Create Date. Dat kan in batch mode in een enkel commando.

« Reactie #12 Gepost op: 2024/10/19, 08:32:03 »

Met het uitstekende exiftool kan je in de terminal de FileModifyTime veranderen naar de Exif Create Date. Dat kan in batch mode in een enkel commando.

Dag,

Ik ben geen fotograaf of foto's maker .....
Maar met de onderstaande opdracht in terminal / konsole heb je alle info van uw foto's.

exiftool -r -all -csv $HOME/<Pad naar fotos>/* > metadata.csv

<Pad naar fotos> aanpassen waar uw foto's staan, en de 'metadata.csv' openen met LibreOffice Calc.
De komma selecteren als separator.

MvG,
MauRice

Offline peer

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2024/10/19, 09:23:09 »
Citaat
In mijn Thunar -evenals in die van Carmagel- niet; ook niet in "configureer kolommen".
In "dolphin" (kde plasma)  kan ik naast de kolom 'modified'ook de kolommen 'created'en 'accessed' toevoegen
In "double commander" zie ik de mogelijkheid niet.

Offline Nero

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2024/10/19, 09:24:31 »
Wil je de tijd hebben waarop de foto gemaakt is, of deze waarop de foto op de pc is gezet?

Voor het eerste:exiftool '-FileModifyDate<DateTimeOriginal' /pad/naar/fotosDit zet de timestamp van elke foto in de modifytime van de bestandsbeheerder. De opdracht is niet hoofdletter gevoelig.

Wil je dat laatste: de 'BirthTime' van een bestand verandert als je het naar een ander medium kopieert. Zie de opdracht stat <bestandsnaam>.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #15 Gepost op: 2024/10/26, 20:23:49 »
In python is het wel mogelijk, aanmaak datum, laatste modificatie datum, laatste toegangs datum, enz.
Misschien zelf een (laten) maken in python?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.