Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: buntu 18.04 LTS nog veilig gebruiken tot april 2023  (gelezen 1515 keer)

Offline Cme

• Lid
buntu 18.04 LTS nog veilig gebruiken tot april 2023
« Gepost op: 2022/08/22, 09:34:57 »
Mijn vraag geeft een ongemakkelijk gevoel omdat ik weer begin over ondersteuning van U 18.04.
Nou ja, ik vond het volgende van oa. jolo betreft mijn vraag:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=109157.msg1059385#msg1059385 =XUbuntu 18.04 ondersteuning
   ubuntu-support-status ik neem aan dat deze commando ook voor Ubuntu 18.04 geldt.

Citaat
:~$   ubuntu-support-status

Overzicht ondersteuningsstatus van ‘cme-u7’:

U heeft 1761 pakketten (79.9%) die ondersteund worden tot april 2023 (Canonical - 5y)

U heeft 0 pakketten (0.0%) die niet/niet meer gedownload kunnen worden
   U heeft 444 pakketten (20.1%) die niet ondersteund worden

Your Hardware Enablement Stack (HWE) is supported until april 2023.

Voer uit met:
      --show-unsupported, --show-supported or --show-all om meer details te zien
Gaat het om de 444 pakketten die NIET ondersteund worden? Is dat het kardinale punt?
Datgene wat uitgevoerd kan worden, werkt niet:

--show-unsupported, --show-supported or --show-all

ook niet als ik ze afzonderlijk probeer zonder komma, or maar ik weet te weinig over commando's.
Kan iemand uitleggen wat ik kan doen om U18.04 LTS nog veilig te gebruiken tot april 2023?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline DeBaas

• Lid
Re: buntu 18.04 LTS nog veilig gebruiken tot april 2023
« Reactie #1 Gepost op: 2022/08/22, 10:01:23 »
De opdrachtregel zou moeten zijn:
ubuntu-support-status --show-unsupported

ubuntu-support-status --show-supported

ubuntu-support-status --show-all

(Kan momenteel niet controleren, zit op een ander OS)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/08/22, 10:34:37 »
Kan iemand uitleggen wat ik kan doen om U18.04 LTS nog veilig te gebruiken tot april 2023?
In principe alle pakketten die niet meer ondersteund worden, verwijderen. Maar dat zal heel onpraktisch worden.

In de praktijk niet te paranoide worden, en gewoon met je systeem verderwerken, maar beter nog ook eens in je zieltje kijken waarom je niet over zou gaan naar de 22.04. Het is enkel maar verbeterd.

« Reactie #3 Gepost op: 2022/08/22, 13:46:32 »
Als ik kijk naar de link die in jouw link staat  https://ubuntu.com/about/release-cycle

Volgens mij is het voorlopig gewoon nog veilig te gebruiken want gewoon nog ondersteund, want Extended Security Maintenance tot 2028  ^-^ (zie bijlage)
Ik vond het al raar. 16 wordt nog ondersteund en dan zou 18 niet meer ondersteund worden??  =D

Hier draait alles gewoon door. Niet meer ondersteund? Dat merk ik dan vanzelf wel, maar ik merk nog niets.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #4 Gepost op: 2022/08/22, 13:53:56 »
maar beter nog ook eens in je zieltje kijken waarom je niet over zou gaan naar de 22.04. Het is enkel maar verbeterd.

Geen kritiek want prima advies.
Maar dan speelt bij mij altijd de vraag of mijn pc het dan nog wel kan trekken. Of ik niet weer een andere pc moet gaan kopen.
Ikzelf heb eerder de voorkeur om maar te zien hoe lang het wel nog door draait, en tegen de tijd dat dit gaat haperen koop ik dan wel weer een nieuwe pc en dan ook meteen een flinkte upgrade in hardware én OS versie.

En het is niet altijd een vooruitgang. En soms nog kinderziektes.
Ik heb met sommige (media) software (die ik veel gebruik) onder Ubuntu 18 nog hinderlijke issues die ik onder Ubuntu 16 totaal niet heb. Bekende issues die anderen ook hebben, dus niet alleen ik, in versies 18 en later (maar dus onder 16 niet).
Het 'niet ondersteund' kan dus ook spelen juist bij een upgrade.

De achterliggende reden hiervoor.
Ik ben blij dat ik met linux niet meer zoals 'vroeger' bij elke vernieuwing snel weer een nieuw snellere (dure!) PC aan moet gaan schaffen. En dan ga ik dat niet alsnog zelf weer opzoeken.
Keer X want X pc's in huis = €€€ (die ik liever anders gebruik)

Hierbij moet ik erkennen dat boven verwachting Ubuntu 18 prima (en zelfs wat sneller) draait op de Ubuntu 16 pc (buiten genoemde issues). ^-^ Maar ik vrees twee PC's Ubuntu 22 niet meer gaat trekken.
« Laatst bewerkt op: 2022/08/22, 14:05:02 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/08/22, 14:47:56 »
Volgens mij is het voorlopig gewoon nog veilig te gebruiken want gewoon nog ondersteund, want Extended Security Maintenance tot 2028  ^-^ (zie bijlage)
Alleen pakketten uit de softwarebron "main" worden gegarandeerd 5 jaar ondersteund. Alle pakketbronnen blijven  bestaan zolang de LTS ondersteund wordt, maar de pakketten in vb. Universe worden na drie jaar niet verder bijgewerkt.

Als je in je zieltje kijkt, en vaststelt dat je oude vertrouwde machientje het misschien niet goed meer trekt met de nieuwste versies, dan is dat zeker en vast een goede reden om bij je bestaande ondersteunde versie te blijven.

« Reactie #6 Gepost op: 2022/08/22, 16:10:43 »
Ja joh vanadium. Het blijft altijd schipperen tussen voor en nadelen, die er inderdaad zowel zijn bij upgrade als blijven hangen.
Waar het voor mij persoonlijk hoofdzakelijk gaat om stabiliteit in werking en toepassing, en niet te vergeten veiligheid (want niet meer ondersteund = niet meer veilig = zeker upgrade).
Tenzij het natuurlijk je hobby is om met de laatste versie bij te blijven. Waar zeker ook niets mis mee is.

Dat is mij tik, dat blijven hangen in "als het goed is is het goed". :-[ Stamt ook nog een beetje uit de tijd dat goede (zakelijke) PC's  €2000+ waren en elke keer een nieuwe office en photoshop bij elkaar nog €1500 kostten.
Ik draaide nog 3.11 toen iedereen al 95 had (en mijn 3.11 was efficiënter/sneller).
Draaide nog 98 toen er veel al op XP zaten. En XP heb ik gedraaid tot 8.2 uit kwam, welke mij totaal niet beviel en ik bij Linux terecht kwam.
En altijd heeft dit prima gefunctioneerd, zowel zakelijk (facturen, betalingen, boekhouding) als prive.
« Laatst bewerkt op: 2022/08/22, 16:17:13 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/08/22, 17:19:19 »
Let op: Extended Security Maintenance komt niet vanzelf. Je moet je daarvoor wel eerst registreren. Zie https://ubuntu.com/security/esm

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/08/22, 20:26:45 »
...en niet te vergeten veiligheid (want niet meer ondersteund = niet meer veilig = zeker upgrade).
Veiligheid, dat is een afweging die je voor jezelf moet maken. Als veiligheid boven alles primeert, dan kan je mogelijk niet bij een oudere LTS blijven omwille van wat we hierboven geleerd hebben.

« Reactie #9 Gepost op: 2022/08/23, 13:58:04 »
Let op: Extended Security Maintenance komt niet vanzelf. Je moet je daarvoor wel eerst registreren. Zie https://ubuntu.com/security/esm

Mmm. Weet je dat zeker? Mijn ubuntu 16 update nog gewoon door als vanouds. En draait ook nog prima.

Maar misschien geldt dit alleen voor 14 en 16, en niet voor 18??
Ubuntu 14.04 en 16.04 krijgen 10 jaar ondersteuning
« Laatst bewerkt op: 2022/08/23, 14:00:58 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2022/08/23, 14:41:21 »
Nee ik weet het niet zeker uit eigen ervaring, als dat is wat je bedoelt.
Maar
Citaat
Free for personal use
Anyone can use UA-I Essential for free on up to 3 machines, or 50 if you are an official Ubuntu Community member.
Register for your free subscription.
van: https://ubuntu.com/advantage, laat weinig aan duidelijkheid te wensen over.
Hoe het komt dat jij nog steeds updates krijgt voor 16.04 weet ik ook niet.

« Reactie #11 Gepost op: 2022/08/23, 15:00:04 »
Na ja, lijkt er wel op inderdaad.
In elk geval heb ik me niet geregistreerd en mijn U16 bak update nog steeds. Vandeweek sprong het nog op en doorgevoerd.
- I ♥ Linux -

Offline Cme

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2022/08/24, 11:12:25 »
Dank voor alle reacties.
Wat mij op 18.04 houdt zijn programma's waar ik gebruik van maak. Het tijdverlies van alles opnieuw installeren,... tja.

Citaat van: DeBaas

geeft: opdracht niet gevonden? (... zit momenteel op Xubuntu (20.04)) Ga snel naar  U18.04......
Ben benieuwd of/wat getoond wordt met die commando's, ik hoop de 444 niet meer ondersteunde pakketten.

............  Wow!  Toont de pakketten!

:~$ ubuntu-support-status --show-unsupported
gimp, inkscape, openshot, winff, synfig, vlc, audacity, synaptic, libreoffice, staan allemaal in de lijst.
---
:~$ ubuntu-support-status --show-supported
geeft op de genoemde programma's geen resultaat op CTRL F. (behalve Libre Office zie ik nu)
---
Ik heb mij ook nooit geregistreerd voor Extended Security Maintenance, overweeg dat te doen want is dat voor de latere versies (X)Ubuntu van belang?
- Waarom is niet duidelijk (voor (bepaalde) gebruikers van Ubuntu) dat er MOET geregistreerd worden?

met groet, Cme
« Laatst bewerkt op: 2022/08/24, 11:14:49 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2022/08/24, 12:22:58 »
Lichtelijk off-topic:
Het terminal-commando "ubuntu-support-status " wordt ook bij mij (Xubuntu 22.04) niet gevonden. Het bestaat kennelijk wel in 18.04, maar niet meer in 20.04 en 22.04.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2022/08/25, 13:40:01 »
Citaat van: DeBaas

geeft: opdracht niet gevonden? (... zit momenteel op Xubuntu (20.04)) Ga snel naar  U18.04......
Het is in nieuwere versies "ubuntu-security-status" geworden. Het blijkt niet meer mogelijk pakketten zelf op te lijsten.