Ik heb een freeplane mindmap, waarin een aantal nodes enkel een datum bevatten. Onder zo'n node hangen dan (voor die datum) andere knopen met tekst.
Voorbeeldlogboek +--- 23/04/2018 +---------- "vergadering in hoofdgebouw" | +---------- "Jos leidt de vergadering in" | +---------- (volgende knoop van 23 april 2018) | +---------- (nog een volgende knoop van 23 april 2018) | +--- 16/06/2020 +---------- "dienstvergadering in Het Palladium" | +---------- "Marceline leidt de vergadering in" | +------ (volgende knopen voor 16 juni 2020) | |--- 24/04/2017 +------ (enzovoort) | +------ (enzovoort)
Als ik vraag om de kinderen van knoop "logboek" alfabetisch te sorteren (da's de énige mogelijkheid), worden er gewoon gekeken naar het eerste karakter van de datum, vervolgens naar het tweede enzovoort. Dit geeft dus volgende volgorde:
16/06/2020
23/04/2018
24/04/2017
Als je in Freeplane kinderen wil sorteren, kan dat dus wél alfabetisch, maar niet volgens datum.
Hoe los ik dat sorteerprobleem in Freeplane op?Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden:
-- al die datums laten herwerken met een of andere tekst-expressie (maar wélke), zodat de datums als volgt worden weergegeven in tekstvorm: JJJJ-MM-DD
-- een soort script (dat begrijpbaar is voor een leek als ikzelf) dat knopen (="nodes") kan sorteren waarin alleen een datum staat