Er bestaan een aantal "bronnen" waarin Linux programma's worden geleverd.
Standaard zijn dit bij Ubuntu de zgn. repositories. Noem dat "de interne winkel van Ubuntu zélf".
Ondertussen zijn er om allerlei redenen nog andere bronnen gemaakt, waaronder:
Makers van programma's beslissen zelf of ze hun programma aanleveren in de gewone repositories, in snap, in flatpak (of in andere systemen, zoals .deb-bestanden en zo zijn er nog wel wat).
Ik merk dat in de standaard repositories van Ubuntu sommige (maar niet alle) programma's die beschikbaar zijn van een iets oudere versie zijn dan deze die je op snap of flatpak vindt. Zo kan (verzonnen voorbeeld) GIMP in de repositories versie 24 zijn, terwijl in snap en flatpak men al versie 25.1 aanlevert. Sommige programma's worden alleen maar in snap aangeboden, sommige alleen in flatpak.
Zelf gebruik ik bijna alleen flatpak, omdat de mensen die de programma's maken en onderhouden ze meestal in de recentste versie leveren in Flatpak.
Het is zinvol (maar niet noodzakelijk) om het aantal "bronnen" te beperken, daarom blijf ik vooral bij flatpak.
Je kan best eens wat lezen over de verschillen door als zoekterm "flatpak versus snap versus repository Ubuntu" in te tikken (of zoiets). Voorbeeld hier:
https://itsfoss.com/flatpak-vs-snap/