Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verdubbeling werkgeheugen  (gelezen 1644 keer)

Verdubbeling werkgeheugen
« Gepost op: 2022/03/14, 14:54:30 »
In Ubuntu is er een mogelijkheid om je werkgeheugen te vergroten. Hoe doe je dat als het OS al is geïnstalleerd?
Johan Joost van Daalen, Leeuwarden

Offline vanadium

• Lid
Re: Verdubbeling werkgeheugen
« Reactie #1 Gepost op: 2022/03/14, 15:23:17 »
In Ubuntu niet. Je werkgeheugen is immers iets dat tot je computer hoort.

Je kan inderdaad soms het werkgeheugen uitbreiden, hetzij door extra geheugenbanken bij te plaatsen, hetzij door bestaande geheugenbanken te vervangen door eenheden met grotere capaciteit. Bij desktopsystemen kan je die "je" letterlijk nemen, bij laptops is het al moeilijker voor de leek, als het al mogelijk is.

Ubuntu herkent het extra geheugen automatisch bij de volgende opstart.

« Reactie #2 Gepost op: 2022/03/14, 16:31:37 »
+1

Kleine tip. Zoek eerst even op wat het maximum aan intern geheugen is van je moederbord (t.o.v. wat er nu in zit). Je kunt namelijk niet eindeloos bij blijven prikken door de limieten van het moederbord.
Zou toch **lig zijn als je een 32 gb bank gekocht hebt maar je moederbord kan niet boven 16 of 8 gb (en dus 0gb in werking).

Bij sommige computers kun je het ram geheugen wel 4x vergroten. Bij andere computers (budget pc's en uitloopmodellen bv) zitten de banken vaak al katsvol en kan er niet eens één mb'tje meer bij.
« Laatst bewerkt op: 2022/03/14, 16:35:18 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #3 Gepost op: 2022/03/15, 11:19:43 »
@Vanadium en @partyrabbit bedankt voor jullie reacties. Natuurlijk is het mij duidelijk dat je Ubuntu niet kunt voorzien van meer fysiek geheugen, dat moet in de computer zelf.
Wat ik bedoelde en waar ik inderdaad wat vaag in was in mijn vraagstelling was het virtuele geheugen. Dat kun je wel in Ubuntu uitbreiden, maar hoe kom je daar ook alweer bij?
Johan Joost van Daalen, Leeuwarden

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/03/15, 11:42:30 »
Zoek in dit forum de items met zswap en zram.
Google zswap en/of zram
Kijk vooral ook naar de eigenschappen van je PC/notebook en vergelijk de voorbeelden.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/03/15, 11:42:49 »

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/03/15, 11:47:17 »
zswap == gecomprimeerd swap geheugen op disk
zram == gecomprimeerd ram werkgeheugen

en beiden hebben hun voor en nadelen, goed inlezen is de boodschap.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/03/15, 12:18:54 »
Het virtuele geheugen, dat is "swap". Vroeger was dat een swap partitie. Grootte aanpassen houdt herpartitioneren in. Nu is dat een swapbestand: gemakkelijker om de grootte aan te passen. https://help.ubuntu.com/community/SwapFaq. Een stapgewijze aanpak voor het vergroten van een swapbestand is hier te vinden: https://askubuntu.com/questions/1075505/how-do-i-increase-swapfile-in-ubuntu-18-04/1075516#1075516
« Laatst bewerkt op: 2022/03/15, 14:54:09 door vanadium »