Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van "Unity" Naar Ubuntu "Mate" (20.04)  (gelezen 2538 keer)

Offline warre

  • Lid
Van "Unity" Naar Ubuntu "Mate" (20.04)
« Gepost op: 2022/03/26, 14:34:26 »
Hallo leden,

Ik heb een 2dehands PC gekocht voor gewoon gebruik.
I5 processor, 8 GB ram,500 Gb hdd.... met Unity 20.04

Ik hou meer van Mate desktop maar....

- Is Mate lichter (sneller) dan Unity ?
- Is er een eenvoudige manier om te configureren naar Mate?
- Of toch maar een nieuwe install doen met Mate?
- Hoe plaats ik eventueel een SSD (boot) harddisk ?(sowieso herinstalleren)

Dank.  Warre

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Van "Unity" Naar Ubuntu "Mate" (20.04)
« Reactie #1 Gepost op: 2022/03/26, 14:41:35 »
Ubuntu MATE is ietsje lichter en het is aan te raden een nieuwe installatie te doen. Desktop omgevingen mixen kan nog wel eens mis lopen en is niet aan te raden als je een stabiel systeem wil.
Verder ben ik niet zeker dat het systeem met Unity kwam maar met de gewone Ubuntu 20.04 LTS welke Gnome 3 gebruikt met een dock links. Dus geen Unity.
Ubuntu is gestopt met Unity sinds 2017 en terug gegaan naar Gnome met de 17.10 release.
« Laatst bewerkt op: 2022/03/26, 15:08:44 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline warre

  • Lid
Re: Van "Unity" Naar Ubuntu "Mate" (20.04)
« Reactie #2 Gepost op: 2022/03/27, 11:08:42 »
Het zou kunnen dat het niet Unity is maar Gnome 3.
Misschien best toch een SSD disk  kopen en proberen Mate 20.04 te installeren.

Geen ervaring met SSD.
Is dat gewoon de bedrading van de gewone schijf lostrekken en op de SSD plaatsen ???
Kan de oude HDD schijf nog dienen?
Moeten er dan nog schakelaars of bruggetjes verzet worden op de schijven of moederbord?
Hoe weet de SSD dat hij de bootfunctie heeft?

( ik heb 8 jaren geleden eens Ubuntu 14.04 geinstalleerd op mijn PC,  verder geen enkele ervaring.)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Van "Unity" Naar Ubuntu "Mate" (20.04)
« Reactie #3 Gepost op: 2022/03/27, 14:39:40 »
- Is Mate lichter (sneller) dan Unity ?
Een beetje lichter, maar niet noodzakelijk sneller.

Citaat
- Is er een eenvoudige manier om te configureren naar Mate?
Installeer Mate desktop:
sudo apt install mate-desktop

Log uit, klik het tandwieltje vóór het inloggen, en kies "Mate desktop", log dan weer in.

Citaat
- Of toch maar een nieuwe install doen met Mate?
Niet noodzakelijk, maar wel "cleaner", natuurlijk: dan staat er zeker niets van de andere desktop op je systeem.

Citaat
- Hoe plaats ik eventueel een SSD (boot) harddisk ?(sowieso herinstalleren)
Dat is een vraag van een andere orde - hardware. En het zal ook van je systeem afhangen, en daar weten we niets over (Tip: er is een sectie "Hardware" hier op het forum). Als je een HDD vervangt door een SSD, dan wordt het natuurlijk een verse installatie.

Re: Van "Unity" Naar Ubuntu "Mate" (20.04)
« Reactie #4 Gepost op: 2022/03/27, 15:53:03 »
Geen ervaring met SSD.
Is dat gewoon de bedrading van de gewone schijf lostrekken en op de SSD plaatsen ???
In principe ja.

Kan de oude HDD schijf nog dienen?
Jazeker, als dataschijf, aan te koppelen onder /media (en koppelpunt maken en in /etc/fstab hangen)

Moeten er dan nog schakelaars of bruggetjes verzet worden op de schijven of moederbord?
Doorgaans niet, was vroeger wel zo (heeel vroeger).

Hoe weet de SSD dat hij de bootfunctie heeft?
Dat weet hij niet, dat moet jij hem vertellen! En wel tijdens de installatie, zeggen dat-ie op / aangekoppeld moet worden en de optie Formatteren aanzetten.

Beter om dit hardware-onderdeel in een nieuw topic te plaatsen.

( ik heb 8 jaren geleden eens Ubuntu 14.04 geinstalleerd op mijn PC,  verder geen enkele ervaring.)

