Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nogmaals de sleutelbos  (gelezen 1224 keer)

Nogmaals de sleutelbos
« Gepost op: 2023/04/07, 17:38:42 »
In https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?board=7.0 wordt aangegeven hoe de sleutelbos uit te zetten. O.a. door je huidige wachtwoord in te kloppen. In de diverse varianten die ik heb geïnstalleerd heb ik aangegeven op te starten zonder wachtwoord. Maar zodra ik Chromium start vraagt die toepassing om de sleutelbos te ontgrendelen door mijn wachtwoord op te geven. Kan me niet herinneren dat ik dat (ooit) in Chromium opgegeven heb, dus kom ik er niet doorheen. Is daar een standaard wachtwoord voor?
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.

Offline ajjp

• Lid
Re: Nogmaals de sleutelbos
« Reactie #1 Gepost op: 2023/04/07, 17:53:51 »
Ik heb dit probleempje ooit opgelost met
rm -V ~/ local/share/keyrings/*.keyringDaarna bij opstarten Chromium alles leeg laten en doorgaan. Nooit meer een vraag gehad.

« Reactie #2 Gepost op: 2023/04/07, 22:47:04 »
Ik heb dit probleempje ooit opgelost met
rm -V ~/ local/share/keyrings/*.keyringDaarna bij opstarten Chromium alles leeg laten en doorgaan. Nooit meer een vraag gehad.
Dat commando ziet er wat merkwaardig uit. Wat doet de optie -V (-v ken ik wel)? En ontbreekt er mogelijk een punt in het pad?

Heb die map zelf niet maar verwacht als het binnen $HOME is dat het:
~/.local/share/keyringsMoet zijn?

Offline h2o

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2023/04/08, 07:06:28 »
Je kunt natuurlijk ook via de bestandsbeheerder naar die directory navigeren en dan de bestanden handmatig wissen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2023/04/08, 10:12:42 »
@erik1984,
Inderdaad ´.local'
En m.b.t. die v of V moet ik tot mijn schande erkennen dat ik het commando wat slordig heb neergeschreven in mijn schriftje, zodat die v zowel hoofd- als kleine letter zou kunnen zijn. Prutswerk van mezelf dus!
Maar vervolgens werkte het commando prima, want anders had ik het niet opgeschreven.
Ook nu nog (snap-versie) gebruik ik Chromium zeer zelden, en vraagt het om een sleutelboswachtwoord. Maar door twee maal op annuleren te klikken start het op zonder wachtwoord. Daardoor niet de moeite genomen om in 22.04 het gegeven commando in te voeren.

En als reactie op h2o: ja, dat is inderdaad veel simpeler. Zojuist uitgevoerd (één file: login.keyring) en voilá, de vraag blijft weg!

« Reactie #5 Gepost op: 2023/04/08, 12:25:46 »
Maar door twee maal op annuleren te klikken start het op zonder wachtwoord. Daardoor niet de moeite genomen om in 22.04 het gegeven commando in te voeren.

Slechts twee keer? ;) Zelf gebruik ik een enkele keer Google Chrome, maar ik moet dan altijd DRIE keer op annuleren klikken voordat ie start...