Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: meerdere schermen  (gelezen 875 keer)

Offline vinum

• Lid
meerdere schermen
« Gepost op: 2022/12/17, 11:20:15 »
sinds enige tijd werk ik met twee schermen, momenteel met ubuntu 22.04.
toen ik ze pas aangeschaft had werd mij op dit forum verteld dat een programma normaal start op het scherm waar het het laatst geopend was, maar de browser opera doet dit nooit.
bestaat er een mogelijkheid om een programma te "bevelen" op welk scherm het moet openen?

Offline vanadium

• Lid
Re: meerdere schermen
« Reactie #1 Gepost op: 2022/12/17, 13:41:34 »
Spijtig genoeg is dat iets waar de gebruiker weinig controle over heeft. Een programma start normaal op op het scherm waar de cursor is. Het is onder Wayland helemaal niet mogelijk om in te stellen dat een programma altijd op een specifiek scherm opstart. Dat is wel mogelijk onder Xorg, maar dan met een heel oud, terminal gebaseerd hulpmiddel, devilspie of devilspie2.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/12/17, 16:40:50 »
De windowsmanager i3 kan dit wel out of the box, maar volgens mij Gnome niet. Daar wijs je een aantal virtual desktops toe per scherm en kun je bij applicaties aangeven dat die altijd op een bepaalde desktop moeten openen.
Zowiezo is Gnome's ondersteuning van meerdere schermen in mijn ervaring altijd een beetje meh. Vroeger kon je ook niet meerdere virtual desktops op het 2e scherm openen. Ik weet niet of ze dat inmiddels wel kunnen.

Offline bart85

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/12/17, 18:56:54 »
Citaat
De windowsmanager i3 kan dit wel out of the box
i3 draait op xorg. Sway draait op Wayland en is vergelijkbaar.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline vinum

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/12/17, 19:03:04 »
we zullen er dus maar mee blijven leven zeker?  ;)
allemaal bedankt voor de info