Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Inkscape: hoe de engelse versie naast de nederlandse te krijgen.  (gelezen 1144 keer)

Offline Cme

• Lid
De versie nl is er. Tutorials zijn heel vaak in het Engels en ik raak hierbij in de war. Vaak staan de bedoelde opties gewoon op een andere plek.
   Inkscape heeft niet de mogelijkheid om naar een ander Taal te switchen, zoals bij Synfig dat wel kan.

Ik vond op de site van Inkscape het volgend commando:
sudo add-apt-repository ppa:inkscape.dev/stable
sudo apt update
sudo apt install inkscape
Welke versie krijg ik dan? Ik wil dus graag naast mijn nederlandse -, de engelse versie.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Inkscape: hoe de engelse versie naast de nederlandse te krijgen.
« Reactie #1 Gepost op: 2022/08/28, 13:56:11 »
Je kunt ook tijdelijk, heel eenvoudig, even de taal van je Linux wijzigen in Engels. Dan is alles in het Engels, inclusief Inkscape.

Offline Cme

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/08/28, 14:27:33 »
Ha Pjotr. Bedankt voor je snelle reactie.
Meteen uitgeprobeerd en inderdaad ging dat vrij makkelijk. Na de opstart Inkscape in het Engels. Ben ik blij mee, hoor maar het zou nóg makkelijker zijn de twee naast elkaar te draaien zodat ik meteen kan zien waar het bedoelde staat in de andere taal.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/08/28, 14:51:26 »
Veel eenvoudiger:
env LANGUAGE=en_US inkscape

De betreffende taal moet natuurlijk geïnstalleerd zijn.

Naast elkaar draaien: dat hangt af van het programma. Geen probleem met programma's die meerdere keer kunnen lopen, maar grotere programma's lopen doorgaans maar één keer. Soms is er wel een commandolijnoptie om een afzonderlijk proces op te starten.

Offline Cme

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/08/30, 11:19:30 »
Dank voor je reactie Vanadium,
Ondertussen heb ik Ubuntu 22.04 LTS geinstallleerd en al een aantal programma's binnengehaald waaronder Inkscape. Het mogelijk om de taal in de Interface van Inkscape te veranderen. Wat jij oppert maakt me nieuwsgierig:
Soms is er wel een commandolijnoptie om een afzonderlijk proces op te starten.
ik zou best graag weten of dit mogelijk is met Inkscape, (dus de nl + Eng. versie te draaien), als het niet al te ingewikkeld is.
Bv mijn dank, Cme

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/08/30, 12:26:29 »
Alleen de documentatie van het programma kan daar duidelijkheid in brengen. Eens opzoeken welke commandolijnopties Inkscape ondersteunt. Voor Firefox is er een "-no-remote" optie, gedit heeft de "-s" optie, ... er is geen standaardisatie hier.

[Edit] Ik heb eens vlug gekeken, en het ziet er niet naar uit dat Inkscape dat toelaat (dat zou ook inhouden dat het programma een andere configuratiefolder zou moeten gebruiken. Je zou een virtuele machine kunnen installeren met bijvoorbeeld Gnome Boxes, om daarin een anderstalige Inkscape te draaien. Boxes werkt heel eenvoudig.
« Laatst bewerkt op: 2022/08/30, 12:32:25 door vanadium »

Offline Cme

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/08/30, 16:51:40 »
Je zou een virtuele machine kunnen installeren met bijvoorbeeld Gnome Boxes, om daarin een anderstalige Inkscape te draaien. Boxes werkt heel eenvoudig.
Vanadium, als ik vragen mag: bedoel je met virtuele machine bv. VirtualBox? Om daar Boxes op te installeren en daar 2x Inscape op te zetten?

Of is Boxes net zoals VirtualBox om (alleen) het O.S. te installeren maar dan 2x en op ieder Inkscape te zetten?

Uit documentatie begrijp ik dat je met Boxes O.S kan installeren maar ik begrijp niet of een ‘los’ programma ook op Boxes kan.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/08/30, 17:02:13 »
Boxes is vergelijkbaar met Virtual Box, maar een stuk eenvoudiger in gebruik. Je moet er inderdaad eerst een Linux in installeren.

Misschien zou één en ander ook mogelijk zijn met een sandbox. Wellicht kan je Inkscape zowel als .deb en als snap installeren. Die kunnen naast elkaar lopen. Of je kan een AppImage van InkScape erbij installeren. Wellicht kan zoiets ook met Firejail opgezet worden. Dan heb je die overhead niet (tijd en moeite om op te zetten, schijf en geheugengebruik...) die hoort bij een virtuele machine.