Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op afstand bedienen ?  (gelezen 2227 keer)

Offline truus222

• Lid
Ubuntu op afstand bedienen ?
« Gepost op: 2023/10/08, 12:11:39 »
Hallo beste mensen,

Ik gebruik sinds heel kort Ubuntu. Ik ben dus een absolute beginneling wat Ubuntu betreft. Ik heb Ubuntu geinstalleerd op een oude Dell Laptop en die wil ik graag op afstand kunnen bedienen. Wie weet hiervoor een geschikt en gratis programma voor Ubuntu. Ubuntu heeft dit kennelijk zelf niet in huis. Ik heb althans niets gevonden.
Ik hoor het nog graag.
Met vriendelijke groet,
Cor Jansen

Offline bart85

• Lid
Re: Ubuntu op afstand bedienen ?
« Reactie #1 Gepost op: 2023/10/08, 12:57:35 »
Dat heeft Ubuntu wel. In ieder geval op de commandline met ssh. Grafisch met -X optie in ssh.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

« Reactie #2 Gepost op: 2023/10/08, 14:05:56 »
Hoe bedoel je op afstand bedienen?
Bedoel je bv in de huiskamer de volume regelen?
Of bedoel je echt van een totaal andere locatie volledig in je pc te willen?

Dat laatste kan met 'Bureaublad op afstand'. Vanaf Linux computers heb je hiervoor het programma Remminia. Vanuit win computers met 'bureaublad op afstand'.
Je dient hiertoe wel je modem/router in te stellen, en mogelijk ook je firewall in je pc als je die aan hebt staan. De juiste externe toegang te verlenen.

Het eerste? Geen idee of dat mogelijk is. Ik zou denken met iets via bluetooth?
Wat bv bij Spotify werkt, wat ik mijn kids zie doen. Die spelen hun playlists af vanuit de computer, maar tevens ingelogt met hun telefoon selecteren en switchen ze daarop de nummers. De smartphone is zeg maar de afstandsbediening.

Dus misschien helpt het in adviezen als je wat specifieker bent in je doel?
« Laatst bewerkt op: 2023/10/08, 14:09:02 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2023/10/08, 21:40:23 »
Met teamViewer of AnyDesk hoef je niks in te stellen, wel zo makkelijk.

« Reactie #5 Gepost op: 2023/10/08, 21:49:54 »

Teamviewer gebruik ik zowel privé als zakelijk regelmatig en inderdaad je hoef nooit in je router te duiken.
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline truus222

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2023/10/09, 09:26:18 »
Aan iedereeen die op mijn topic reageerde, heel erg bedankt voor deze reactie"s en voor alle duidelijkheid; ik bedoel dus: Met mijn Windows laptop op afstand Ubuntu op mijn oude Windows Dell Laptop kunnen bedienen, met programma 's zoals Anydesk, Teamviewer of Google Remote. Dar ben ik al mee aan de slag geweest, maar ik heb geen een van die programma 's werkend gekregen. Vandaar mijn vraag: Heeft iemand wellicht ervaring met één of meerdere van deze eerder genoemde programma 's, dan zou zou Ik nog graag instructies, ontvangen hoe te handelen in deze en daarbij ook rekening houdend met het feit dat ik een absolute beginner ben,  wat Ubuntu betreft.
Ik hoor het nog graag. Met vriendelijke groet,
Cor Jansen

« Reactie #7 Gepost op: 2023/10/09, 09:32:44 »
Dus je bedoeld met een windows computer verbinding maken met een ubuntu computer?

https://windows.atsit.in/nl/3697/
« Laatst bewerkt op: 2023/10/09, 09:38:34 door pinokkio »
https://www.tipsentruuks.nl/
linux-ubuntu-downloads-windows

« Reactie #8 Gepost op: 2023/10/09, 13:45:31 »

Mooi. Weer wat geleerd. Thanks!
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #9 Gepost op: 2023/10/09, 14:15:32 »
En het grote voordeel is, dat TeamViewer werkt op bijna alle PC's met Linux, Windows, MacOS, IOS, enz.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline truus222

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2023/10/15, 14:54:28 »
Hallo allemaal,
Het is mij intussen wel gelukt om met mijn Windows Laptop op afstand verbinding te maken via Teamviewer met mijn Linux (Ubuntu) Laptop. Dat is overigens wel tamelijk omslachtig vanwege de veiligheids instellingen in Ubuntu. Het zou eenvoudiger moeten kunnen denk ik b.v. met Anydesk, maar ook deze krijg ik vanwege allerlei veiligheids instellingen in Ubuntu  niet werkend. Weet iemand een simpele oplossing ? Ik hoor het nog graag.
Met vriendelijke groet,
Cor

Offline MKe

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2023/10/18, 14:04:07 »
Hallo allemaal,
Het is mij intussen wel gelukt om met mijn Windows Laptop op afstand verbinding te maken via Teamviewer met mijn Linux (Ubuntu) Laptop. Dat is overigens wel tamelijk omslachtig vanwege de veiligheids instellingen in Ubuntu. Het zou eenvoudiger moeten kunnen denk ik b.v. met Anydesk, maar ook deze krijg ik vanwege allerlei veiligheids instellingen in Ubuntu  niet werkend. Weet iemand een simpele oplossing ? Ik hoor het nog graag.
Met vriendelijke groet,
Cor
Als het binnen hetzelfde huis is gebruik ik altijd rdp, een Windows protocol. Het opzetten hiervan is helaas niet zo simpel voor beginners. Anydesk gebruik ik heel veel en maak contact met zowel Windows als Linux machines. Maar dat gebruik ik vaak als ik iemand remote moet helpen.

Een andere optie voor binnenshuis is nomachine.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #12 Gepost op: 2023/10/18, 17:57:02 »
Je kunt voor TeamViewer een account aanmaken en vertrouwde computers daaraan toevoegen.
Dan hoef je zelfs niet meer in te loggen !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #13 Gepost op: 2023/10/19, 14:03:55 »
Hallo allemaal,
Met vriendelijke groet,
Cor
Als het binnen hetzelfde huis is gebruik ik altijd rdp, een Windows protocol. Het opzetten hiervan is helaas niet zo simpel voor beginners. Anydesk gebruik ik heel veel en maak contact met zowel Windows als Linux machines. Maar dat gebruik ik vaak als ik iemand remote moet helpen.

Een andere optie voor binnenshuis is nomachine.

Ik gebruik ook Nomachine om verbinding te maken met mijn Jetson Nano.
Gebruikte eerst VNC, maar Nomachine loopt veel sneller en soepeler.
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)