Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mis in de verkenner "File System"  (gelezen 122 keer)

mis in de verkenner "File System"
« Gepost op: 2025/12/03, 15:56:22 »
op mijn laptop heb ik nu
Distributor ID: Ubuntu
Description: Ubuntu 25.04
Release: 25.04
Codename: plucky

en daar mis ik "file System"

Daardoor kan ik (grafisch) niet naar usr/share/librecad/patterns om enkele onderdelen toe te voegen.

Of kan dat op een manier via terminalscherm?

mvg

SPW
Spidey-Westland
Release:   LinuxMint 20.2 una

Offline Jenske

• Lid
Re: mis in de verkenner "File System"
« Reactie #1 Gepost op: 2025/12/03, 17:52:31 »
Je "stapt" het bestandssysteem binnen door gebruik te maken van cd (change to directory).

Vb.

• cd /home/Alfred/documenten --> ga naar de map documenten van Alfred, die zich bevindt onder de map "home"
  • cd /home/Alfred/Audio --> ga naar de map Audio van Alfred (en zie hierboven)
Let op: hoofdlettergevoelig! Audio is niet hetzelfde als audio. En documenten is niet hetzelfde als Documenten.

Maar eigenlijk kan je net zo goed met de verkenner naar die map.
Als je wil knutselen in een NIET home-map, dus zoals jij vraagt: ergens /usr/share/librecad enzovoort In Ubuntu (dus niet in Kubuntu, zoals ik het gebruik), moet je dan wel de verkenner -- Nautilus heet die in Ubuntu -- opstarten als root. Dat doe je door in een terminal te typen:
sudo nautilus
Het ziet er dan hetzelfde uit als een gewone Nautilus-sessie, maar je draait als root. Da's belangrijk én gevaarlijk, want als root kan je vanuit die Nautilus-sessie dus ook vanalles verprutsen aan je mappenstructuur. Je kan immers overal aan, alles vegen, verplaatsen, verkloten. Daarom: nadat je in die Nautilus-sessie hebt gedaan wat je wil doen, sluit dat af, zodat je niet nadien per ongeluk prutst waar je niet wil prutsen.

Jaren geleden heb ik eens voorgesteld (toen ik nog Ubuntu gebruikte en niet Kubuntu, zoals nu) dat een root-sessie van Nautilus automatisch een duidelijk aparte kleur zou krijgen, zodat je als gebruiker goed kan zien dat je op een andere manier in je systeem draait.
In Kubuntu is dat veiliger geregeld, want je kan dat in die mappen wel in en zelfs in de bestanden, maar als je iets wil wijzigen, krijg je de verwittiging: dit vereist root-rechten. Wil je dat wel?
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #2 Gepost op: Gisteren om 09:14:33 »
op mijn laptop heb ik nu
Distributor ID: Ubuntu
Description: Ubuntu 25.04
Release: 25.04
Codename: plucky

en daar mis ik "file System"

Daardoor kan ik (grafisch) niet naar usr/share/librecad/patterns om enkele onderdelen toe te voegen.

Of kan dat op een manier via terminalscherm?

mvg

SPW

File system wordt al een tijdje standaard niet meer getoond in Nautilus, de Gnome ontwikkelaars hebben dat eruit gehaald. Via Disks/Schijven zou je dat kunnen aanpassen:
GNOME Disks > Select Disk/Volume > gear > Edit Mount Options… > Show in user interface

Hoe lang deze optie nog beschikbaar blijft is niet bekend maar ik ga ervan uit dat dit in de toekomst ook gaat verdwijnen.
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 09:16:14 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: Gisteren om 12:32:25 »
Het zal volstaan de toets / in te drukken.

Dat brengt je naar de root folder, de bovenste folder van het bestandssysteem.

Algemeen kan je eender waar gaan met Ctrl+L: geef dan het pad in en druk op Enter. Zo brengt ook Ctrl+L / Enter je naar de root folder.

Wordt niet meer getoond in de interface, en misschien is dat goed: voor je dagelijkse gebruik van de computer is dat voor niets nuttig.