Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Twee GIMP versies  (gelezen 761 keer)

Twee GIMP versies
« Gepost op: 2022/02/20, 15:13:57 »
Ik wil twee versies van GIMP in Ubuntu gebruiken: de nieuwste versie en een 'oude versie' om de markantste verschillen te kunnen aanduiden voor een workshop GIMP.
Wat is volgens jullie de 'elegantste' manier om dit waar te maken, zonder dat de tweede versie de eerste overschrijft  ?

Re: Twee GIMP versies
« Reactie #1 Gepost op: 2022/02/20, 15:32:09 »
Hallo, ik zou voor de nieuwste versie een AppImage installeren (ik heb er zelf ook twee, de officiƫle en een recente).
Die dingen zijn hier te vinden:
https://github.com/aferrero2707/gimp-appimage/releases
(Assets moet je even uitklappen en zoek dan naar de versie met het nummer 2.10.25.xx, is een  half jaar oud).
Aferrero acht ik een betrouwbare bron, hij levert ook images voor Art oa.

Mogelijk zijn er elders nog recentere te vinden. Ik raad je af om de 2.99-serie te gebruiken, dat is een ontwikkelversie die mogelijk deels functionaliteit mist.

« Reactie #2 Gepost op: 2022/02/20, 17:14:43 »
Bedankt, Paul Matthijsse, voor jouw voorstel.
Ik draai nu de recentste versie 2.10.30 en wil die gaan vergelijken met bijvoorbeeld de 'oudste uit jouw voorgestelde lijst', de 2.10.6
Blijft mijn versie dan helemaal 'intact' ?

En het valt me op dat er zeer veel 'onpare' versies tussen zitten (zoals 2.10.23 - 2.10.25) en ik was in de overtuiging dat het enkel de 'pare versies' zijn die als 'betrouwbaar' werden aanbevolen ?

« Reactie #3 Gepost op: 2022/02/21, 11:05:47 »
Ik draai nu de recentste versie 2.10.30 en wil die gaan vergelijken met bijvoorbeeld de 'oudste uit jouw voorgestelde lijst', de 2.10.6
Blijft mijn versie dan helemaal 'intact' ?

Ja, de twee bijten elkaar niet, het AppImage is een autonoom draaiend ding, je kunt ook tien verschillende versies naast elkaar gebruiken.

En het valt me op dat er zeer veel 'onpare' versies tussen zitten (zoals 2.10.23 - 2.10.25) en ik was in de overtuiging dat het enkel de 'pare versies' zijn die als 'betrouwbaar' werden aanbevolen ?

Dit zijn ontwikkelversies met nieuwe of gewijzigde functionaliteit en die hoeven niet per se stabiel te zijn. In het algemeen: wil je stabiel en betrouwbaar, kies dan voor de versie uit de repo's van X/K/L/Ubuntu. Ben je nieuwsgierig naar recentere versies, neem dan een AppImage.

« Reactie #4 Gepost op: 2022/02/21, 15:50:35 »
SUPER !
Heel duidelijk nu; bedankt !
Vriendelijke groeten