Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: externe geluidskaarten  (gelezen 2833 keer)

externe geluidskaarten
« Gepost op: 2022/03/12, 06:45:07 »
Goedemorgen,

Voor een klein formaat pc met alleen een jack uitgang heb ik mijn oog laten vallen op een Creative externe soundblaster. Echter: niet altijd alles is even "linux-vriendelijk" op deze wereld.
Kort door de bocht is mijn vraag: "gaat dit werken?"
Iets ruimer door de bocht: werken externe geluidskaarten in het algemeen gewoon goed/netjes op ubuntu/kubuntu/mint ? Worden deze in het algemeen goed ondersteund? Hangt het ook nog van bepaalde types af evt? Wat voor redenen zijn er nog meer om hier wel of niet voor te kiezen?

Alvast dank
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline soppel

• Lid
Re: externe geluidskaarten
« Reactie #1 Gepost op: 2022/03/12, 08:30:13 »
In het algemeen doen externe geluidskaarten het wel onder Linux.
Toch is het wel oppassen en al helemaal mer producten van Creative. Dat kan positief of negatief uitvallen.

Zelf heb ik een interne (!) E-Mu 1616 gehad in mijn vorige PC. Die moest ik altijd met wat kuntgrepen van het ALSA-project aan de praat krijgen.https://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Module-emu10k1-fpga
(E-Mu is de 'prof' lijn van Creative)
Op een gegeven moment kreeg ik 'm onder Ubu's niet meer aan de praat. (ook Ubu-studio niet)
OpenSuse wel, AVlinux wel en op een gegeven moment ben ik overgestapt op Debian. Daar werkte ie ook steeds.

Voor de goede orde: het ding stamde uit het XP tijdperk en in 2008 ben ik overgestapt naar Linux. (begonnen met Ubuntu).

Positieve nieuws is dat Creative (ik dacht) in 2011 gestopt is met drivers voor Windows te maken en ik onder Linux 10 jaar langer plezier heb gehad van deze interface! In mijn nieuwe PC zit geen PCI meer, alleen PCIe dus past ie niet meer en ben ik overgestapt op een externe interface (Behringer UHD404HD)

Wat ik te weten ben gekomen tijdens mijn stoeiparijtjes met mijn E-Mu dat is dat de geluidchip 10k1 ook in de goedkopere soundblasters zat en dat Linux het verschil niet ziet. Kortom je trok de soundblaster op naar de E-mu geluidskwaliteit. Onder Windows bepaalde de drivers van Creative of je een soundblaster had, of een E-Mu.

Dus helaas geen gericht antwoord. Helaas bestaat het AVLinux forum niet meer want daar was een overzicht van wat wel en niet werkte.
Misschien zou je voor de zekerheid eens rond kunnen neuzen op het Linux-musicans forum. Of daar de vraag stellen.
https://linuxmusicians.com/search.php?keywords=soundblaster&sid=6327ccf8dee0d67622110bfcadbf8390

Er is vast iemand die het model dat jij op het oog hebt al eens geprobeerd heeft, of naar tevredenheid gebruikt.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

« Reactie #2 Gepost op: 2022/03/12, 11:00:21 »
In het algemeen doen externe geluidskaarten het wel onder Linux.
Toch is het wel oppassen en al helemaal mer producten van Creative. Dat kan positief of negatief uitvallen.

Zelf heb ik een interne (!) E-Mu 1616 gehad in mijn vorige PC. Die moest ik altijd met wat kuntgrepen van het ALSA-project aan de praat krijgen.https://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Module-emu10k1-fpga
(E-Mu is de 'prof' lijn van Creative)
Op een gegeven moment kreeg ik 'm onder Ubu's niet meer aan de praat. (ook Ubu-studio niet)
OpenSuse wel, AVlinux wel en op een gegeven moment ben ik overgestapt op Debian. Daar werkte ie ook steeds.

Voor de goede orde: het ding stamde uit het XP tijdperk en in 2008 ben ik overgestapt naar Linux. (begonnen met Ubuntu).

Positieve nieuws is dat Creative (ik dacht) in 2011 gestopt is met drivers voor Windows te maken en ik onder Linux 10 jaar langer plezier heb gehad van deze interface! In mijn nieuwe PC zit geen PCI meer, alleen PCIe dus past ie niet meer en ben ik overgestapt op een externe interface (Behringer UHD404HD)

Wat ik te weten ben gekomen tijdens mijn stoeiparijtjes met mijn E-Mu dat is dat de geluidchip 10k1 ook in de goedkopere soundblasters zat en dat Linux het verschil niet ziet. Kortom je trok de soundblaster op naar de E-mu geluidskwaliteit. Onder Windows bepaalde de drivers van Creative of je een soundblaster had, of een E-Mu.

