Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: keepass database gewist na wissen /run/user/1000/doc  (gelezen 833 keer)

Offline Parleur

• Lid
keepass database gewist na wissen /run/user/1000/doc
« Gepost op: 2024/07/04, 15:41:28 »
Wie weet meer hoe om te gaan met dit verschijnsel.
Mijn keepassx databasebestand bevindt zich in de map Kluis in /home
De map kluis wordt gesynchroniseerd met Synology Drive met het thuis netwerk en met grsync opgeslagen. Ik heb om reden geen versiebeheer, is nooit nodig geweest.
Ooit heb mappen gewist in /run/user/doc de meesten waren leeg en volgens informatie is dit een soort van tmp voor systemd.
Tot mijn grote schrik daarna nergens meer de databasebestanden voor keepassx, overal gewist na syncronisatie.
Gelukkig van de wekelijkse reservekopie terug kunnen halen.
Mijn vraag is waarom is het noodzakelijk dit soort belangrijke bestanden ook in de tmp te hebben staan, zijn ze daar weg dan werkt de applicatie niet meer.
Ik wil niet direct gaan blacklisten of whitlisten maar begrijpen waarom dit zo opgetuigd is.
Wie kan mij verder helpen.

Offline vanadium

• Lid
Re: keepass database gewist na wissen /run/user/1000/doc
« Reactie #1 Gepost op: 2024/07/04, 18:42:16 »
Hier moet toch iets anders gebeurd zijn. /run/usr/doc is waar bestanden beschikbaar gesteld worden voor snap of flatpak applicaties via FUSE. Het is een virtueel bestandssysteem. Als je daar bestanden wist, wordt het origineel niet gewist. Is jou keepassx via Snap geïnstalleerd?

Offline Parleur

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2024/07/04, 23:43:01 »
Bedankt voor het reageren Vanadium.
Synaptic en Ubuntu Software geven geen informatie, alleen wanneer ik "flatpak"in het zoekveld geef zie ik dat Keepasxc niet als Flatpak geinstalleerd is. Van Snap weet ik het nog niet zeker.
Overigens was de wis actie 100 % repeteerhaar. Soms zie ik in ~/run/user/1000/doc ook bestanden die bewerkt zij in b.v. Avidemux.
In de buitenlandse fora kwam ik wel eerder vragen tegen over deze mysterieuse mappen. Ik blijf  verder lezen en leren, een gewaarschuwd mens telt voor twee.
« Laatst bewerkt op: 2024/07/04, 23:44:48 door Parleur »

Offline Parleur

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2024/07/08, 13:19:40 »
hallo forum,
Er zijn ontwikkelingen.
Ik heb het probleem gepost op het Keepassxc forum https://app.element.io/#/room/#keepassxc:mozilla.org, waar ik snel antwoord kreeg.
Zij hadden er ook nooit van gehoord maar zagen dat mijn versie 5 jaar oud was. Verder geen commentaar.
Ik heb de configuratie bekeken op mijn laptop met 22.04 LTS en daar zag het er anders uit, in ieder geval geen verdwaalde mappen met keepassxc databases.
Ik heb dan ook het vermoeden dat mijn situatie onstaan is door artefacten van de distro-upgrade van 18.04 naar 20.04 i.p.v. een fresh install.
Hier hou ik het maarop.
Komende winter doe ik een fresh install naar 24.04 LTS.