Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot upgrade win10 naar win 11  (gelezen 2832 keer)

Offline MKe

• Lid
Dualboot upgrade win10 naar win 11
« Gepost op: 2022/03/15, 16:07:26 »
Als het hier verkeerd staat, graag verplaatsen.

Ik wil graag weten wat de ervaringen zijn bij het upgraden van Windows 10 naar Windows 11 op een dualboot systeem. Ik wil me graag voorbereiden op eventuele problemen als ik dat ga doen en dan besluiten of ik het ga doen.

Ik heb dus meerdere dualboot systemen die Linux (ene Ubuntu, andere Manjaro) runnen als main OS en voor bepaalde toepassingen ook Windows 10 geinstalleerd hebben staan. Heeft iemand in zo'n setting al de upgrade naar Windows 11 gedaan?

- Ging dat goed?
- Waar moet ik op letten?

Offline h2o

• Lid
Re: Dualboot upgrade win10 naar win 11
« Reactie #1 Gepost op: 2022/03/15, 19:21:42 »
Ik weet niet of dit het juiste antwoord is, maar ik heb Windows 11 draaien in Qemu/KVM. Geen gerotzooi met TPM2 enzovoorts en draait buitengewoon soepel en snel.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline MKe

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/03/15, 23:36:41 »
Ik weet niet of dit het juiste antwoord is, maar ik heb Windows 11 draaien in Qemu/KVM. Geen gerotzooi met TPM2 enzovoorts en draait buitengewoon soepel en snel.
ik ben niet zo’n fan van virtual machine inderdaad. Ik wil graag dual boot, zonder hardware emulatie.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #3 Gepost op: 2022/03/15, 23:42:39 »
Hier staat Windows-10, Windows-11, en 8 Linux distributies naast elkaar, zonder problemen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/03/16, 00:24:02 »
13  besturingsystemen op mijn oude desktop (2009)
waaronder een vanaf Windows 7 naar ondertussen Windows 11 gegroeide partitie.
Een upgrade van 10 naar 11 zou dus ook bij jou mogelijk moeten zijn.
Maak een Windows 10 installatie USB en binnen het Windows besturingssysteem start de setup vanop de USB.
Is bij mij al op 4 laptops en 2 desktops met gemengde besturingssystemen uitstekend gelukt.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

« Reactie #5 Gepost op: 2022/03/16, 07:57:53 »
Ik ben "nog niet aan de beurt," voor een upgrade naar Windows 11. Voor de info: Microsoft schijnt dat gefaseerd aan te bieden aan de verschillende Win10 licenties. Specifiek voor de dualboot van Win10 naar 11 kan ik dus nog niet heel veel zeggen.

Mijn voorspelling echter is dat hooguit de optie: "snel opstarten," in Windows tijdens de upgrade weer (ongevraagd) wordt ingeschakeld. Daardoor kan je prompt weer even niet bij je partities/schijven in (K)Ubuntu. Kwestie van alsnog uitzetten en irritatie van hooguit een paar minuten.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/03/16, 09:29:09 »
Okay dank jullie voor de reacties. De snel opstarten is idd iets om in de gaten te houden. Ik denk dat ik het idd maar eens ga proberen op een van de machines.

« Reactie #7 Gepost op: 2022/03/16, 09:37:06 »
Ik heb natuurlijk (nog) geen zicht op eventuele "nieuwigheden"....Het blijft Microsoft :P

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #8 Gepost op: 2022/03/16, 11:28:30 »
Topic bij deze verplaatst omdat het geen Ubuntu installatie vraag betreft maar een vraag over het upgraden van Windows. Windows gerelateerde vragen kunnen het beste in Algemeen geplaatst worden. :)
« Laatst bewerkt op: 2022/03/16, 11:30:07 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

« Reactie #9 Gepost op: 2022/03/19, 14:38:17 »
Tussen haakjes: de laatste tijd vertoont windows 10 bij mij de nodige kuren. Dan reageert de menuknop niet of zeer traag. Ook diverse applicaties gedragen zich net zo. Ik ben nog aan het uitvissen waar dit door komt. Ik heb niet de kennis/expertise om uit te kunnen sluiten dat dit met de dualboot met Kubuntu te maken heeft. Evenmin is uit te sluiten dat in Windows 11 soortgelijke kuren zullen optreden. (puur ter kennisgeving zonder paniek te willen zaaien...)