Dus helaas geen gericht antwoord. Helaas bestaat het AVLinux forum niet meer want daar was een overzicht van wat wel en niet werkte.
Misschien zou je voor de zekerheid eens rond kunnen neuzen op het Linux-musicans forum. Of daar de vraag stellen.
https://linuxmusicians.com/search.php?keywords=soundblaster&sid=6327ccf8dee0d67622110bfcadbf8390

Er is vast iemand die het model dat jij op het oog hebt al eens geprobeerd heeft, of naar tevredenheid gebruikt.

Het betreft een tweedehandsje waar ik mij gezien de prijs geen buil aan kan vallen. Ik wil simpelweg dat de kinders disneyplus kunnen kijken met surround ;)  Bedankt voor de info. Ik haal er vooral uit: het is oppassen met producten van Creative. Ik heb zelf ook nog een interne soundblaster liggen met optische ingang etc. Die werd overbodig doordat mijn machines daarna allemaal standaard sdpif onboard hadden. Het is mij met die soundblaster nog niet eerder gelukt om in ubuntu/mint fatsoenlijk surround in te stellen. Wellicht zegt dat iets...Ik beraad mij of ik het ding ga laten bezorgen of dat ik toch een oplossing ga verzinnen. Ik heb nog een grotere (lompere) computer over die wellicht achter of onder de tv kan wurmen.

« Reactie #3 Gepost op: 2022/03/12, 14:11:41 »
Waar heb je het voor nodig? Want er zijn nog wel wat meer prima (betere?) mogelijkheden afhankelijk van je doel.
En is je jack uitgang 3 pins of 4 pins (met mic)?
« Laatst bewerkt op: 2022/03/12, 14:13:26 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #4 Gepost op: 2022/03/12, 19:22:45 »
" Ik wil simpelweg dat de kinders disneyplus kunnen kijken met surround" zie boven.
Maar het is al opgelost.

« Reactie #5 Gepost op: 2022/03/12, 19:49:00 »
" Ik wil simpelweg dat de kinders disneyplus kunnen kijken met surround" zie boven.

Waarop wil je surround kijken?
Jij had toch al een surround geluidssysteem als ik me goed herinner? Kun je daar niet je tv op aansluiten met een scart of firewire of zo? Dan heb je geen externe geluidskaart nodig.
En je kunt ook je jack op je geluidssysteem inpluggen met het juiste kabeltje. In je laptop zit al een hoogwaardige geluidskaart, vaak hoger dan (goedkopere) externe geluidskaarten.
Ben je klaar met een kabeltje van een paar euro in beide gevallen.

Hier zitten te tv en de media-laptop al ja-ren op de geluidsinstallatie.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #6 Gepost op: 2022/03/12, 20:48:30 »

Waarop wil je surround kijken?
Jij had toch al een surround geluidssysteem als ik me goed herinner? Kun je daar niet je tv op aansluiten met een scart of firewire of zo? Dan heb je geen externe geluidskaart nodig.
En je kunt ook je jack op je geluidssysteem inpluggen met het juiste kabeltje. In je laptop zit al een hoogwaardige geluidskaart, vaak hoger dan (goedkopere) externe geluidskaarten.
Ben je klaar met een kabeltje van een paar euro in beide gevallen.

Hier zitten te tv en de media-laptop al ja-ren op de geluidsinstallatie.
Met de pc op de TV. In reactie #2 staat de oplossing.

« Reactie #7 Gepost op: 2022/03/13, 13:38:59 »
Met de pc op de TV. In reactie #2 staat de oplossing.

Dat leek me al duidelijk, maar zag ik graag nog even bevestigd.

Kabeltje van 2 euro bij de computerwinkel. Afhankelijk van 3 of 4 pins jack, vanwaar mijn vraag.
Stuk simpeler en goedkoper dan een externe geluidskaart =D Maar net wat je oplossing wilt noemen.

Begin ik nog even niet over (vaak) latency problemen met externe USB geluidskaarten.

https://www.allekabels.nl/jack-kabel/4/1283655/jack-naar-tulp-kabel.html
« Laatst bewerkt op: 2022/03/13, 13:41:59 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #8 Gepost op: 2022/03/13, 22:31:54 »
Ik gebruik al jaren een externe usb-soundcard (aliexpress) nooit problemen mee gehad!
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

« Reactie #9 Gepost op: 2022/03/14, 15:42:52 »
Hier ook positieve ervaringen met externe geluidskaarten. Nog nooit meegemaakt dat Linux ze niet herkende. Inpluggen en werken!

