Ik heb het even aan chatGTP zelf gevraagd:
"Bestaat er een FOSS alternatief voor ChatGTP?"
Antwoord:
"Tot mijn kennisdatum in september 2021 was er geen directe open-source tegenhanger van GPT-3, het model waarop ik ben gebaseerd. GPT-3 is ontwikkeld door OpenAI en wordt niet vrijgegeven als open-source software. Het is echter mogelijk dat er sindsdien nieuwe ontwikkelingen zijn geweest in de wereld van open-source kunstmatige intelligentie die een vergelijkbaar niveau van taalbegrip en -generatie kunnen bieden.
Er zijn open-source taalmodellen beschikbaar, zoals GPT-2, BERT, en RoBERTa, die kunnen worden gebruikt voor tekstgeneratie en taalbegrip, maar deze modellen hebben mogelijk niet dezelfde schaal en prestaties als GPT-3. Het is ook mogelijk dat er nieuwe modellen zijn ontwikkeld sinds mijn laatste kennisupdate.
Als je op zoek bent naar open-source alternatieven voor tekstgeneratie, raad ik je aan om de recente ontwikkelingen in de open-source gemeenschap voor kunstmatige intelligentie te verkennen, bijvoorbeeld op platforms zoals GitHub en in onderzoekspapers. Houd er rekening mee dat de prestaties van open-source modellen kunnen variëren en afhankelijk zijn van factoren zoals de beschikbare trainingdata en resources."