Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: fluidsynth installeren  (gelezen 1272 keer)

Offline Wim van L

• Lid
fluidsynth installeren
« Gepost op: 2023/02/12, 21:21:45 »
Hallo allemaal,

ik ben nieuw in de linux wereld. ik probeer me python aan te leren. nu wil ik een code draaien die verwijst naar fuidsynth. maar ik krijg fluidsynth kennelijk niet goed geinstalleerd. D.w.z. Fluidsynth zelf lijkt erop te staan maar met de phyton code krijg ik een foutmelding.

File "/home/wim/Documenten/python_work/piano.py", line 1, in <module>
    import fluidsynth
ModuleNotFoundError: No module named 'fluidsynth'

er blijkt ook nog een path ingesteld te moeten worden naar de "bibliotheek"??

Wie kan me helpen? al vast dank voor jullie reacties.

Groet, Wim

Re: fluidsynth installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2023/02/12, 21:59:41 »
Ja het lijkt erop dat je een module met zgn. Pythonbindingen mist zodat je vanuit Python met de systeembibliotheek kan communiceren.

Nu ben ik helaas te onbekend met FluidSynth om te weten welke module je dan precies moet hebben. Ubuntu lijkt voor deze module helaas geen pakket in de bronnen te hebben. Dus je zult deze module via PyPi (de pakketbron van Python zelf) moeten installeren. Nu vind ik het enigszins gevaarlijk hier zomaar een module te adviseren gezien er nog weleens rommel (malware) tussen heeft gestaan.

De volgende module lijkt betrouwbaar maar kijk ook zelf even goed: https://pypi.org/project/pyFluidSynth . Deze kun je via het commando pip installeren. Mogelijk dat je pip nog moet inschakelen met:
sudo apt install python3-pip
Als je dit gedaan hebt kun je pip gebruiken, zonder sudo, om de Pythonmodule te installeren vanuit PyPi:
pip install pyFluidSynth

Offline peer

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2023/02/13, 09:09:16 »
zit  fluidsynth niet in de repositories van ubuntu.
in debian kan ik  fluidsynth gewoon installeren met synaptic of in de terminal:
sudo apt install  fluidsynth

« Reactie #3 Gepost op: 2023/02/13, 21:29:40 »
zit  fluidsynth niet in de repositories van ubuntu.
in debian kan ik  fluidsynth gewoon installeren met synaptic of in de terminal:
sudo apt install  fluidsynth

FluidSynth zelf wel ja maar niet de zgn. bindingen voor Python die Wim lijkt te missen. Veel Pythonmodules staan ook in de pakketbronnen maar deze (pyFluidSynth) lijkt daar niet tussen te staan.

Offline Wim van L

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2023/02/13, 22:00:28 »
Hallo Eric en Peer,

Dank voor het meedenken en de tips.

ik heb de tip van Eric opgevolgd. Nu ben ik wel 1 stapje verder maar het gaat nog steeds niet zoals ik had gedacht.
de code die ik heb verandert niets aan de samplerate. maar toch krijg ik het volgende:

fluidsynth: error: Unknown integer parameter 'synth.sample-rate'
Traceback (most recent call last):
  File "/home/wim/Documenten/python_work/piano.py", line 7, in <module>
    fs.load_soundfont("/home/wim/Documenten/sfz/UprightPianoKW-SFZ-20220221.sf2")
AttributeError: 'Synth' object has no attribute 'load_soundfont'

------------------
(program exited with code: 1)

Het lijkt erop dat fluidsynth nu wel herkend wordt, maar toch kent hij de attributen niet....

kennelijk doe ik toch iets niet goed. enig idee wat het zou kunnen zijn?
Groet, Wim

« Reactie #5 Gepost op: 2023/02/13, 22:28:19 »
Hier schiet mijn kennis ook tekort, zoals gezegd nooit iets met FluidSynth gedaan, maar het voorbeeld op GitHub van pyFluidSynth lijkt een andere functie te gebruiken: https://github.com/nwhitehead/pyfluidsynth

Daar gebruiken ze
sfload
i.p.v.
load_soundfont
Zoals in jouw geval. Dus je zou kunnen proberen load_soundfont door sfload te vervangen.

Heb je de huidige code uit een bepaald voorbeeld gehaald? Mogelijk werd er in dat voorbeeld dan gewerkt met een andere Pythonmodule.

Offline Wim van L

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2023/02/14, 13:23:48 »
Ik zal mij eens verdiepen in GitHub. Goede tip. De code die ik gebruikte was gegenereerd door chatgpt

« Reactie #7 Gepost op: 2023/02/14, 20:28:09 »
Ik zal mij eens verdiepen in GitHub. Goede tip. De code die ik gebruikte was gegenereerd door chatgpt

Ah dat verklaart een hoop ;) ChatGPT is natuurlijk erg indrukwekkend maar soms klopt de code eenvoudigweg niet. De stelregel daarbij is een beetje (volgens mij) dat hoe onbekender de taal / library is hoe groter de kans op fouten. ChatGPT is doorgaans goed in Python omdat er veel trainingsmateriaal voorhanden is maar de combinatie FluidSynth en Python blijkt (relatief) zeldzaam afgaande op de zoekresultaten die ik van Google / DDG kreeg.

Update: heb zelf dat voorbeeldje van GitHub kunnen draaien. De foutmelding
fluidsynth: error: Unknown integer parameter 'synth.sample-rate'

kreeg ik ook en die kun je dus negeren want de code daarna voor het spelen van de noten deed het gewoon.
« Laatst bewerkt op: 2023/02/14, 21:26:51 door erik1984 »

Offline Wim van L

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2023/02/14, 22:32:24 »
Ah top. Dankjewel voor het meedenken Erik, ik stel het zéér op prijs. Je hebt me een paar flinke stappen op weg geholpen in mijn nog verse Linux/Python -avontuur! Super bedankt.