Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bevroren cursor.  (gelezen 1139 keer)

Offline a.j.

• Lid
Bevroren cursor.
« Gepost op: 2022/03/25, 19:04:18 »
Beste medegebruikers,
Gebruik al 15 jaar Ubuntu lts,zeer tevreden.Helaas nog bij deze laptop Dualboot.Deze week Geupdate naar Windows 11.Met beetje tegen zin,gebruik het nooit,eventueel alleen bij Hp print probleem.Nu.....Hoe krijg ik hem weer aan de gang,via recovery mode draait hij wel.
Maar dit is dan zeker de voorgaande update versie? Duidelijk dat Windows door mijn Linux loopt. ventilator laat zich ook horen,anders nooit.
Mijn vrouw dacht dat ik de afzuigkap aan had gezet!!!Wie kan advies geven?
Vriendelijke groet,a.j.

Re: Bevroren cursor.
« Reactie #1 Gepost op: 2022/03/26, 15:06:58 »
Wie kan advies geven?
Vriendelijke groet,a.j.

Mijn gedachte is toch dat bij een dual win/linux deze met elkaar blijven vechten met regelmatig allerhande vreemde gevolgen van dien zoals ook doorlopend hier op het forum te lezen.
Hier zijn alle pc's stand alone linux of win, en dat levert nooit dat soort vreemde gevolgen op. Hier draait alles behoorlijk stabiel. Stabieler dan de win in huis die toch ook voortaan behoorlijk stabiel draaien.

Dus mijn advies zal zijn, geen dual boot. Heb je dat soort conflicten ook niet.
Maar ja, ik heb zo'n vermoeden dat dit niet een goede optie is voor jou, mede gezien ook de nodige voorstanders van dual boot en dat ikzelf het gemak daarvan ook wel begrijp.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline a.j.

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/03/26, 17:54:43 »
Beste Partyrabbit,
De overweging om Windows te verwijderen komt hier mee wel dicht bij.Andere laptops had ik nooit dual boot en DUS NOOIT een probleem.bedankt voor reactie,Vriendelijke groet.a.j.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/03/26, 19:20:39 »
Voor een jaar of drie geleden kreeg ik ook problemen met een dualboot Xubuntu/W10. Bij updaten van het grub menu was ineens W10 weg. Heb alles geprobeerd, nada. Van die tijd af nooit geen dualboot met windows wel met Linux distributies. Heb nu een oude Dell desktop i3 met apart W10.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Cme

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/03/27, 17:34:40 »
Mijn advies is: geen upgrade/update naar een hogere versie Windows. Waarschijnlijk kun je of wil je niet terug naar de versie die geen problemen gaf?  Heb al vele jaren een multiboot, met Win8 moet ik erbij zeggen. Ik heb nooit de upgrade naar een hogere versie gewild. Maar ondervindt geen problemen behalve dat soms Windows het Grubmenu vervangt.
Pjotr heeft adviezen om dat te herstellen. ( https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/grub.html ) maar misschien staat 't op een andere pagina.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

« Reactie #5 Gepost op: 2022/03/27, 18:47:24 »
Goedemiddag,

Of ik u vergaand kan helpen, weet ik niet daar ik geen  ICT expert ben. Wel kan ik u zeggen dat het naar mijn ervaring gewoon mogelijk moet zijn om een stabiele dualboot op uw systeem te draaien.
Ik haal uit uw tekst niet precies wat er nu gebeurd is. U heeft een update naar windows 11 gedaan en sindsdien draait niets meer? Of alleen Ubuntu niet meer? Doet de grub het nog? Draait uw Ubuntu nog wel in een oudere kernelversie?
Als u iets meer specifiekere informatie kan geven, kan ik wellicht eens proberen of ik een oplossing kan bedenken. Tenzij u al een andere beslissing heeft genomen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline a.j.

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/03/28, 17:03:29 »
Beste Ziijnebalorigheid,Na opstart verschijnt Gub menu, dan keuze voor Ubuntu,start op daarna doet curser het niet,soms wel,bij iets aanvinken om te starten gebeurt er niets.of wieltje blijft draaien of curser is niet meer te bewegen.Alleen met killl off uit te zetten.
Oude kernel draait goed zonder probleem.Dus dit is de situatie.
Bedankt voor reactie vr.gr.a.j.

« Reactie #7 Gepost op: 2022/03/28, 17:43:15 »
Beste Ziijnebalorigheid,Na opstart verschijnt Gub menu, dan keuze voor Ubuntu,start op daarna doet curser het niet,soms wel,bij iets aanvinken om te starten gebeurt er niets.of wieltje blijft draaien of curser is niet meer te bewegen.Alleen met killl off uit te zetten.
Oude kernel draait goed zonder probleem.Dus dit is de situatie.
Bedankt voor reactie vr.gr.a.j.

Ok, recentelijk heb ik een soortgelijk probleem met een van mijn pc's opgelost. Wellicht/waarschijnlijk andere oorzaken maar komt wellicht/ waarschijnlijk op hetzelfde neer: (k)ubuntu in recente kernel start niet naar behoren op.
Ik heb de nieuwste kernel als volgt gerepareerd: ik heb de voorlaatste kernel opgestart en in een terminal venster de drie stappen van "optie A" doorlopen als gevonden in deze link: https://phoenixnap.com/kb/how-to-update-kernel-ubuntu#ftoc-heading-9  Met deze drie stappen had ik in feite de beschadigde kernel geherinstalleerd/gerepareerd.

Iets verder terug in de tijd had ik dit probleem eveneens. Wederom de voorlaatste kernel die wel opstartte maar de meest recente niet. Dat bleek een probleem te zijn met de stuurprogramma's van de grafische kaart.  De kernel was dus niet kapot maar de software van de GPU had een update nodig om met de nieuwste kernel te kunnen werken.

Ik kan niet de garantie geven dat 1 van deze 2 de oplossing is maar bot gesteld: als ze niet werken, kunt u er altijd nog voor kiezen om Ubuntu te herinstalleren naast windows.

Gestel dat u hier heil in ziet, is het wellicht aan te raden eerst naar de stuurprogramma's voor de gpu te kijken. Dat is mogelijk door de nieuwste kernel in recovery-modus op te starten. (dat was wel mogelijk heb ik begrepen? en dan of de gpu stuurprogramma's te updaten of een van de andere beschikbare (nieuwere) opties te selecteren. Bij onduidelijkheid kunnen we desnoods verder kijken.) Als dat niet werkt, zijn de drie stappen als gegeven in de link hierboven een optie.

Tot slot: ik werk standaard met dual-boot en zo ik kan nagaan, bijt elkaar dat nooit behalve als in windows de "snel opstarten" optie aan staat. Dan kun je vanuit Linux niet bij partities.
Dit was het denkwerk dat ik u kan bieden. Wie weet.....

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

« Reactie #8 Gepost op: 2022/03/28, 19:46:17 »
Mijn advies is: geen upgrade/update naar een hogere versie Windows.

Ik adviseer géén update maar harde upgrade.

Net (vorige week) een (stand-alone) win pc hier in huis gecrashed. Met bijna dataverlies, gelukkig net niet (moeten redden in een andere pc), en gelukkig nog een vrij recente maar niet laatste backup.
Oorzaak. Update van 10 naar 11 welke crashte, waarvan bekend is dat dit problemen oplevert, en bij een volle upgrade niet.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore