Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: externe soundcard is default  (gelezen 1621 keer)

Offline peer

• Lid
externe soundcard is default
« Gepost op: 2022/03/30, 14:48:50 »
Op mijn pc (Gigabyte: Z77M-D3H) heb ik een interne PCI soundcard (Radeon HD7750) en een externe USB soundcard (Behringer UCA222)
De default soundcard is extern. Dit vind ik merkwaardig. Ik zou verwachten dat de interne soundcard altijd als default gekozen zou worden.
Op mijn debian kde plasma os is de default soundcard makkelijk te wijzigen. Dat geldt ook voor mijn ubuntu os. Maar dit lukt bv. niet bij tails.

Mijn vraag: kan ik de default alleen softwarematig aanpassen of  kan ik dat ook hardwarematig doen? Ik heb al gekeken in het bios maar daar zie ik zo gauw niets.

Offline soppel

• Lid
Re: externe soundcard is default
« Reactie #1 Gepost op: 2022/03/30, 15:06:11 »
Je kan de volgorde softwarematig wijzigen. Dat weet ik zeker.

Het is alleen lang geleden dat ik dat gedaan heb.
Maar wat ik terug vind is dat het in dit bestand zou moeten:
mousepad /etc/modprobe.d/alsa-base.conf
Bij mij staat helemaal onderaan:
# Keep snd-usb-audio from beeing loaded as first soundcard
options snd-usb-audio index=-2

Ik denk(!) dat wanneer je de 2e regel voorziet van een hekje dat je bereikt heb wat je wilt.
Zo niet, haal je het hekje weer weg en zoeken we verder

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline peer

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/03/30, 15:17:06 »
ja, softwarematig is het normaal gesproken geen probleem. Zowel in kde als in gnome kan je het in de settings gewoon aanpassen. Voor systemen met pulseaudio kun je de opdracht "pactl set-default-sink....." ook veel doen en in het verleden heb ik het in pure alsa sytemen ook met behulp van scriptjes kunnen oplossen.

Maar op mijn pc gebuik ik ook wel eens Tails. In Tails kan ik de soundcard wel aanpassen maar de aanpassingen worden niet bewaard. Dus de volgende keer als ik Tails opstart dan moet ik het weer aanpassen.
Daarom mijn vraag. Kan ik dit niet hardwarematig instellen???????     

Offline soppel

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/03/30, 15:37:18 »
Oeps.....ik heb niet goed gelezen. Sorry.
Hardwarematig, zou ik niet weten geen ervaring mee.

Schot voor de boeg: eerst Tails opstarten en dan de Behringer aansluiten ?
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

« Reactie #4 Gepost op: 2022/03/30, 18:36:31 »
Heb ik ook. Zodra de externe eraan hangt neemt deze de positie default over. Begrijpelijk, omdat hij op dat moment de hoofd/eerste/standaard geluidskaart wordt, aka de default.
Als ik het goed heb (uit mijn hoofd) wordt hier zelfs de interne geluidskaart uitgeschakeld.

Hoe dat met twee externen naar elkaar gaat heb ik geen ervaring mee.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/03/31, 09:10:25 »
Inmiddels heb ik een oplossing gevonden voor Tails. Ik heb de volgende opdracht:
pactl set-default-sink "alsa_output.pci-0000_00_1b.0.analog-stereo" toegevoegd aan het bestand .xsessionrc . Om ervoor te zorgen dat dit bestand bij de volgende opstart weer aanwezig is heb ik het gekopieerd naar de dotfiles directory. Dit is een speciale Tails directory dat de daarin aanwezige bestanden doorlinkt naar de home directory. Ik gemerkt dat dit niet met alle bestanden goed gaat.