Zoals je dat toen deed, doe je het nu ook ongeveer.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Van "Unity" Naar Ubuntu "Mate" (20.04)
« Reactie #5 Gepost op: 2022/03/27, 16:03:41 »
Ubuntu MATE is ietsje lichter en het is aan te raden een nieuwe installatie te doen. Desktop omgevingen mixen kan nog wel eens mis lopen en is niet aan te raden als je een stabiel systeem wil.
Verder ben ik niet zeker dat het systeem met Unity kwam maar met de gewone Ubuntu 20.04 LTS welke Gnome 3 gebruikt met een dock links. Dus geen Unity.
Ubuntu is gestopt met Unity sinds 2017 en terug gegaan naar Gnome met de 17.10 release.

Nou ik draai Unity 20.04, doet het prima :) Unity7 ain’t ded Gemaakt door een 10-jarige Indiër.

https://ubuntuunity.org/
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Van "Unity" Naar Ubuntu "Mate" (20.04)
« Reactie #6 Gepost op: 2022/03/27, 16:47:15 »

Nou ik draai Unity 20.04, doet het prima :) Unity7 ain’t ded Gemaakt door een 10-jarige Indiër.

https://ubuntuunity.org/
Offtopic: Ondertussen is hij 12 jaar. Ik ken Rudra en ben zelf betrokken bij het project.

Maar in het geval van de TS die een computer heeft gekocht met Ubuntu voorgeinstalleerd lijkt het mij dat het om Ubuntu 20.04 met Gnome gaat. Het uiterlijk van de desktop omgevingen lijkt op elkaar en mensen die er een tijdje uit zijn geweest en geen Ubuntu hebben gebruiken verwarren het met elkaar, ze gaan ervan uit dat het nog steeds Unity is wat gebruikt wordt. Vandaar dat ik het aan kaart om duidelijkheid te verschaffen in deze.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline warre

  • Lid
Re: Van "Unity" Naar Ubuntu "Mate" (20.04)
« Reactie #7 Gepost op: 2022/03/27, 19:47:33 »
Heel behulpzame antwoorden... allemaal bedankt.

Als ik een van de volgende dagen een monitor , muis en toetsenbord kan terugvinden zal ik de pc uitproberen.
Indien  de G3 mij echt niet bevalt ga ik proberen Mate te installeren volgens methode  van vanadium.
Als de pc toch wat traag is , installeer ik later een SSD.

Groeten.
« Laatst bewerkt op: 2022/03/27, 19:50:05 door warre »

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Van "Unity" Naar Ubuntu "Mate" (20.04)
« Reactie #8 Gepost op: 2022/03/28, 12:30:12 »
Offtopic: Ondertussen is hij 12 jaar. Ik ken Rudra en ben zelf betrokken bij het project.

Maar in het geval van de TS die een computer heeft gekocht met Ubuntu voorgeinstalleerd lijkt het mij dat het om Ubuntu 20.04 met Gnome gaat. Het uiterlijk van de desktop omgevingen lijkt op elkaar en mensen die er een tijdje uit zijn geweest en geen Ubuntu hebben gebruiken verwarren het met elkaar, ze gaan ervan uit dat het nog steeds Unity is wat gebruikt wordt. Vandaar dat ik het aan kaart om duidelijkheid te verschaffen in deze.

Oh wat leuk!

Nou ja het is een 2de hands pc, dus het had gekund. Vond het leuk om even te melden.

Mark
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline warre

  • Lid
Re: Van "Unity" Naar Ubuntu "Mate" (20.04)
« Reactie #9 Gepost op: 2022/04/04, 21:21:47 »
Nog  vraagjes ....

Mijn gekochte 2dehands desktop met Ubuntu Gnome3 - 20.04 ... schijnt 100 procent te werken.
Opstarten gaat zelfs 3 maal sneller dan met mijn oude PC.(ondanks nog een HDD)

1 -,
Vinden jullie het aangewezen om binnenkort een dist-upgrade te doen naar 22.04 ??
Mijn hardware werkt nu dus heel fijn met Ubuntu , maar dat zal volgens mij niet garanderen dat dit met de 22.04 ook het geval is?

