Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Flatpak  (gelezen 2477 keer)

Offline DJ93

• Lid
Flatpak
« Gepost op: 2023/08/08, 17:49:55 »
Geachte Linuxkenners,
ik kom tegenwoordig (vooral met het updaten) het woord flatpak tegen.
Helemaal geen idee wat het inhoudt; dus mijn vraag aan jullie: Wat is flatpak en wat doet het? Heb ik het nodig?
Ik hoop op een duidelijk antwoord en mogelijke adviezen.
Zoals altijd hang ik weer aan jullie lippen vingers aan het toetsenbord.
Een groet, John.

Offline Jenske

• Lid
Re: Flatpak
« Reactie #1 Gepost op: 2023/08/08, 18:14:26 »
Er bestaan een aantal "bronnen" waarin Linux programma's worden geleverd.

Standaard zijn dit bij Ubuntu de zgn. repositories. Noem dat "de interne winkel van Ubuntu zélf".

Ondertussen zijn er om allerlei redenen nog andere bronnen gemaakt, waaronder:
  • snap
  • flatpak
Makers van programma's beslissen zelf of ze hun programma aanleveren in de gewone repositories, in snap, in flatpak (of in andere systemen, zoals .deb-bestanden en zo zijn er nog wel wat).

Ik merk dat in de standaard repositories van Ubuntu sommige (maar niet alle) programma's die beschikbaar zijn van een iets oudere versie zijn dan deze die je op snap of flatpak vindt. Zo kan (verzonnen voorbeeld) GIMP in de repositories versie 24 zijn, terwijl in snap en flatpak men al versie 25.1 aanlevert. Sommige programma's worden alleen maar in snap aangeboden, sommige alleen in flatpak.

Zelf gebruik ik bijna alleen flatpak, omdat de mensen die de programma's maken en onderhouden ze meestal in de recentste versie leveren in Flatpak.

Het is zinvol (maar niet noodzakelijk) om het aantal "bronnen" te beperken, daarom blijf ik vooral bij flatpak.

Je kan best eens wat lezen over de verschillen door als zoekterm "flatpak versus snap versus repository Ubuntu" in te tikken (of zoiets). Voorbeeld hier: https://itsfoss.com/flatpak-vs-snap/
« Laatst bewerkt op: 2023/08/08, 18:16:23 door Jenske »
... Kubuntu 24.04 ...

Offline DJ93

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2023/08/09, 22:19:29 »
Dankjewel, Jenske.
Ik heb het artikel gelezen en het begint een beetje te dagen.
Bedankt voor de genomen moeite en een groet, John.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2023/08/13, 17:45:02 »
Heb ik het nodig?
Op zich: nee. Ubuntu heeft het standaard niet aan boord, en heeft het "snap" systeem naast het traditionele APT systeem. Mint gebruikers hebben standaard Flatpak. Zij hebben op zich snap niet nodig.

Ubuntu gebruikers die dat willen, kunnen gemakkelijk flatpak installeren. Mint gebruikers die dat willen, kunnen snap installeren, iets minder gemakkelijk want Mint maakt het iets moeilijker.

« Reactie #4 Gepost op: 2023/08/14, 12:43:46 »
Als je snap hebt dan zijn er toch problemen met de eidkaartlezer, of is dit al reeds opgelost?
https://www.tipsentruuks.nl/
linux-ubuntu-downloads-windows

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2023/08/14, 13:09:10 »
Ik vrees dat je op een ander bericht wil antwoorden, want het oorspronkelijke bericht verwijst helemaal niet naar EID.
Als je snap hebt dan zijn er toch problemen met de eidkaartlezer, of is dit al reeds opgelost?
... Kubuntu 24.04 ...

« Reactie #6 Gepost op: 2023/08/21, 21:41:11 »
Flatpak of snap allemaal grote ellende, toen ik ubuntu 22.04 had werkte mijn eidkaartlezer nog, nu dat de versie van ubuntu 22.04.3 LTS. Is het weer helemaal de vaantjes waarom houden ze dat niet gewoon bij .deb?
Dit gewoon ter herinnering
https://www.tipsentruuks.nl/
linux-ubuntu-downloads-windows