Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu: zwart scherm met muis na wakker worden uit slaap  (gelezen 1064 keer)

Offline henkk

• Lid
Kubuntu: zwart scherm met muis na wakker worden uit slaap
« Gepost op: 2021/12/18, 16:43:55 »
Dag Allemaal,

ik heb in september Kubuntu geïnstalleerd (KDE). vrij snel kreeg ik problemen met wakker worden uit de slaap stand. het scherm flikkert even op, daarna wordt het helemaal zwart en zie ik alleen de muis. die kan ik wel bewegen. er komen geluiden uit de speaker, waaruit ik concludeer dat het systeem wel gestart is, maar ik kan op geen enkele manier inloggen en verder aan het werk gaan. ik zet mijn laptop dan hard uit en aan en kan dan wel inloggen en aan het werk gaan. tot nu toe ben ik geen gegevens kwijt geraakt. de recover bijvoorbeeld van libreoffice werkt altijd goed. maar het is wel vervelend. soms gebeurt het meerdere keren op een dag, soms een aantal dagen niet. mijn laptop gaat meerdere keren per dag in de slaapstand. soms, als er geen problemen zijn, dan werk ik wekenlang zonder een koude start.

als ik op internet zoek naar 'black screen with mouse' dan zie ik heel veel verschillende tips voor een oplossing. teveel om uit te proberen allemaal. en bovendien erg technisch, ik begrijp de tips niet. als ik consistent overal dezelfde tip zou lezen, dan zou ik het wel uitproberen, ook als ik het zelf niet begrijp.

ik vind Kubuntu erg prettig en zou het graag houden. er is, in mijn ogen, veel meer geregeld dan in Ubuntu. ik heb vóór september enkele maanden in Ubuntu gewerkt met de Plasma desktop en vond dat ook fijn werken. toen had ik dit probleem niet. ik beschouw mijn (eerste) ubuntu installatie van februari 2020 als een broddellapje (veel geïnstalleerd en weer verwijderd; diverse installatie methoden voor extra software of tools), vandaar dat ik in september dacht 'ik wil eens kaal beginnen en proberen zo weinig mogelijk aan de configuratie te veranderen'. toen heb ik een extra partitie gemaakt en daar kubuntu in geïnstalleerd. ik weet ook eigenlijk niet wat het technische verschil is tussen kubuntu of 'ubuntu met plasma'.

kun iemand mij helpen met het zwarte scherm na wakker worden uit slaap? of mij verwijzen naar iemand die mij kan helpen? ik kan stukjes logfile opsturen, of iemand kan meekijken via anydesk, ik ben handig met de computer, maar niet technisch genoeg om iets van logfiles te begrijpen.

alvast bedankt voor eventuele hulp

Henk

Offline ajjp

• Lid
Re: Kubuntu: zwart scherm met muis na wakker worden uit slaap
« Reactie #1 Gepost op: 2021/12/18, 21:35:29 »
Slaapstand geeft vaker problemen. Een oplossing kan zijn slaapstand niet meer gebruiken, maar in plaats daarvan pauzestand.

Offline henkk

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/12/18, 22:15:42 »
@ajjp Wat bedoel je met 'pauze stand'?

Ik zou wel heel graag een goed werkende slaapstand hebben...
« Laatst bewerkt op: 2021/12/18, 22:33:42 door henkk »

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/12/19, 13:06:23 »
Citaat
@ajjp Wat bedoel je met 'pauze stand'?
Ik heb geen Kubuntu, dus ik kan je niet duidelijk zeggen wat je moet doen. Ik gebruik zelf Xubuntu, waar je in de energiebeheerder van XFCE zelf keuzes kunt maken m.b.t. wat er gebeurt als je wat doet. En in de pauzestand is het scherm en eigenlijk alles uit, maar niet zover uit als in de slaapstand.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2021/12/19, 15:25:16 »
Bij slaapstand, "hibernate"  in het Engels, wordt het actief geheugen van de computer uit het RAM weggeschreven naar de harde schijf (in swapruimte), waarna de computer helemaal uit gaat. Bij het heropstarten wordt het actief geheugen vanaf de harde schijf terug in het RAM geschreven. Standaard is die mogelijkheid in Ubuntu *uitgezet* zoals ook aangegeven in de reeds vermelde link.

Bij pauzestand, "sleep", blijft alles in RAM. De computer gaat niet helemaal af, maar blijft nog een heel klein beetje stroom gebruiken om het RAM te behouden. RAM geheugen wordt namelijk gewist als het niet onder stroom staat. Deze mogelijkheid is standaard geactiveerd in Ubuntu.

We mogen er dus van uitgaan dat het bij jou de pauzestand is die het niet doet. Dat kan verband houden met het type grafische kaart die je gebruikt.

Als je wil proberen die pauzestand toch aan het werk te krijgen, dan zal je aan de hand van specifieke informatie over je hardware eens moeten opzoeken op internet of dat probleem voor je configuratie elders gerapporteerd is, en, zo ja, of er een mogelijkheid bestaat het toch werkend te krijgen.

Let wel op met het hard uitzetten van je computer. Dat kan heel fout gaan en leiden tot een systeem dat niet meer opstart. Wacht zeker een poosje voor je dat doet, maar beter nog, probeer of het met de SysRq toets werkt: Hou Alt+PrtScr ingedrukt, en druk dan langzaam achtereenvolgens op de letters R E I S U B. Na het indrukken van de b zou je systeem veilig moeten herstarten.

Offline henkk

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2021/12/21, 12:57:54 »
Hartelijk dank voor het meedenken en de tips!

Het uitvoeren van alle tips wordt mij te technisch, met weinig hoop op een oplossing... Gezien ook dat het probleem zo vaak gerapporteerd wordt, met allerlei andere technische oplossingen...

Ik ben teruggegaan naar de Ubuntu partitie met Plasma. De rust is weergekeerd...  ;-)

Ik leer hier wel van, dus nogmaals bedankt!

Offline henkk

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/04/10, 09:10:47 »
aanvulling:
we zijn weer enkele maanden verder.  ik kan er een ervaring aan toevoegen. zwart scherm met muis is een heel enkele keer teruggekomen onder ubuntu met kde dekstop. de eerst keer schrok ik er erg van. ik heb op dat moment gedacht: niets doe, even wachten wat er gebeurt. na korte tijd kwam de desktop op en kon ik gewoon verder gaan. korte tijd, zeg, 1 minuut. dat is misschien 3 keer gebeurt in de afgelopen maanden. mogelijk is er een verband met veel open schermen in Firefox met actieve javascript, maar dat kan ik niet hard maken.

ik maak me er verder geen zorgen over en hoop er het beste van.

ik schrijf dit omdat mogelijk iemand anders er nut van kan hebben.