2-,
In geval van dist-upgrade...
- eerst dist-upgraden en dan naar Mate configureren
of
- eerst naar Mate confiureren en dan een dist-upgrade

Dank U.
Warre


Offline vanadium

  • Lid
Re: Van "Unity" Naar Ubuntu "Mate" (20.04)
« Reactie #10 Gepost op: 2022/04/04, 22:17:24 »
1 -,
Vinden jullie het aangewezen om binnenkort een dist-upgrade te doen naar 22.04 ??
Mijn hardware werkt nu dus heel fijn met Ubuntu , maar dat zal volgens mij niet garanderen dat dit met de 22.04 ook het geval is?
Dat is geheel jou eigen keuze. 20.04 gaat nog verschillende jaren mee, dus als je dat verkiest, kan daar op blijven.
Citaat
2-,
In geval van dist-upgrade...
- eerst dist-upgraden en dan naar Mate configureren
of
- eerst naar Mate confiureren en dan een dist-upgrade
Dat maakt niet echt uit.

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Van "Unity" Naar Ubuntu "Mate" (20.04)
« Reactie #11 Gepost op: 2022/04/05, 16:57:08 »
Ter aanvulling: dist-upgrade is géén upgrade naar een nieuwe versie van ubuntu.

Verder zou ik met het upgraden naar 22.04 wachten tot Juli/Augustus als de eerst point release uit komt, dan zijn de meeste bugs verholpen namelijk.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline warre

  • Lid
Re: Van "Unity" Naar Ubuntu "Mate" (20.04)
« Reactie #12 Gepost op: 2022/04/05, 22:11:06 »
Dank U  Vanadium en M_ad....

In geval ik naar 22.04 wil , inderdaad best wachten tot de bugs er uit zijn.
Dus tijd genoeg voor nadenken.

Ondertussen ga ik proberen de 20.04 volledig naar mijn hand te zetten.

Warre.

Offline warre

  • Lid
Re: Van "Unity" Naar Ubuntu "Mate" (20.04)
« Reactie #13 Gepost op: 2022/04/10, 15:51:23 »
Ter info.

Volgens de aanwijzing van "Vanadium" heb ik Mate  geinstalleerd op Ubuntu 20.04 Gnome 3.

Dat lukte perfect, alhoewel het een heel gedoe was met paketten downloaden en configureren.
Maar ik moest alleen maar kijken. :laugh:

Ik vind Mate veel aangenamer om mee te werken.
Ouderwetse degelijkheid. Alles te vinden in duidelijke tekstmenu's.
Van mijn desktopblad kan ik een mesthoop maken, vol met linken en files en downloads...

Vraagje:
Wie gaat er overschakelen naar 22.04 en waarom?

Groeten,  Warre.

Offline Tom

  • Lid
Re: Van "Unity" Naar Ubuntu "Mate" (20.04)
« Reactie #14 Gepost op: 2022/04/10, 18:47:40 »


Vraagje:
Wie gaat er overschakelen naar 22.04 en waarom?

Groeten,  Warre.
[/quote]

Waarom tsja omdat er Mensen zijn die graag het nieuwste van het nieuwste willen hebben !
Maar pas op het nieuwste van het nieuwste is daarom niet altijd beter !
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Van "Unity" Naar Ubuntu "Mate" (20.04)
« Reactie #15 Gepost op: 2022/04/10, 19:38:51 »
Maar Ubuntu 22.04 is, of beter, wordt de nieuwe LTS versie op 21 April, Tom. Dus waarom zou men niet overstappen?
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Tom

  • Lid
Re: Van "Unity" Naar Ubuntu "Mate" (20.04)
« Reactie #16 Gepost op: 2022/04/11, 11:14:10 »
Ik heb niet gezegt dat Hij niet moet overstappen ,ik heb alleen geantwoord op zijn vraag. (waarom)

Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Van "Unity" Naar Ubuntu "Mate" (20.04)
« Reactie #17 Gepost op: 2022/04/27, 09:43:25 »
Ubuntu MATE is ietsje lichter en het is aan te raden een nieuwe installatie te doen. Desktop omgevingen mixen kan nog wel eens mis lopen en is niet aan te raden als je een stabiel systeem wil.
Verder ben ik niet zeker dat het systeem met Unity kwam maar met de gewone Ubuntu 20.04 LTS welke Gnome 3 gebruikt met een dock links. Dus geen Unity.
Ubuntu is gestopt met Unity sinds 2017 en terug gegaan naar Gnome met de 17.10 release.
Technisch is het Gnome.... denk dat de gebruiker geen of nauwelijks verschil ziet tussen Unity en de huidige basis versie van Ubuntu met de linker standaardbalk met een paar apps aan de linker kant ipv de mate Gnome 2 geinspireerde (in mijn ogen) meest flexibele en meest overzichtelijke desktop ever.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum