Gmail is bezig om 2 factor authenticatie aan te zetten voor alle accounts.
Je moet dan de eerste keer tot wel 3x op je telefoon aangeven dat je de applicatie vertrouwd en dat het goed is dat je je mail zo geopend wordt.
(Ik beheer 5 e-mailboxen - o.a. als mantelzorger en ben ook heel blij met Evolution. - Kun je al je mail in één keer bekijken)
Van al die accounts laat ik maar één agenda synchroniseren en gebruik ik alleen de
lokale contacten. (Vink ik uit bij het aanmaken van de accounts.) Volgens mij gaat het in Evolution fout bij de synchronisatie van de contacten. Zou ik uitvinken.
(Ik heb een los document met daarin al mijn mailadressen.)
Anders mss je account verwijderen uit Evolution en weer opnieuw aanmaken? Als het goed is, pakt Evolution dan automatisch de goede instellingen.
Een back-up maken in Evolution doe ik trouwens nooit. Bij elke nieuwe installatie heb je de e-mailaccounts zo weer aangemaakt en de synchronisatie is ook zo weer gepiept (zeker als je niet van elke account de agenda synchroniseert en sowieso de contacten niet synchroniseert).
EDIT:
Ik heb trouwens het wachtwoord van mijn 'sleutelbos' uitgeschakeld. (En bewaar ook geen wachtwoorden in mijn browser.)
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/tips-3.html#ID18