Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Trage schijf. Wat kan te doen om probleem te onderzoeken?  (gelezen 2244 keer)

Trage schijf. Wat kan te doen om probleem te onderzoeken?
« Gepost op: 2022/03/18, 10:45:52 »
Sinds kort is mijn PC erg traag als het gaat om toegang tot de bestanden. Er zitten twee schijven in, een SSD (/dev/sda) waar Kubuntu 20.04 van start en een HDD met de bulk van de data (/dev/sdb). Documenten, Muziek etc. zijn symlinks naar mappen op de mechanische schijf. Belangrijke extra informatie: de bestandssystemen op beide schijven zijn versleuteld met LUKS (cryptsetup), mogelijk dat dat nog roet in het eten kan gooien, maar deze setup draaide al een aantal jaar goed.

De mechanische schijf is natuurlijk sowieso al wat trager dan de SSD (en ook nog eens 5400 RPM) maar in de praktijk had ik daar eigenlijk nauwelijks last van. Nu is het echter wel heel gortig:

erik@erik-desktop:~$ sudo hdparm -tT /dev/sdb

/dev/sdb:
 Timing cached reads:   20106 MB in  1.99 seconds = 10098.09 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  10 MB in  4.19 seconds =   2.39 MB/sec
erik@erik-desktop:~$ sudo hdparm -tT /dev/sda

/dev/sda:
 Timing cached reads:   20746 MB in  1.99 seconds = 10422.18 MB/sec
 Timing buffered disk reads: 1504 MB in  3.00 seconds = 500.78 MB/sec

En ik heb voor /dev/sdb nog veel langzamer gezien (onder de MB/sec). Dit komt ook overeen met mijn waarnemingen. Als bestanden eenmaal gelezen zijn gaat het daarna wel snel (cached reads zijn prima).

Heb ook tests gedaan met smartctl maar daar niets noemenswaardigs in gezien. Het enige dat ik nog niet heb gedaan is de extended self-test vanwege de duur. Uitvoer is erg groot dus die heb ik maar even in pastebin gezet: https://pastebin.com/sCfeBfSM

Belangrijkste conclusie lijkt me:
MART Error Log Version: 1
No Errors Logged

Zijn er nog meer testcommando's om uit te voeren om te achterhalen waarom de schijf zo traag is? Of zou het een hardwaredefect zijn?

Offline soppel

• Lid
Re: Trage schijf. Wat kan te doen om probleem te onderzoeken?
« Reactie #1 Gepost op: 2022/03/18, 11:36:22 »
Interessante vraag! Helaas geen oplossing voor je.
Maar sinds ik mijn nieuwe PC in elkaar gezet heb heb ik hetzelfde probleem. Als ik met thunar een bestand moet hebben op de HDD moet ik echt wachten.
(zelfde opzet als jij hebt: een ssd met Ubu-studio (xfce) en een gewone harde schijf voor bestanden is wel een 7200RPM)

Ik wist niet dat die tijd te testen was dus ik heb jouw commando ook maar uitgevoerd:
/dev/sdb:
 Timing cached reads:   24650 MB in  2.00 seconds = 12339.30 MB/sec
 Timing buffered disk reads: 584 MB in  3.01 seconds = 194.13 MB/sec

Ik kaap je topic niet, maar ben wel benieuwd wat de oplossing is (als die er is) en hoop dat mijn tijden wellicht ook iets bijdragen.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline bart85

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/03/18, 13:12:42 »
Je kunt met dd een bestand schrijven naar een partitie. Bijvoorbeeld 2GB. Daarvan de tijd opnemen met time.

"Linux and Unix Test Disk I/O Performance With dd Command - nixCraft" https://www.cyberciti.biz/faq/howto-linux-unix-test-disk-performance-with-dd-command/
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline jolo

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/03/18, 18:24:30 »
Voor Xubuntu kan applicatie schijven/disks worden geïnstalleerd.
sudo apt install gnome-disk-utility [Enter]

Voor Kubuntu is er KDiskMark.

Met die beide applicaties kunnen de SSD en harddisk worden gebenchmarkt. De eerstgenoemde schijven/disks gebruik ikzelf ook. Dan start je applicatie schijven. Of als je systeem taal staat ingesteld op Engels, dan start je applicatie Disks. Eerst kies je met de muis de juiste schijf. Via de drie puntjes rechtsboven > Schijf benchmarken. Klik dan op Benchmark uitvoeren. De instellingen die er staan, kun je zo laten als deze zijn. Klik nogmaals op Benchmark uitvoeren. Typ dan je systeemwachtwoord.

