Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu upgraden of schone herinstallatie?  (gelezen 2492 keer)

Kubuntu upgraden of schone herinstallatie?
« Gepost op: 2022/12/19, 17:11:51 »
Zojuist kreeg ik een melding op Kubuntu nadat ik de gebruikelijke updates had binnegehaald en geinstalleerd. Mijn Kubuntu 22.04.1 LTS zal nog 122 dagen updates en reparaties van beveiligingsgaten ontvangen.
Er is een opwaardering beschikbaar....  ga.

Enige tijd terug, ik vermoed een jaar, had ik op een laptop Kubuntu opgewaardeerd naar een hogere versie. De laptop werkt gewoon goed maar ik heb het idee dat hij sinds die upgrade veel trager opstart, zeg maar bijna een volgelopen Windows... Met de huidige stand van de technologie: wel of niet upgraden? Het is wel zo dat ik nu van versie 22.04.5 naar 22.04.1 zou gaan waar ik bij de laptop van 20.04 naar 22.04 ben gegaan. Maakt dat verschil of heeft een schone herinstallatie nog steeds de voorkeur? In dat laatste geval dien ik rustig de 122 dagen uit.
« Laatst bewerkt op: 2022/12/19, 17:13:31 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Kubuntu upgraden of schone herinstallatie?
« Reactie #1 Gepost op: 2022/12/19, 20:14:54 »
Merkwaardig, gezien 22.04.1 nog lang ondersteund moet worden en je vanzelf de volgende puntuitgave moet gaan krijgen. Misschien dat de bronnen niet helemaal goed staan?

Wat geeft:
cat /etc/apt/sources.list
?

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #2 Gepost op: 2022/12/19, 21:16:38 »
Bedoelde je niet Kubuntu 20.04.X? Want daarvan loopt de ondersteuning ten einde in April 2023.  Kubuntu 22.04 wordt nog ondersteund tot April 2025.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

« Reactie #3 Gepost op: 2022/12/19, 21:43:02 »
Merkwaardig, gezien 22.04.1 nog lang ondersteund moet worden en je vanzelf de volgende puntuitgave moet gaan krijgen. Misschien dat de bronnen niet helemaal goed staan?

Wat geeft:
cat /etc/apt/sources.list
?

Eerste regel: #deb cdrom:[Kubuntu 20.04.2.0 LTS _Focal Fossa_ 
20.04.2 dus

« Reactie #4 Gepost op: 2022/12/19, 22:02:41 »
Daar staat een hekje voor, dus dat is geen actieve bron.

« Reactie #5 Gepost op: 2022/12/20, 07:56:32 »
Daar staat een hekje voor, dus dat is geen actieve bron.

In dat geval: hier schiet mijn it kennis te kort en weet ik niet waar ik naar moet kijken.

« Reactie #6 Gepost op: 2022/12/20, 08:01:34 »
Bedoelde je niet Kubuntu 20.04.X? Want daarvan loopt de ondersteuning ten einde in April 2023.  Kubuntu 22.04 wordt nog ondersteund tot April 2025.

Nu moet ik even puzzelen wat jij bedoelt. Bedoel je met 20.04.x de installatie op de laptop waar ik het over had? In het geval van de 22.04, dat is inderdaad een 22.04.x, alleen nu twijfel ik welke versie ik precies heb.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/12/20, 09:57:33 »
Het is mij niet helemaal duidelijk wat er gebeurt. Je krijgt normaal een updatebericht om naar een nieuwere editie over te stappen, bij LTS van één LTS, vb 20.04 naar de volgende, 22.04. Je geeft aan dat je "Kubuntu 22.04.1 LTS " hebt, maar verder geef je aan dat je "van versie 22.04.5 naar 22.04.1 zou gaan". Dat kan niet kloppen, bedoel je misschien "van 22.04.01 naar 22.04.5"? Hoe dan ook dacht ik niet dat je daarvoor een upgrademelding krijgt. Controleer eens en maak het geheel duidelijk.

Algemeen zou ik zeggen dat een upgrade doorgaans goed verloopt. Ik zou daar eerst mee starten, en valt het tegen, dan kan je nog altijd een verse installatie doen. Als de computer niet zeer oud is, dan heb je daarvoor niet meer dan een regenachtige zaterdagvoormiddag nodig.

« Reactie #8 Gepost op: 2022/12/20, 15:00:04 »
Het is mij niet helemaal duidelijk wat er gebeurt. Je krijgt normaal een updatebericht om naar een nieuwere editie over te stappen, bij LTS van één LTS, vb 20.04 naar de volgende, 22.04. Je geeft aan dat je "Kubuntu 22.04.1 LTS " hebt, maar verder geef je aan dat je "van versie 22.04.5 naar 22.04.1 zou gaan". Dat kan niet kloppen, bedoel je misschien "van 22.04.01 naar 22.04.5"? Hoe dan ook dacht ik niet dat je daarvoor een upgrademelding krijgt. Controleer eens en maak het geheel duidelijk.

