Op de etrex heb ik de basiskaarten vervangen door die van Freizeitkarte (Openstreetmaps)
De nieuwere Garmin Edge toestellen werken allemaal met OpenStreetMap (voor de hele EU als je de Garmin hier koopt) en die worden regelmatig bijgewerkt. Je kan eventueel ook andere kaarten inladen. Dat heb ik vroeger wel eens gedaan maar dat doe ik nu niet meer omdat de meegeleverde OSM-kaart voor mij prima voldoet. Nieuwere Garmin Edge toestellen hebben al lang geen SD-kaart meer maar wel voldoende geheugenruimte voor het opslaan van meerdere kaarten. Aan een zgn activiteitsprofiel kan je dan een bepaalde kaart koppelen.
en het opladen van vooraf bepaalde routes doe ik via Qmapshack (geen Garmin software op mijn pc, virtual boxen werkten tot nu toe niet naar behoren).
ik heb ook QMapShack op mijn Linuxpc. In QMapShack zelf gebruik ik een hoop verschillende kaarten: OFM-Benelux, Duitsland-Freizeitkarte, France-BRGM, OpenCycleMap, OpenStreetMap, TopoHispania, WorldSat, WorldTopo etc. etc.
Je zou natuurlijk in QMapShack of zelf routes maken met bv BRouter (Online of Offline). Dat is weliswaar heel nauwkeurig maar dat vind ik nogal bewerkelijk.
Voor het maken van routes maak ik veelvuldig gebruik van de Webinterface van Garmin Connect op mijn Linuxpc. Je maakt hierbij gebruik van OSM "heat maps" (veel gebruikte fietswegen worden donkerder gekleurd) zodat je snel en gemakkelijk goede routes kan maken.
Op je mobiele telefoon heb ik de mobiele versie van Garmin Connect geïnstalleerd en daar zie je de gemaakte koersen ook en kan je ze via Bluetooth gemakkelijk naar je Garmin toestel overzetten. Geen kabel nodig.
Trouwens via je mobiele telefoon kan je ook nieuwe software bijwerken. Je hebt aldus geen Garmin software op je Linuxpc voor nodig die er trouwens ook niet is.

Zelf heb ook Windows 10 draaien in Oracle VirtualBox en daar heb de software Garmin Express geïnstalleerd en dat werkt ook prima voor software en kaartenupdates.
QMapShack gebruik ik nu hoofdzakelijk om gereden routes vanuit de Strava Webinterface naar mijn lokale pc over te brengen:
Ik heb daartoe mijn Garmin Edge 830 zo ingesteld dat de gereden routes automatisch naar Garmin Connect en naar Strava (gratis account) door gezonden worden. In Strava pas ik de titel van de tocht aan.
De .gpx bestanden van Strava laad ik vervolgens in QMapshack en sla ze vervolgens in de QMapShack SQLite database op. Zo heb ik zowel in de cloud als lokaal de gereden routes opgeslagen.
Zijn er mensen hier die de Edge 1040 hebben en gebruiken in combinatie met Ubuntu? Zo ja, werkt dat? Is de Edge wat uploaden betreft compatibel met Linux?
Ik maak gebruik van de Garmin Edge 830 in combinatie met Ubuntu 20.04 en dat werkt prima. Ik zie geen enkele reden waarom dat met de Garmin Edge 1040 niet zou zijn.
Als je de Garmin aansluit op de pc dan zal je na korte tijd de Garmin zien in bestandsbeheer. Je kan dan evt handmatig gpx routes op de Garmin zetten : Ga naar map Garmin > NewFiles en zet hierin het .gpx bestand.
Na loskoppelen en opnieuw opstarten van je Garmin (gaat automatisch) zal het .gpx bestand automatisch onder Navigatie > Koersen > Opgeslagen koersen te zien zijn.
Koersen die ik maak
En hebben er nog mensen de kaarten vervangen door gratis osm-kaarten?
Zie boven: wel eens gedaan maar er is voor mij geen noodzaak meer voor.
Ps De leercurve bij een Garmin is best wel hoog omdat er zoveel mogelijkheden zijn.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en het kost best wel wat tijd om de voor jouw geschikte werkwijze te vinden.
Ps In het Garmin toestel zelf worden de gereden routes opgeslagen in de map Activities in .fit formaat. Die worden bij mij dus naar de Strava cloud gezonden en vamdaar kan je ze weer als .gpx downloaden naar je lokale pc.
Ps ik maak gebruik van de AppImage van QMapShack