Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: oude foto vebeteren  (gelezen 1480 keer)

Offline jabuca

• Lid
oude foto vebeteren
« Gepost op: 2023/12/20, 19:05:16 »
Hallo allemaal.
Ik heb een paar oude trouwfoto's, en de zijn er naar meer dan 53 jaar niet mooier op geworden, net als wij.
Ik wil de foto's wat scherper. helder en iets groter maken. Het formaat is nu 10x15 cm. en het wordt dan13x19 cm.
Met Gimp heb ik weinig ervaring, als iemand een paar goede tips heeft, die zijn van harte welkom.

Ik werk met Ubuntu 20.04,en ik heb Gimp 2.10
Met vriendelijke groet, jabuca
« Laatst bewerkt op: 2023/12/21, 08:48:51 door jabuca »
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: oude foto vebeteren
« Reactie #1 Gepost op: 2023/12/20, 19:21:17 »
Met Gimp heb ik weinig ervaring, als iemand een paar goede tips heeft, die zijn van harte welkom.

Heb je hem goed (hoge resolutie) ingescanned beschikbaar?

Begin anders gewoon toch eens met gimp. Dit hoeft niet altijd moeilijk te zijn. =D
Maak wel eerst een kopie waar je op gaat werken zodat je de originele scan behoudt.

Onder menu bij 'Kleuren' vindt je 'Automatisch'.
Voer dan eerst al eens de automatische 'Witbalans' uit. Daar kom je vaak al ver mee.
Automatisch 'Normaliseren' wil ook nog wel eens helpen.
En misschien allebei uitvoeren, waarbij je kunt kijken welke je eerst doet met het beste eindresultaat.

Contrast zou ik voorzichtiger mee zijn. Maar je kunt ook nog kijken wat automatisch 'Contrast oprekken' doet en of dit iets positiefs toevoegd.
Of elke combinatie van deze drie waarbij je verschillende volgordes kunt proberen. In 90% van de gevallen is dit al voldoende.

Als dat allemaal nog niet werkt wordt het idd handmatig en wat ingewikkelder (maar zeker niet onmogelijk).
Tegen dat het zover is dan roep nog maar een keer.

Succes!!
« Laatst bewerkt op: 2023/12/20, 19:25:49 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #2 Gepost op: 2023/12/20, 20:07:23 »
Hallo allemaal.
Ik heb een paar oude trouwfoto's, en de zijn er naar meer dan 53 jaar niet mooier op geworden, net als wij.
De  foto's wil wat scherper. helder en iets groter maken. Het formaat is nu 10-x15 cm. en het wordt dan13x19 cm.

Ik werk met Ubuntu 20.04,en ik heb Gimp 2.10
Met vriendelijke groet, jabuca

Hallo jabuca,

Tja ik zie de klus voor mijn neus. Je moet die foto's  eerst eens hoog inscannen en dan vervolgens met Gimp bewerken  en eventueel ook met darktable. Het lijkt me erg leuk, maar dat nu echt doen. Ik zal het eens gaan proberen.  Leuk om dat te doen met eens stel fotoś uit mijn begintijd. Het zal me wel veel tijd kosten, hoor, nu ik parkinson heb, maar dat zien we dan wel

groet Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jabuca

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2023/12/21, 08:54:42 »
Partyrabbit en just  bedankt, en just heel veel sterkte!

« Reactie #4 Gepost op: 2023/12/21, 15:12:29 »
Geen dank.
En mocht je er niet uit komen dan roep nog maar. Als het enkele foto's zijn wil ik het ook nog wel voor je doen/proberen (vaker gedaan en met succes, foto's voor begrafenissen en zo, want 'geen goede foto' of 'alleen oude pasfoto')
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2023/12/23, 10:45:40 »
Er bestaat voor GIMP (en nog wat andere programma's) een zgn. add-on, genaamd G'mic. Dat accent staat er inderdaad.

Daarin zitten heel wat restauratie-onderdelen voor bijvoorbeeld oude foto's.

Waarom zou je dat installeren? Omdat je anders moet gebruik maken van de gewone schuifregelaars van GIMP. Dat vergt nogal wat technische fotografische kennis, zoals over kleurzweem en dergelijke.

Als je daar weinig van weet is het soms makkelijker om een programma (zoals G'mic) te gebruiken als toevoeging aan GIMP en waarmee je "automatisch" oude foto's kan herstellen.

En op de meeste sites wordt ook het woord "gmic", dus zonder dat accent, wel herkend.
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #6 Gepost op: 2023/12/23, 12:07:46 »
Goede tip Jenske!

Ik ga dat eens proberen! IK loop al te speuren naar een goede zwart wit foto.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jabuca

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2023/12/24, 08:14:18 »
Ik heb afgelopen week een klein begin gemaakt, en na de kerstdrukte etc. ga ik er verder mee. En ik laat wel weten of het gelukt, of niet. En allemaal bedankt  voor alle reacties. Prettige feestdagen, en een gezond en gelukkig 2024!  Met vriendelijke groet, jabuca

Offline Miamigo

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2024/01/19, 21:05:47 »
Heb zelf ook gimp geinstalleerd, echter niet vanuit de ubuntu software, want dan wordt de handleiding niet geinstalleerd. Heb de flatpak van www.gimp.org gedownload en deze geinstalleerd.
Voor het installeren van gimp ga eerst naar ubuntu software en zoek naar gnome software. Hier zie je add-ons staan voor flatpak ondersteuning. Vink deze aan.
Ga daarna naar het gedownloade bestand van gimp flatpak en klik rechts. Selecteer met software-installatie. Nu krijg je een scherm om gimp te installeren en een heleboel add-ons, waaronder g'mic. Vink alle add-ons aan en gimp wordt nu geinstalleerd.
Na installatie ga naar het tabblad bewerken en kies voorkeuren. Selecteer hulpsysteem. Kies voor de lokaal geinstalleerde kopie en kies als browser de gimp browser. Nu heb je de handleiding in gimp.
Voor het bewerken van foto's zijn er op youtube heel veel tutorials te vinden.
Deze is voor jou misschien wel interessant: https://www.youtube.com/watch?v=nabLrWPzO24
G'mic is te vinden onder het tabblad filters.