Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Epson printer in Linux Mint 21.2  (gelezen 2476 keer)

Offline DJ93

• Lid
Epson printer in Linux Mint 21.2
« Gepost op: 2023/07/24, 21:53:35 »
Hoi allemaal,
ik heb sinds kort Linux Mint 21.2 geinstalleerd en het bevalt mij prima. Gisteren nog de VPN van Cyberghost met hun hulp kunnen installeren. Werkt allemaal prima.
Alleen mijn printer werkt niet. Het is een Epson ET 2500 Ecotank.
Mint ziet hem wel, installeert hem ook en als ik een printopdracht geef, wil ie dat ook gaan doen. Maar er komt alleen een blanco vel papier uit. Zonder enige tekst of wat dan ook.
Misschien mis ik een driver of een ander proggie, maar naar mijn weten heb ik alles dat met printers te maken heeft via programmabeheer geinstalleerd.
Als dit enigszins bekend voorkomt, dan graag hulp aub.

Alvast bedankt en een groet, John.

Re: Epson printer in Linux Mint 21.2
« Reactie #1 Gepost op: 2023/07/25, 09:04:26 »
Mint ziet hem wel, installeert hem ook en als ik een printopdracht geef, wil ie dat ook gaan doen. Maar er komt alleen een blanco vel papier uit. Zonder enige tekst of wat dan ook.

Hallo, er van uitgaande dat je de inktflessen hebt geplaatst ( ;) ) kun je een kijkje nemen op deze Epson-pagina:

http://download.ebz.epson.net/dsc/search/01/search/searchModuleFromResult

Vul daar ET-2500 in (gek genoeg is dat streepje nodig, met een spatie geeft het geen resultaat), klik daarnaast op Linux en laat 'm zoeken. Download en installeer de .deb en kijk of je printer nu wel wilt printen. Maar je kunt ook eerst het volgende proberen.

Zelf heb ik een ET-2850 en in het begin had ik ook moeite dat ding goed aan de praat te krijgen: de ene keer printte hij goed, een andere keer niet. De mijne is overigens voorzien van "draadloze drivers", dwz. dat je niets hoeft te installeren. Ik heb deze printer onlangs nog (opnieuw) aan de familie-pc toegevoegd. Het volstond om de printer aan te zetten, even te wachten en hup, daar verschijnt-ie in Printerbeheer. Testpagina printen ging ok, andere printopdrachten ook.

Dit overigens op Xubuntu 22.04.

Offline DJ93

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2023/07/25, 18:08:59 »
Hoi Paul, dank voor de reactie.
Ik heb die link gebruikt en alles gedownload en geinstalleerd.
Maar er is helemaal geen verandering opgetreden. Nog steeds hetzelfde. Bij een printopdracht reageert de printer wel, maar het papier gaat er vlot langs en komt er blanco uit.
Misschien dat ik eerst al die andere dingen van het programmabeheer moet uitgooien, maar dat weet ik dus niet zeker.
Heb je nog suggesties?

Fijne dag verder en een groet, John.

Offline loti

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2023/07/25, 19:34:06 »
Zie je bij afdrukvoorbeeld wel tekst staan?  Anders heb je misschien een blanco pagina gekozen, is mij ook eens overkomen.
« Laatst bewerkt op: 2023/07/25, 19:44:49 door loti »

Offline DJ93

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2023/07/26, 10:19:55 »
Hallo allemaal,
Het is nu wel ok.
Ik heb eerst alle proggies verwijderd, de pc opnieuw opgestart en de printer aangezet. Ik dacht van even een testpagina uitprinten; dat deed ie.
Toen maar een pagina met tekst, en warempel, hij deed het.

Allemaal bedankt, en een groet.
John.