Algemeen zou ik zeggen dat een upgrade doorgaans goed verloopt. Ik zou daar eerst mee starten, en valt het tegen, dan kan je nog altijd een verse installatie doen. Als de computer niet zeer oud is, dan heb je daarvoor niet meer dan een regenachtige zaterdagvoormiddag nodig.

Het volgende: Op de site van Kubuntu staat dat 22.04.1 "the LATEST long term support version" is. Daaronder staat dat 22,04.5 "the PREVIOUS long term support version" is. Daaruit concludeerde ik dat ik dus blijkbaar versie 22.04.5 heb omdat daarbij staat aangegeven dat deze nog tot APRIL 2023 updates ontvangt. Dit komt overeen met de melding die ik krijg: "Deze versie zal stoppen met het ontvangen .........na 121 dagen."
Blijkbaar kan dit dus wel kloppen want dit is een logische gevolgtrekking op basis van wat er staat.

Als ik voor een upgrade een regenachtige middag nodig heb, denk ik dat na die 121 dagen lekker voor een schone installatie ga. Daar heb ik doorgaans een uurtje of twee voor nodig.

Offline bart85

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/12/20, 15:18:02 »
https://kubuntu.org/getkubuntu/

Er staat versie 22.04.1 LTS en 20.04.5 LTS

Je hebt niet goed gelezen. De laatste versie is 22. Dit jaar
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

« Reactie #10 Gepost op: 2022/12/20, 17:20:42 »
https://kubuntu.org/getkubuntu/

Er staat versie 22.04.1 LTS en 20.04.5 LTS

Je hebt niet goed gelezen. De laatste versie is 22. Dit jaar

Inderdaad ik zie het. Mijn "hyperintellectuele doch verstrooide geest" :P :P :P :P ging te vroeg ratelen.
Dan blijft nog immer de vraag staan wat beter is: opwaarderen of schoon herinstalleren.

Offline peer

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2022/12/21, 10:04:35 »
ik zou kiezen voor een schone installatie. Natuurlijk eerst een backup maken.
Ik heb sowieso een dagelijkse backup van al mijn bestanden, ook de config bestanden.

Als de nieuwe installatie afgerond is en ik mijn favoriete programma's geïnstalleerd heb dan kan kopieer ik an sommige programma's de configbestanden weer terug zodat alles weer werkt zoals ik  gewend was.

Volgens mij wordt bij ubuntu (en varianten) altijd geadviseerd om bij een nieuwe versie (geen puntversie) en schone installatie te doen. (Ik weet niet zeker of dit klopt)
Bij debian (gebruik ik) wordt gezegd dat je je gewoon kan upgraden maar ook daar doe ik bij voorkeur een schone installatie. Maar dat heeft dan meer met de tijd te maken.

« Reactie #12 Gepost op: 2022/12/21, 10:47:25 »
ik zou kiezen voor een schone installatie. Natuurlijk eerst een backup maken.
Ik heb sowieso een dagelijkse backup van al mijn bestanden, ook de config bestanden.

Als de nieuwe installatie afgerond is en ik mijn favoriete programma's geïnstalleerd heb dan kan kopieer ik an sommige programma's de configbestanden weer terug zodat alles weer werkt zoals ik  gewend was.

Volgens mij wordt bij ubuntu (en varianten) altijd geadviseerd om bij een nieuwe versie (geen puntversie) en schone installatie te doen. (Ik weet niet zeker of dit klopt)
Bij debian (gebruik ik) wordt gezegd dat je je gewoon kan upgraden maar ook daar doe ik bij voorkeur een schone installatie. Maar dat heeft dan meer met de tijd te maken.

Dat is in de basis ook altijd mijn stelling. Dit wordt bij mijn weten ook altijd aangeraden echter ik was benieuwd of de situatie inmiddels veranderd is waardoor ook algehele opvattingen hierover veranderd zijn. Een van mijn laptops vind ik sinds een upgrade een soort bak lauwe stroop geworden.

Zo ver ik weet, kan het inderdaad bij Debian wat makkelijker. Bijvoorbeeld de Debian-edition van Linux Mint is een rolling release. Volgens mij is het voor dit topic wel weer genoeg. Ik ga deze op "opgelost" zetten. Mijn dank zo ver aan een ieder.