Voor wat betreft de audioweergave kan ik me geheel bij Partyrabbit aansluiten. Hier loopt alle audio in alle kamers enkel via kwalitatief hoogwaardige geluidsinstallaties waarvan enkele (door een professional gereviseerde) versterkers/receivers uit de jaren '70 stammen!  Een fantastisch geluid en bloedmooi om naar te kijken( vind ik persoonlijk ;))! (Offtopic : https://youtu.be/vb2BTZhE2Uo).
Verder zijn uiteraard goede luidsprekers ook onontbeerlijk. Aansluiten van een dergelijke externe (analoge) geluidsinstallatie is bijna altijd een fluitje van een cent. Zoals Partyrabbit al schreef, is een verloopkabeltje goedkoop. Wil je helemaal goedkoop voor zo'n kabeltje : duik de kringloop in en neem er direct wat meer mee. Dergelijke audiokabels komen altijd wel van pas en tulpaansluitingen blijven voorlopig nog jaaaaren bestaan. 
« Laatst bewerkt op: 2022/03/14, 15:46:31 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

« Reactie #10 Gepost op: 2022/03/14, 16:13:48 »
Zoals Partyrabbit al schreef, is een verloopkabeltje goedkoop. Wil je helemaal goedkoop voor zo'n kabeltje : duik de kringloop in en neem er direct wat meer mee.

Prima tip. Loop ik ook nogal eens binnen.

Voor wat betreft de audioweergave kan ik me geheel bij Partyrabbit aansluiten. Hier loopt alle audio in alle kamers enkel via kwalitatief hoogwaardige geluidsinstallaties waarvan enkele (door een professional gereviseerde) versterkers/receivers uit de jaren '70 stammen!  Een fantastisch geluid en bloedmooi om naar te kijken( vind ik persoonlijk ;))! (Offtopic : https://youtu.be/vb2BTZhE2Uo).

Er gaat niets boven ouderwetse transistorversterkers waar alle hedendaagse zwakke ic-traps (die bij het minste geringste door branden) niet aan kunnen tippen.
En een analoog koperen kabeltje heeft een oneindige bitrate, waar geen usb, firewire of wat digitaals dan ook tegenop kan.
En zonder goede speakers kan de weergave ook nooit goed zijn.

Ik kan smakelijk genieten van mensen met een hedendaags 15w torentje met 35w speakers (max, niet effectief),  die zich uiterst gepassioneerd eindeloos verdiepen in en zich zorgen maken over "de perfectste aansluiting, liefst met gouden connectors want het beste, voor het beste geluid". =D
Surround? Met een paar (of twee) goede speakers (inderdaad!) is er goed geluid in elke kier overal in je kamer.

Daarom vroeg ik ook naar het doel. Want dat bepaald veel.

Ps: veelgehoord misverstand  ^-^
Vermogen, wattage, van versterker en speakers, zorgt niet dat het "harder kan".
Het zorgt ervoor dat het geluid beter/zuiverder weergegeven wordt!
Als je van 50 watt (werkelijk vermogen) naar 100 watt gaat win je geloof ik (uit mijn hoofd) slechts 3dB. Op 80/90dB is dat verschil amper tot niet hoorbaar.
Maar bijvoorbeeld een breed klassiek concert op 25 watt bij 50/60dB geeft lang niet alle pracht van alle geluiden weer, en dat vaak vervormd. En bij 80/90dB moet je opletten dat je de boel niet opblaast  :evil:
« Laatst bewerkt op: 2022/03/14, 16:47:25 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #11 Gepost op: 2022/03/16, 08:50:06 »
Welnu, terug naar de vraag in dit topic:
Ik heb mij vooral gebaseerd op de raad van Soppel. Er bestaat een kans dat de externe geluidskaart van Creative voor problemen kan zorgen. Ik ga dus geen moeite doen op marktplaats maar kies voor een gegarandeerd werkende oplossing. Ik heb een andere machine middels hdmi (dus wel met de gewenste aansluitingen er al op) op de versterker/receiver aangesloten en via dat apparaat gaan de kinders naar Disneyplus kijken (en ik zelf ook: Star Wars etc :P). Compleet MET surround (dolby digital etc). Voor de volledigheid: versterker staat dan weer via hdmi op de televisie. De eventueel aan te schaffen Creative soundblaster had het geluidsignaal in dat geval via de optische kabel (spdif) doorgegeven.

