Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Systeem boot niet meer  (gelezen 669 keer)

Offline baptist

  • Lid
Systeem boot niet meer
« Gepost op: 2024/02/19, 10:14:23 »
Onlangs heb ik ubuntu 22.04.3.LTS  op mijn nieuwe laptop gezet  samen met windows. Dat werkt prima. alleen in Ubuntu krijg ik mijn draadloze koptelefoon niet werkend.
Gezocht  op Google en daar kreeg ik voor de terminal een paar aanvullende commando's. Dat had ik beter niet kunnen doen want na een reboot start ubuntu niet meer op.
Ik krijg nu het tty1 scherm met de login. Kan iemand mij helpen dat Ubuntu weer opstart of moet ik met een usb stick volledig opnieuw beginnen ????

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Systeem boot niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2024/02/19, 12:38:54 »
Gezocht  op Google en daar kreeg ik voor de terminal een paar aanvullende commando's.
Welke commando's?

Offline baptist

  • Lid
Re: Systeem boot niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2024/02/19, 12:57:13 »
Dat commando heb ik ingevoerd maar kan dat uiteraard na de reboot niet meer terugvinden. Mocht  Ubuntu opstarten vanuit de tty1 niet lukken,
dan wil ik graag mijn laatst gewijzigde  bestanden op een usb stick zetten vanuit de terminal en daarna met een opstart usb ubuntu opnieuw laden. Maar ik weet niet hoe ik bestanden op een usb stick krijg ?? Ik zie de bestanden wel via de terminal maar weet het commando niet op naar de usb te schrijven

Offline peer

  • Lid
Re: Systeem boot niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2024/02/19, 14:04:30 »
bestanden veilig zetten is een goed idee. Ik weet niet of ubuntu standaard Midnight Commander installeert. Maar die zou je misschien kunnen starten vanaf de terminal met het commando mc.
Makkelijker is het wellicht om een live cd te starten en van daaruit de bestanden veilig stellen.

Wat mis is is niet duidelijk. Je kan proberen om met de supergrub cd  ubuntu te starten. Als dat lukt kun je vanuit ubuntu grub opnieuw installeren. Je kan ook ook proberen om met de boor-repairdisk grub te herstellen.

Al dit niet lukt en je hebt je bestanden velig gesteld dan kun je opnieuw installeren.

Maar wellicht heeft iemand anders nog goede tips voor je.

Re: Systeem boot niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2024/02/19, 16:03:39 »
Eerst eens kijken of linux niet in conflict is met win. Win wil nog weleens je boot overnemen en linux hinderen.  :-X Bekend dual-boot probleempje.
Daarbij kunnen anderen je prima helpen (dual-boot ben ik niet zo in thuis).

En anders...

of moet ik met een usb stick volledig opnieuw beginnen ????

Kun je nog booten van usb? Kun je dat in je boot nog selecteren/instellen? Zo ja ....

Exact dezelfde installatie versie stick gebruiken als je erop gezet hebt (22.04.3.LTS dus).
Als het goed is krijg je dan bij het installatie keuze scherm de optie "Herstellen" (of zo iets). Je weet wel, naast het keuzescherm "vervangen/ernaast/enz".
Deze selecteren en doorvoeren dan uiteraard.

Dat werkt hetzelfde als win herstellen, en dan behoudt je gewoon alles wat er al op stond, incl software en bestanden. Uiteraard mits deze niet beschadigd of verwijderd zijn.

Maar als win (telkens) je dual-boot 'overneemt' gaat dit niet helpen.
« Laatst bewerkt op: 2024/02/19, 16:08:37 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Systeem boot niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2024/02/19, 17:38:51 »
Eerst eens kijken of linux niet in conflict is met win. Win wil nog weleens je boot overnemen en linux hinderen.  :-X Bekend dual-boot probleempje.
Daarbij kunnen anderen je prima helpen (dual-boot ben ik niet zo in thuis).

Waar haal je die onzin vandaan?  Gelukkig schrijf je zelf dat je niet zo thuis bent in dual-boot.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Systeem boot niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2024/02/21, 15:18:46 »
Eerst eens kijken of linux niet in conflict is met win. Win wil nog weleens je boot overnemen en linux hinderen.  :-X Bekend dual-boot probleempje.
Daarbij kunnen anderen je prima helpen (dual-boot ben ik niet zo in thuis).

@baptist
Zoek op dit forum even naar het hier veelvuldig besproken en bekende bios probleem: dual boot proble*  ;)
Zul je zien dat dat vaker voor komt, en vaak ook vrij simpel op te lossen is.

Je negeert deze gebruiker.

Wil je volgende keer op je woordkeuze letten en wat minder onvriendelijk doen?
Totale onzin dat jij het onzin noemt. Het is wel degelijk een goed attentiepunt waar mogelijk sprake van kan zijn.

Verder verwijs ik je naar de link in mijn footer.
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Systeem boot niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2024/02/25, 13:02:48 »
Kortste klap, nu bijna een week verder: herinstalleer.

Het is mogelijk te herinstalleren met behoud van je bestanden en instellingen. Kies in het installatieprogramma "iets anders", geef zelf aan welke partitie je systeempartitie is, en, belangrijk, zet het vinkje bij "Formatteer"  af. Wat dan gebeurt is dat alle systeembestanden opnieuw geïnstalleerd worden. Al je gebruikersdata blijft staan.

Is dat te moeilijk voor jou, installeer dan op de standaard manier, waarbij alle data gewist worden. Plaats daarna je gegevens terug.

  • Aangezien je niet meer weet welke commando's ervoor gezorgd hebben dat je systeem niet meer opstartte, is het moeilijk het probleem te vinden en op te lossen.
  • In eender welk scenario moet je toch eerst heel zeker zijn dat je een goede reservekopie hebt van je persoonlijke gegevens.
« Laatst bewerkt op: 2024/02/25, 13:05:25 door vanadium »

Re: Systeem boot niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 2024/02/25, 15:56:55 »
Kun je nog booten van usb? Kun je dat in je boot nog selecteren/instellen? Zo ja ....

Exact dezelfde installatie versie stick gebruiken als je erop gezet hebt (22.04.3.LTS dus).
Als het goed is krijg je dan bij het installatie keuze scherm de optie "Herstellen" (of zo iets). Je weet wel, naast het keuzescherm "vervangen/ernaast/enz".
Deze selecteren en doorvoeren dan uiteraard.

Dat werkt hetzelfde als win herstellen, en dan behoudt je gewoon alles wat er al op stond, incl software en bestanden. Uiteraard mits deze niet beschadigd of verwijderd zijn.

Dit ook geprobeerd?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore