Een paar dagen had ik op dit forum een vraag over 'dode toetsen', die in mijn nieuwe besturingssysteem niet meer werkten. Met hulp van dit forum heb ik alsnog een ander toetsenbord weten in te stellen, namelijk 'Engels (VS, internationaal, met dode toetsen)'. (Zie ook het topic
'Accenttekens plaatsen lukt niet meer in Ubuntu 24.01.1 LTS').
Daarmee dacht ik dat de kous af was. Maar tot mijn schrik merkte ik dat die dode toetsen ineens niet meer werkten als ik mijn computer had afgesloten en een tijd daarna weer opnieuw opstartte. Vreemd genoeg stond het betreffende toetsenbord nog wel degelijk vermeld (via Toetsenbord > Indelingen).
Ik heb toen een noodgreep moeten uitvoeren: eerst een ander toetsenbord toevoegen en het toetsenbord 'Engels (VS, internationaal, met dode toetsen)' even verwijderen. Vervolgens het toetsenbord 'Engels (VS, internationaal, met dode toetsen)' opnieuw toevoegen en het andere toetsenbord weer verwijderen. Nu bleken de dode toetsen weer gewoon wél te werken.
Hoewel dat gelukkig geen grote ramp is, is het echter wel erg onhandig als ik iedere keer opnieuw weer deze noodgreep moet uitvoeren. Is er een manier om dat te voorkomen, zodat het ingestelde toetsenbord 'Engels (VS, internationaal, met dode toetsen)' bij iedere nieuwe opstart gewoon nog actief is? Of is er misschien iets simpels dat ik met mijn bescheiden denkraam over het hoofd zie?