Offline peer

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2022/12/21, 11:27:42 »
Volgens mij is LMDE gebaseerd op Debian Testing. Debian Testing lijkt op een roling release maar is dit niet. Debian Testing is de voorloper van de nieuwe versie van Debian. Op dit moment is Debian Testing hetzelfde als Debian 12 Bookworm.  (zie: https://www.debian.org/releases/bookworm/). Voordat Testing overgaat in de nieuwe stabiele versie is er een periode waarin Testing bevroren wordt. Als Testing stabiel genoeg is wordt de nieuwe versie geboren. Dan gaat Debian 11 Bullseye over in Debian 12 Bookworm.
De bevriesperiode start volgens mij half februari 2023. De verwachting is dat Debian 12 Bookworm (stable) in juni 2023 het daglicht ziet maardat is nog niet zeker. (zie: https://release.debian.org/)

O.a. omdat Testing 'bevriesperioden' kent  is het geen rolling release.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2022/12/21, 11:42:54 »
In mijn ervaring is een schone installatie vaak sneller gegaan dan het update process.

Offline peer

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2022/12/21, 14:01:22 »
correctie op mijn vorige mail (#13)
ik heb zojuist mint lmde gedownload en geïnstalleerd. Mint lmde is gebaseerd op debian bulseye dus gebaseerd op debian stable en niet op debian testing.  Dus echt geen rolling release.

« Reactie #16 Gepost op: 2022/12/21, 16:43:41 »
correctie op mijn vorige mail (#13)
ik heb zojuist mint lmde gedownload en geïnstalleerd. Mint lmde is gebaseerd op debian bulseye dus gebaseerd op debian stable en niet op debian testing.  Dus echt geen rolling release.

Correctie: het WAS ooit een semi-rolling release. Het is inderdaad al een tijd een point-release. https://nl.wikipedia.org/wiki/Linux_Mint_Debian_Edition ik vermoed dat het wikipedia-artikel moet worden bijgewerkt. Daar wordt het nog echt een semi-rolling release genoemd. Sterker nog: het artikel spreekt nog van twee werkomgevingen, Mate en CInnamon.  (Ik kan inmiddels weer lezen. Het staat er echt :P :P :P)

In de lijn van het topic: ik sluit mij aan bij MKE die stelt dat schoon herinstalleren sneller gaat. Ik ben dan nog wel benieuwd of mijn ervaring dat je van een upgrade eerder een soort volgelopen windows krijgt, door anderen wordt gedeeld. Voor nu is dat echter van ondergeschikt belang, ik ga schoon herinstalleren zodra mijn Kubuntu is verlopen.

« Reactie #17 Gepost op: 2022/12/31, 11:57:35 »
Een kleine uitsmijter op dit topic:

Het gaat gewoon weer een schone installatie worden, dat is zo ver duidelijk. Er schijnt echter een manier te bestaan om wel al je oude instellingen weer terug te kunnen zetten.
Dan bedoel ik vooral de uiterlijkheden, ik neem aan dat je programmatuur wel opnieuw moet installeren?

Wie kan mij uitleggen hoe?

En een goede jaarwisseling gewenst voor wie dit leest, en wie dit niet leest ook ;)

Offline peer

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2022/12/31, 12:52:43 »
maak een backup van je .config directory en kopieer de relevante delen weer terug na installatie.

Maar je kan beter de schone installatie aanpassen.

« Reactie #19 Gepost op: 2022/12/31, 13:31:40 »
maak een backup van je .config directory en kopieer de relevante delen weer terug na installatie.

Maar je kan beter de schone installatie aanpassen.

Je geeft er geen redenen bij waarom dat beter is maar ik heb wel zo wat vermoedens. Die backup van de .config directory maak ik sowieso wel al was het maar als een "spiekbriefje" voor hoe ik de instellingen graag terug zou willen hebben. Dan stel ik mij zo voor: schone installatie - daarna de programma's opnieuw installeren die ik graag weer terug wil - uit de backup de instellingen voor dat specifieke programma overzetten. Is dat een veilige aanpak?

Offline peer

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2023/01/01, 09:10:18 »

Dan stel ik mij zo voor: schone installatie - daarna de programma's opnieuw installeren die ik graag weer terug wil - uit de backup de instellingen voor dat specifieke programma overzetten. Is dat een veilige aanpak?
Dat is precies zoals ik het ook altijd doe.

« Reactie #21 Gepost op: 2023/01/01, 12:25:53 »

Dan stel ik mij zo voor: schone installatie - daarna de programma's opnieuw installeren die ik graag weer terug wil - uit de backup de instellingen voor dat specifieke programma overzetten. Is dat een veilige aanpak?
Dat is precies zoals ik het ook altijd doe.
Mooi, ik ga dit topic op "opgelost" zetten.
Allemaal de beste wensen.