Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren lukt niet.  (gelezen 1582 keer)

Offline Watergift

• Lid
Installeren lukt niet.
« Gepost op: 2022/09/02, 21:09:57 »
Ik heb net een Refurbished Dell Precision T3420 SFF met 256 GB SSD HD en 4GB Nvidia Quadro K1200 videokaart gekocht. Ik probeer al een aantal dagen Ubuntu te installeren. Ik krijg het niet voor elkaar. Ik weet ook niet wat ik moet veranderen in de Bios of dat er ander probleem is. Na de installatie en de restart komt de PC elke keer in de boot stand zodat je F2 kan klikken en de Bios in kan. Ik heb voorheen vaker Ubuntu geinstalleerd op een PC en laptop. Maar deze PC is moeilijk. Kan iemand mij helpen? Ik ben ook graag bereid om langs te komen en hier wat voor te betalen.
Mvg, Peter

Offline Watergift

• Lid
Re: Installeren lukt niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2022/09/02, 21:10:38 »
Ik heb net een Refurbished Dell Precision T3420 SFF met 256 GB SSD HD en 4GB Nvidia Quadro K1200 videokaart gekocht. Ik probeer al een aantal dagen Ubuntu te installeren. Ik krijg het niet voor elkaar. Ik weet ook niet wat ik moet veranderen in de Bios of dat er ander probleem is. Na de installatie en de restart komt de PC elke keer in de boot stand zodat je F2 kan klikken en de Bios in kan. Ik heb voorheen vaker Ubuntu geinstalleerd op een PC en laptop. Maar deze PC is moeilijk. Kan iemand mij helpen? Ik ben ook graag bereid om langs te komen en hier wat voor te betalen. Ik woon in Rotterdam.
Mvg, Peter

Offline Watergift

• Lid
?
« Reactie #2 Gepost op: 2022/09/02, 21:12:45 »

« Reactie #3 Gepost op: 2022/09/03, 07:19:27 »
Zijn zaken die lastig zijn om van afstand in te adviseren.

Misschien hier eens kijken: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/fouten.html#ID3

Opstartvolgorde staat in het bios wel op de interne schijf? Bij het installeren eenmalig de bootvolgorde wijzigen:
How do I open the boot menu on a Dell Ubuntu?
Tap rapidly on the F12 key at the Dell splash screen on startup. It brings up and Boot Once menu. Using the Cursor/Arrow Keys, select your method of boot and press the ENTER key. When the setup boots, choose the Try Ubuntu option.

Zie ook: https://www.dell.com/support/kbdoc/nl-nl/000131655/ubuntu-linux-installeren-op-uw-dell-pc#BIOS
Als je installeert middels UEFI, kan je nu eens proberen hem in het bios op CSM/legacy te zetten en zo te installeren? (Of andersom.)

Secure boot staat uit?
Nog steeds niet? Mss je bios eens resetten naar defaults.

Eens installeren zonder de extra videokaart? Wayland (nu volgens mij de standaard ingestelde displaymanager in Ubuntu) en Nvidia zijn volgens mij niet een goede combi.
Zie ook https://discourse.ubuntu.com/t/22-04-nvidia-drivers/28072
Probeer anders Xubuntu eens of een Mint versie. Die werken niet met Wayland.

« Laatst bewerkt op: 2022/09/03, 07:39:50 door Ronaldus »

Offline Watergift

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/09/04, 14:48:44 »
Dankjewel, De link naar de Dell site liet de opvolgschermen van installatie zien. Die zag ik dus niet bij de 22.04 versie. Heb een iso van de 20.04 gemaakt en deze installeerd wel. Dus gelukt nu, thanks!