Beste Ziijnebalorigheid,Na opstart verschijnt Gub menu, dan keuze voor Ubuntu,start op daarna doet curser het niet,soms wel,bij iets aanvinken om te starten gebeurt er niets.of wieltje blijft draaien of curser is niet meer te bewegen.Alleen met killl off uit te zetten.
Oude kernel draait goed zonder probleem.Dus dit is de situatie.
Bedankt voor reactie vr.gr.a.j.
Ok, recentelijk heb ik een soortgelijk probleem met een van mijn pc's opgelost. Wellicht/waarschijnlijk andere oorzaken maar komt wellicht/ waarschijnlijk op hetzelfde neer: (k)ubuntu in recente kernel start niet naar behoren op.
Ik heb de nieuwste kernel als volgt gerepareerd: ik heb de voorlaatste kernel opgestart en in een terminal venster de drie stappen van "optie A" doorlopen als gevonden in deze link:
https://phoenixnap.com/kb/how-to-update-kernel-ubuntu#ftoc-heading-9 Met deze drie stappen had ik in feite de beschadigde kernel geherinstalleerd/gerepareerd.
Iets verder terug in de tijd had ik dit probleem eveneens. Wederom de voorlaatste kernel die wel opstartte maar de meest recente niet. Dat bleek een probleem te zijn met de stuurprogramma's van de grafische kaart. De kernel was dus niet kapot maar de software van de GPU had een update nodig om met de nieuwste kernel te kunnen werken.
Ik kan niet de garantie geven dat 1 van deze 2 de oplossing is maar bot gesteld: als ze niet werken, kunt u er altijd nog voor kiezen om Ubuntu te herinstalleren naast windows.
Gestel dat u hier heil in ziet, is het wellicht aan te raden eerst naar de stuurprogramma's voor de gpu te kijken. Dat is mogelijk door de nieuwste kernel in recovery-modus op te starten. (dat was wel mogelijk heb ik begrepen? en dan of de gpu stuurprogramma's te updaten of een van de andere beschikbare (nieuwere) opties te selecteren. Bij onduidelijkheid kunnen we desnoods verder kijken.) Als dat niet werkt, zijn de drie stappen als gegeven in de link hierboven een optie.
Tot slot: ik werk standaard met dual-boot en zo ik kan nagaan, bijt elkaar dat nooit behalve als in windows de "snel opstarten" optie aan staat. Dan kun je vanuit Linux niet bij partities.
Dit was het denkwerk dat ik u kan bieden. Wie weet.....