Sinds kort is mijn PC erg traag als het gaat om toegang tot de bestanden. Er zitten twee schijven in, een SSD (/dev/sda) waar Kubuntu 20.04 van start en een HDD met de bulk van de data (/dev/sdb). Documenten, Muziek etc. zijn symlinks naar mappen op de mechanische schijf. Belangrijke extra informatie: de bestandssystemen op beide schijven zijn versleuteld met LUKS (cryptsetup), mogelijk dat dat nog roet in het eten kan gooien, maar deze setup draaide al een aantal jaar goed.
De mechanische schijf is natuurlijk sowieso al wat trager dan de SSD (en ook nog eens 5400 RPM) maar in de praktijk had ik daar eigenlijk nauwelijks last van. Nu is het echter wel heel gortig:
erik@erik-desktop:~$ sudo hdparm -tT /dev/sdb
/dev/sdb:
Timing cached reads: 20106 MB in 1.99 seconds = 10098.09 MB/sec
Timing buffered disk reads: 10 MB in 4.19 seconds = 2.39 MB/sec
erik@erik-desktop:~$ sudo hdparm -tT /dev/sda
/dev/sda:
Timing cached reads: 20746 MB in 1.99 seconds = 10422.18 MB/sec
Timing buffered disk reads: 1504 MB in 3.00 seconds = 500.78 MB/sec
En ik heb voor /dev/sdb nog veel langzamer gezien (onder de MB/sec). Dit komt ook overeen met mijn waarnemingen. Als bestanden eenmaal gelezen zijn gaat het daarna wel snel (cached reads zijn prima).
Heb ook tests gedaan met
smartctl maar daar niets noemenswaardigs in gezien. Het enige dat ik nog niet heb gedaan is de extended self-test vanwege de duur. Uitvoer is erg groot dus die heb ik maar even in pastebin gezet:
https://pastebin.com/sCfeBfSMBelangrijkste conclusie lijkt me:
MART Error Log Version: 1
No Errors Logged
Zijn er nog meer testcommando's om uit te voeren om te achterhalen waarom de schijf zo traag is? Of zou het een hardwaredefect zijn?