Als voorbeeld de HDD benchmark van een stokoude harddisk. Deze is van het jaar 2011.

Over die applicatie KDiskMark kan ik niet veel zeggen. Ik heb er wel even naar gekeken. Maar het lijkt er op dat deze geen grafieken kan tonen. En die heb je wel nodig, om te controleren of er niet al te veel pieken in voor komen. In die van mij zit één grote piek. Dus dat is geen probleem.

Wellicht is het beter voor het uitvoeren van het benchmarken, om eerst een reserve kopie te maken van onmisbare documenten. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Reactie #4 Gepost op: 2022/03/18, 21:56:41 »
@soppel: Geen probleem hoor! Heb alleen helaas nog geen duidelijke oplossing gevonden.

@bart85 en @jolo bedankt voor de extra tips!

Wilde eigenlijk proberen om de metingen met diverse programma's te doen vanuit een livesessie om uit te sluiten dat iets in mijn installatie de boel vertraagt. Om diverse redenen is dat niet gelukt (gare USB-stick) maar al doende wel meerdere keren herstart. Net voor de grap weer hdparm aantal keer uitgevoerd en nu was snelheid vergelijkbaar met screenshot van jolo (iets meer nog zelfs). Echter daarna stortte de snelheid weer in toen ik probeerde grote mappen te bekijken in Dolphin (die waarschijnlijk niet in de cache stonden). Probeer ook de systeemlogboeken na te lopen maar daar komen vooralsnog nog geen duidelijke berichten voorbij rondom de schijf. Blijf nog wel even verder zoeken.

« Reactie #5 Gepost op: 2022/03/19, 20:23:16 »
@ erik1984,

na even zoeken: 
- zou het kunnen, dat je dat ook kan testen met GsmartContol ;

of, Smartctl  = 

Citaat
smartctl is one of the two utilities under the smartmontools package. It is a command line utility which controls and monitors the S.M.A.R.T system.

To install smartmontools package, run the applicable command below for your distro:

$ sudo apt-get install smartmontools   #Debian/Ubuntu systems

The following is an example of a smartctl command for reporting hard disk partition health where the option -H helps to show the general partition health condition after a self-test:

$ sudo smartctl -H /dev/sda6

???

Meer info:

https://www.smartmontools.org/wiki/TocDoc

https://linuxconfig.org/how-to-check-an-hard-drive-health-from-the-command-line-using-smartctl

https://www.thomas-krenn.com/en/wiki/Analyzing_a_Faulty_Hard_Disk_using_Smartctl

https://www.linuxtechi.com/smartctl-monitoring-analysis-tool-hard-drive/

Groet,
spievensterke
« Laatst bewerkt op: 2022/03/20, 10:14:55 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint Debian 6 (LMDE6).

« Reactie #6 Gepost op: 2022/03/20, 12:37:49 »
Hoe ver zitten je schijven vol? En dan met name je master.
Waarom ik dit vraag. Bij 80+% opslag wordt hij ook trager.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #7 Gepost op: 2022/03/20, 20:25:31 »
@spievensterke
Dat had ik al gedaan, maar bedankt. Het enige dat ik met SMART nog niet heb gedaan is de uitgebreide test, maar dat duurt ruim 4 uur.

@partyrabbit
De SSD zit voor 61% vol (die is verder ook niet merkbaar traag) en de HDD zit voor 22% vol. Maar wel iets om op te letten inderdaad. Jij ook bedank voor het meedenken.

Weet nog niet wat het probleem is. Soms is de schijf wel weer opeens snel genoeg. Heb inmiddels ook getest vanuit live sessie met Ubuntu MATE 20.04 en daar de analyse kunnen doen zoals jolo had voorgeschreven. De gemiddelde snelheid was wel ok maar veel te vaak dalen richting de enkele MB / s

« Reactie #8 Gepost op: 2022/03/21, 17:19:21 »
De SSD zit voor 61% vol (die is verder ook niet merkbaar traag) en de HDD zit voor 22% vol. Maar wel iets om op te letten inderdaad. Jij ook bedank voor het meedenken.

Nee, dat zijn inderdaad geen problematische waardes. Is dat ook weer uitgesloten als mogelijk probleem.
Misschien ook eens kijken of dit overeen komt met je verhouding aan data, OS en persoonlijke documenten. Want 61% zou wel vreemd zijn als je er 4% hd-data aan persoonlijke documenten op hebt staan.

Maak je nog weleens schoon? Oude log-bestanden e.d.?
Oude kernels? Mijn ervaring is dat bij teveel oude niet meer in gebruik zijnde kernels linux ook nog weleens vreemde probleempjes gaat krijgen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline soppel

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/03/21, 19:20:34 »
@partyrabbit: Kernels verwijderen zal niet veel zin hebben. Die staan op de SSD. De traagheid zit in de HDD. De schijf met data-opslag.

@Erik1984: Hier precies hetzelfde. Soms is de schijf gewoon snel. En een andere keer is het wachten tot een map geopend is.
Het lijkt erop dat vooral een map in een andere map traag is, maar toch ook niet altijd.

« Reactie #10 Gepost op: 2022/03/23, 23:56:28 »
@partyrabbit: Kernels verwijderen zal niet veel zin hebben. Die staan op de SSD. De traagheid zit in de HDD. De schijf met data-opslag.

OUDE kernels heb ik het over. En als die er (te) veel staan zal dat zeker helpen.
- I ♥ Linux -

Offline soppel

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2022/03/24, 00:01:14 »
Ben blij dat je het over oude kernels hebt. De nieuwste verwijderen gaat problemen geven =D

Maar serieus: De kernels staan op de SSD. Erik's SSD werkt naar behoren. De HDD (met alleen) dataopslag die is traag.

« Reactie #12 Gepost op: 2022/03/24, 00:30:04 »
Als je OS moet zoeken naar de juiste kernel kost dat wat extra tijd met traagheid tot gevolg. Eerst niet (bij één kernel) en nu na wat updates wel? Dus nu traag, eerst niet ..?.. onderdeel van je probleem.
Misschien merk je deze traagheid niet op je snelle SSD en wel op je trage(re) HDD?

Hoe dan ook is (te) veel oude kernels niet aan te raden. Dit gaat op termijn conflictjes opleveren met vreemde onverklaarbare probleempjes als gevolg.

Naja, misschien is dat hier niet de oorzaak. Ik probeer ook maar mee te denken. Maar dan nog, heb je er veel op staan of heb je ze al wel verwijderd?
- I ♥ Linux -

Offline h2o

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2022/03/24, 08:52:46 »
Het is wellicht niet de oplossing, maar het bestandsformaat van de partities kan soms helpen. In het verleden eens wat onderzoek gedaan. Zo is ReiserFS bijvoorbeeld geschikt als je veel kleine bestanden hebt, en XFS weer voor als je voornamelijk met grote bestanden werkt. In de regel is etx3 en ext4 een goed bestandsformaat als je veel grote- en kleine bestanden hebt.

Meer informatie hierover: https://www.linux-magazine.com/Online/Features/Filesystems-Benchmarked
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline aartje

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2022/03/24, 09:32:33 »
Het valt me op dat je eigenlijk nauwelijks iets over de hardware van je computer hebt
vermeld, bv wat is het voor een HD, merk, type, ide/sata (?), hoe oud is hij ? Alleen
maar dat het een 5400 rpm is.
Als het een ide-type is, hoe master/slave ? Hoe oud is je computer ? Powersupply nog wel gezond ?

Wat je eens zou kunnen proberen is je data van je HD te "refreshen" door alle filesystemen
van die HD te unmounten en dan bv:

dd if=/dev/sdb of=/dev/sdb bs=16M conv=fsync status=progress

te doen (sdb moet dan natuurlijk wel de bewuste HD zijn !!!)

Het is in ieder geval wel belangrijk om al je (belangrijke!!) data van die HD eerst
veilig te stellen. Je zou ook na dit veiligstellen van je data op een ander medium
je filesystemen op die schijf formatteren (langdurige format)

Veranderen van formaat filesysteem lijkt mij persoonlijk niet echt zinnig. Ext4 is
in het algemeen de beste keuze.
(Alleen die encryptie ? Is dat echt nodig, staatsgeheimen ?)

« Laatst bewerkt op: 2022/03/24, 09:41:47 door aartje »