Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zoom-Skype en soortgelijken, veilig of niet ?  (gelezen 944 keer)

Zoom-Skype en soortgelijken, veilig of niet ?
« Gepost op: 2022/08/29, 14:15:31 »
Hoi Allemaal.
Ofschoon ik geen “staats-geheimen” heb op mijn PC, wilde ik toch graag proberen om zoveel mogelijk ongewenste figuren en bedrijven “buiten mijn pc te houden. ( Ik heb Xubuntu 20.04)
Nu heb ik geen enkele ervaring met al die Zoom- en andere streamings-diensten. Maar wat ik bv begrepen heb van een Skype is, dat dit allemaal via de cloud gaat en dat je in feite je daarmee ook je PC helemaal open zet voor wie daar maar iets mee wil. Er wordt overal ook wel gesproken over helemaal encrypted zijn en zo, maar ik vraag me dus af óf dat werkelijk ook zó is en werkt. Ik moet waarschijnlijk binnenkort toch gaan werken met zoiets als Zoom of een andere vergader-stream. Wat ik me nu afvraag, als ik alleen maar zo’n “uitnodiging” krijg om deel te nemen, zet ik daar dan toch niet ook mijn hele PC open voor iedereen?  Ben ik dan ineens ook vogelvrij of valt dat mee?  Wat is een best-practise to do ? Graag hoorde ik eens wat de ervaringen zijn zo in het forum. Alvast dank.

Goese Duikertje

Re: Zoom-Skype en soortgelijken, veilig of niet ?
« Reactie #1 Gepost op: 2022/08/29, 19:00:40 »
Nee, je bent zeker niet vogelvrij en je zet ook je PC niet 'helemaal open'. Dat vraagt over het algemeen extra handelingen van jou als gebruiker.

Best practice, er zijn er vele maar je hebt niet altijd de keus. Als je een uitnodiging krijgt is de afzender namelijk degene die de tool bepaalt tenzij je daar van tevoren afspraken over hebt gemaakt.

Als jezelf de keuze hebt gebruik dan één van de NL Jitsi servers. Jitsi is opensource en de Nederlandse AVG is dan van toepassing. https://www.mackrad.nl/nieuws-en-updates/tips-en-trucs/overzicht-nederlandse-jitsi-servers/ Je ontloopt dan sowieso de grote Amerikaanse datagraaiers.

« Reactie #2 Gepost op: 2022/08/30, 10:08:29 »
Hoi DirkJan, dank voor je reactie. Ik had van dat Jitsi ook wel eens wat gelezen en het lijkt tot zover de meest "veilige"optie te zijn. Maar ook dan blijf ik me afvragen; als dus die ander de regie heeft, heb ik die dan niet meer in mijn pc? Is dat überhaupt te beveiligen? Zover ik het begrijp zet je je pc open om dus die heen-en-weer-communicatie mogelijk te maken. En ook al is de stream mogelijk wel encrypted, ik moet er dan maar op vertrouwen dat die ander géén virussen o.i.d in zijn systeem heeft. dat wellicht nú naar mijn pc kan komen? Of is het gewoon het beste om die programma's voorlopig toch maar niet te gebruiken?
Groet,

Goese Duikertje

Offline bart85

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/08/30, 10:47:08 »
Je zou het kunnen beveiligen met een firewall. Eventueel elke geblokkeerde verbindingen laten loggen. Die kun je dan bekijken.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

« Reactie #4 Gepost op: 2022/08/30, 12:07:22 »
Ach wat is veilig...
Encrypted? Ik heb zo'n vermoeden dat de encryptie-sleutel van de grote bekende jongens gewoon bekend is of vrijgegeven wordt op aanvraag aan de grote meekijkers. Zeker waar het de andere kant van de plas software betreft. Als de spionnen in je wolk willen zeggen ze gewoon "eej, G, bro, geef me even de sleutel".

At the end. Al vele jaren (eigenlijk al van begin af aan) ga ik er vanuit dat internet per definitie niet veilig is. En dat blijkt al die tijd ook doorlopend regelmatig uit voorvallen en onthullingen.

Maar wat dirkjan zegt, je zult toch met de maatschappij mee willen en moeten doen, dus je komt er lang niet altijd onderuit.
« Laatst bewerkt op: 2022/08/30, 12:09:34 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/08/30, 13:42:42 »
Je zet met tele-conferentie software je pc helemaal niet open. Dat is meer iets voor diensten als Teamviewer. Teleconferentie doet precies wat het zegt, het stuurt je camera input en je microfoon input over het internet. Dat kan versleuteld zijn of niet. Dit laatste is belangrijk als je niet wilt dat iemand anders hoort en/of ziet wat je tijdens de tele vergadering doet en zegt. 

'Via de cloud' lijkt voor veel mensen een term te zijn die hen afschrikt, maar dat is onnodig. Dit forum runt in principe ook 'in de cloud'. Het is een term die vaak gebruikt wordt als iets ergens op de server van iemand anders draait, dus vrijwel alle websites vallen daaronder die bij een provider draaien.

Ik neem aan dat de servers van Teams in de 'Azure cloud' draait, dat is het serverpark van Microsoft waar je zelf ook servers kunt huren. Ook zoiets valt onder de term cloud. Het feit dat het in 'de cloud' draait houdt niet impliciet in dat je PC automatisch open gezet wordt naar buiten.

Enige wat dus openbaar is is wat tijdens de meeting door je camera en je microfoon wordt opgenomen. Ze kunnen in principe niet je PC overnemen of bestanden in je home lezen of veranderen.

« Reactie #6 Gepost op: 2022/08/30, 16:27:15 »
Okay Allemaal, hartelijk dank voor de inzichten. Het was ook mijn vermoeden long,long ago dat ik met mijn anti-virus-programmaatje in winxp niet écht de boze buitenwereld buiten kon houden als ze echt kwaad wilde. Zeker niet toen men toen ook al de systemen van het Witte Huis US wisten te hacken. En met dit soort vergader-streams moet ik er dan maar op gokken dat het goed gaat. Nogmaals dank.

Groet
 Goese Duikertje

« Reactie #7 Gepost op: 2022/08/31, 12:43:57 »
'Via de cloud' lijkt voor veel mensen een term te zijn die hen afschrikt, maar dat is onnodig.
Het is een term die vaak gebruikt wordt als iets ergens op de server van iemand anders draait, dus vrijwel alle websites vallen daaronder die bij een provider draaien.

En waarvan dan de mogelijkheid bestaat dat data langdurig bewaard en gebackuped wordt, en dus ter inzage ligt.
Ja dat is wel degelijk een goede reden voor afschrikken. En de praktijk bevestigd dit ook doorlopend (zelfs waar data allang vernietigd had behoren te zijn).

"Maar zo werkt heel het internet. Internet is cloud.".  ^-^ Precies waarom ik daar terughoudend mee ben en veel belangrijke zaken (nog steeds niet) niet over internet doe.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore