Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan met kernel 5.13.0-48-generic niet opstarten.  (gelezen 879 keer)

Kan met kernel 5.13.0-48-generic niet opstarten.
« Gepost op: 2022/06/12, 14:10:23 »
Op mijn desktop heb ik een SSD met Windows10 en een HDD met Ubuntu20.04
Om in Ubuntu op te starten druk ik op F9 en krijg dan het Grub menu.
Ik kan dan kiezen tussen kernel '5.13.0-48-generic' en '5.13.0-41-generic'
Met kernel 5.13.0-48-generic kan ik niet opstarten: krijg alleen maar een knipperende cursor links boven in de hoek.    >:(
Met kernel 5.13.0-41-generic kan ik wel normaal opstarten.    :)

Dit probleem heb ik al een keer eerder gehad. Kon het toen met grub boot-repair verhelpen.
Nu lukt me dat ook niet meer.

Is hier een oplossing voor?
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Kan met kernel 5.13.0-48-generic niet opstarten.
« Reactie #1 Gepost op: 2022/06/13, 09:47:41 »
Start op vanaf de werkende oudere systeemkern, verwijder de nieuwe, bevries de systeemkern op de werkende versie en wacht op betere tijden.

Tijdelijk doorfietsen met een oudere systeemkern is slechts een beperkt veiligheidsrisico; de grote risico's zitten bij dingen als je webverkenner en zo. Als die maar bijgewerkt zijn, ben je al behoorlijk veilig.

« Reactie #2 Gepost op: 2022/06/13, 11:36:22 »
Start op vanaf de werkende oudere systeemkern, verwijder de nieuwe, bevries de systeemkern op de werkende versie en wacht op betere tijden.
.....................................................................
Kom ik dan later (augustus) niet in de problemen als ik wil upgraden naar 22.04 ?
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2022/06/13, 12:31:41 »
Kom ik dan later (augustus) niet in de problemen als ik wil upgraden naar 22.04 ?

Als het goed is niet. In Mint sowieso niet; hoogstwaarschijnlijk in Ubuntu ook niet.

« Reactie #4 Gepost op: 2022/06/13, 13:30:59 »

Als het goed is niet. In Mint sowieso niet; hoogstwaarschijnlijk in Ubuntu ook niet.

Ok. Dan wachten we af tot augustus.   :)
« Laatst bewerkt op: 2022/06/13, 13:37:10 door henkoegema »