Een jack naar tulp is geen optie. Dat was de oude setting waardoor ik bovenstaand bij film kijken niet had.

Voor verdere discussie over versterkers/audio etc moedig ik u allen aan een apart topic elders aan te maken. Het blijft immers leuk speelgoed en een goed onderwerp om over te bomen.

Groet,
ZB

« Reactie #12 Gepost op: 2022/03/16, 17:07:50 »
Een jack naar tulp is geen optie. Dat was de oude setting waardoor ik bovenstaand bij film kijken niet had.

Dat lijkt me sterk. De jack kan altijd in de headphone (=out, van laptop en soms zelfs de tv), en een versterker (analoog en digitaal) heeft nog al lichtelijk een tulp in.
Maar inderdaad, dat houden we lekker voor een volgende keer in een ander topic. ^-^

Wat de kern van mijn tip was...
Kijk eerst even welke mogelijkheden je al beschikbaar hebt voor je buiten de deur gaat zoeken naar overbodige aankopen. Vaak hebben mensen al diverse zelfs verschillende opties voorhanden en zoeken ze het te onhandig. Zeker met de nodige kastjes die iedereen al heeft staan. Vaak is het een kwestie van het juiste kabeltje in de juiste stekkers.
Ik heb hier bijvoorbeeld al pakweg 3 verschillende opties om alleen al de tv aan de versterker te krijgen. En digitale radio was hier ook slechts een kwestie van het juiste kabeltje. In de muziekstudio ondertussen een diversiteit aan kabeltjes beschikbaar dat we daar vrijwel alles wat we willen aansluiten (zelfs wat volgens audio 'experts' "onmogelijk is en nooit kan werken" [1] ;) =D ).

Mooi dat je het voor elkaar gekregen hebben. HDMI, prima optie. Veel kijkplezier.

[1] Story of my life. Ik had in de vorige eeuw al fax, internet en email met mijn mobieltje door heel europa, toen nog bijna niemand dat had, en KPN ook zei dat dat niet kon. Met het juiste kabeltje.  :evil:
« Laatst bewerkt op: 2022/03/16, 17:15:18 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #13 Gepost op: 2022/03/17, 19:21:32 »
Dat is in het geheel niet sterk. De mini-pc in kwestie heeft alleen een analoge jack uitgang. Ik wil digitaal surround (dolby digital/ DTS). Dat is niet mogelijk met een jack naar tulp want deze is voor een analoog stereo-signaal. (ja wellicht emulatie dolby pro-logic met een hoop kunstgrepen.) Dus zijn er opties nodig met spdif/coax/hdmi. Dat een jack naar tulp past, wist ik al want dat was de oude configuratie.

« Reactie #14 Gepost op: 2022/03/17, 19:57:12 »
Daar heb je een punt. Ik was het surround even vergeten. Dat werkt niet over simpele tulp. Sorry voor het misverstand.
Dan nog opletten want veel externe geluidskaarten (zoals bv de als optie genoemde E-MU 1616 voor zover ik weet) hebben lang niet altijd surround aan boord dus ook niet altijd dé oplossing.

Geldt nog steeds mijn tip. =D
Want daarentegen hebben onze tv én mediabox ondanks dat wat al aangesloten is nog steeds het nodige vrij om van alles (ook geluid) aan te sluiten. Dit zijn tulp, spdif, HDMI, scart, en zelfs een aparte dolby surround.
Onze media pc zit met hdmi op de tv, en vanaf de tv kan dat (surround) geluid op allerhande manieren weer afgetapt worden naar de versterker. Maar onze media pc zit ook rechtstreeks op de versterker (voor geluid zonder beeld).

En dan is vaak alleen het juiste kabeltje nodig. 8-) Dat is volgens mij niet echt discutabel als goede mogelijkheid om eerst eens goed te bekijken.

Wat de kern van mijn tip was...
Kijk eerst even welke mogelijkheden je al beschikbaar hebt voor je buiten de deur gaat zoeken naar overbodige aankopen. Vaak hebben mensen al diverse zelfs verschillende opties voorhanden en zoeken ze het te onhandig. Zeker met de nodige kastjes die iedereen al heeft staan. Vaak is het een kwestie van het juiste kabeltje in de juiste stekkers.
« Laatst bewerkt op: 2022/03/17, 20:10:16 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -