Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Evolution blijft vragen achter wachtwoord, kader blijft omhoog komen  (gelezen 813 keer)

Hallo,

hopelijk kan er iemand mij helpen.

Ik gebruik al jaar en dag Evolution voor mijn mails van Gmail, want op de Gmail webmail dat vind ik maar niks.

Sinds gisteren slaat Evolution tilt. Ik krijg constant een kadertje waarin hij vraagt om e-mailauthenticatie, dus mijn paswoord, om dat aan de sleutelbos toe te voegen. Snap ik niet want dat paswoord staat er al heel lang in en ik gebruik al jaren Evolution zonder problemen.
Nu blijft dat irritante kadertje constant omhoog springen en krijg ik geen toegang tot mijn mails. Ik geef het juiste paswoord in, klik op OK en vink aan dat het aan de sleutelbos toegevoegd moet worden, maar het lukt niet. Constant blijft datzelfde kadertje met de vraag voor het paswoord omhoog springen.

Een foutmelding die ik nog zag bovenaan in mijn Evolution is het volgende "De gerapporteerde fout was ‘Aanmeldingscontrole mislukt: IMAP server said BYE: Too many commands before auth q14mb44320785wru’."

Kan iemand mij alstublieft helpen? Ik heb Evolution nodig, dat vind ik een pak overzichtelijker dan de website van Gmail.

Alvast oneindig veel dank aan alle lieve genieën die mij willen helpen.

Vriendelijke groetjes,
Els

Re: Evolution blijft vragen achter wachtwoord, kader blijft omhoog komen
« Reactie #1 Gepost op: 2022/06/08, 11:40:44 »
Gmail is bezig om 2 factor authenticatie aan te zetten voor alle accounts.
Je moet dan de eerste keer tot wel 3x op je telefoon aangeven dat je de applicatie vertrouwd en dat het goed is dat je je mail zo geopend wordt.

(Ik beheer 5 e-mailboxen - o.a. als mantelzorger en ben ook heel blij met Evolution. - Kun je al je mail in één keer bekijken)

Van al die accounts laat ik maar één agenda synchroniseren en gebruik ik alleen de lokale contacten. (Vink ik uit bij het aanmaken van de accounts.) Volgens mij gaat het in Evolution fout bij de synchronisatie van de contacten. Zou ik uitvinken.
(Ik heb een los document met daarin al mijn mailadressen.)

Anders mss je account verwijderen uit Evolution en weer opnieuw aanmaken? Als het goed is, pakt Evolution dan automatisch de goede instellingen.

Een back-up maken in Evolution doe ik trouwens nooit. Bij elke nieuwe installatie heb je de e-mailaccounts zo weer aangemaakt en de synchronisatie is ook zo weer gepiept (zeker als je niet van elke account de agenda  synchroniseert en sowieso de contacten niet synchroniseert).

EDIT:
Ik heb trouwens het wachtwoord van mijn 'sleutelbos' uitgeschakeld. (En bewaar ook geen wachtwoorden in mijn browser.) https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/tips-3.html#ID18

« Laatst bewerkt op: 2022/06/08, 12:08:13 door Ronaldus »

Offline Nero

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/06/08, 12:13:16 »
Bij Gmail moet je voor alles wat zij als onveilige software beschouwen (oa Thunderbird en waarschijnlijk ook Evolution) eerst 2FA aanzetten en daarna een applicatie wachtwoord genereren. Dat wachtwoord, en niet hetgeen wat je voor de web login gebruikt, moet je dan ingeven in Evolution.

« Reactie #3 Gepost op: 2022/06/08, 13:19:41 »
Zo'n applicatie wachtwoord was hier niet nodig (op geen enkele pc).  + Evolution draait met 5 gmail accounts ook goed.

Vroeger had ik zo'n wachtwoord met Geary nodig.

« Reactie #4 Gepost op: 2022/06/08, 14:07:48 »
Hier sinds vanochtend hetzelfde probleem met m'n gmail-account, zowel via Thunderbird als K9 Mail op m'n telefoon. Ik wacht maar even af tot dit probleem vanzelf verdwijnt. (Gmail is niet m'n hoofdaccount, dus een paar daagjes zonder is voor mij geen probleem).

« Reactie #5 Gepost op: 2022/06/08, 14:21:20 »
Ik heb die sleutelbos verwijderd volgens de aanwijzingen. En ook mijn mailaccount eens verwijderd in Evolution en dan terug er op gezet. Het lijkt nu terug te werken alleen komt er nog een foutmelding over het adresboek:

Met adresboek ‘elsstevens8@gmail.com : Contacten’ verbinden mislukt

URI of header van request ongeldig, of niet-ondersteunde niet-standaard parameter: Contacts API is being deprecated. Migrate to People API to retain programmatic access to Google Contacts. See https://developers.google.com/people/contacts-api-migration.

Wat ik daar mee aan moet vangen weet ik niet.Ik heb al geprobeerd om te klikken op Verbinden, nu heb ik Evolution eens dicht gedaan en terug open gedaan, een mail gestuurd naar mezelf en ik krijg terug dezelfde foutmelding. Geen idee wat ik daar mee moet doen.

« Reactie #6 Gepost op: 2022/06/08, 14:34:31 »
Bij het weer aanmaken van je account, de contacten 'uitgevinkt'? (Je wilt hier geen synchronisatie, omdat dat toch fout gaat.)

Misschien anders dat verwijderen? Bijgevoegd de settings die ik bij contacten heb staan. (Bewerken - Voorkeuren - Contacten)

Bij E-mailaccounts heb ik 'Op deze computer' uitgevinkt staan. (Ik heb immers alleen Gmail) (Bij Bewerken-Voorkeuren-Emailaccounts)
« Laatst bewerkt op: 2022/06/08, 14:40:41 door Ronaldus »

« Reactie #7 Gepost op: 2022/06/09, 08:11:57 »
Dank u Ronaldus, ik heb wat geprobeerd met die instellingen zoals u aangeeft en nu lijkt het gelukt te zijn. Nu kon ik wel mails sturen zonder die irritante foutmelding. Het lijkt erop dat Evolution terug goed werkt.

Dank u wel allemaal lieve mensen om mij te willen helpen, ik ben heel blij en dankbaar voor alle hulp. Ik wens jullie allemaal een fijne dag en dank u wel voor het helpen.