Dag Allemaal,
ik heb in september Kubuntu geïnstalleerd (KDE). vrij snel kreeg ik problemen met wakker worden uit de slaap stand. het scherm flikkert even op, daarna wordt het helemaal zwart en zie ik alleen de muis. die kan ik wel bewegen. er komen geluiden uit de speaker, waaruit ik concludeer dat het systeem wel gestart is, maar ik kan op geen enkele manier inloggen en verder aan het werk gaan. ik zet mijn laptop dan hard uit en aan en kan dan wel inloggen en aan het werk gaan. tot nu toe ben ik geen gegevens kwijt geraakt. de recover bijvoorbeeld van libreoffice werkt altijd goed. maar het is wel vervelend. soms gebeurt het meerdere keren op een dag, soms een aantal dagen niet. mijn laptop gaat meerdere keren per dag in de slaapstand. soms, als er geen problemen zijn, dan werk ik wekenlang zonder een koude start.
als ik op internet zoek naar 'black screen with mouse' dan zie ik heel veel verschillende tips voor een oplossing. teveel om uit te proberen allemaal. en bovendien erg technisch, ik begrijp de tips niet. als ik consistent overal dezelfde tip zou lezen, dan zou ik het wel uitproberen, ook als ik het zelf niet begrijp.
ik vind Kubuntu erg prettig en zou het graag houden. er is, in mijn ogen, veel meer geregeld dan in Ubuntu. ik heb vóór september enkele maanden in Ubuntu gewerkt met de Plasma desktop en vond dat ook fijn werken. toen had ik dit probleem niet. ik beschouw mijn (eerste) ubuntu installatie van februari 2020 als een broddellapje (veel geïnstalleerd en weer verwijderd; diverse installatie methoden voor extra software of tools), vandaar dat ik in september dacht 'ik wil eens kaal beginnen en proberen zo weinig mogelijk aan de configuratie te veranderen'. toen heb ik een extra partitie gemaakt en daar kubuntu in geïnstalleerd. ik weet ook eigenlijk niet wat het technische verschil is tussen kubuntu of 'ubuntu met plasma'.
kun iemand mij helpen met het zwarte scherm na wakker worden uit slaap? of mij verwijzen naar iemand die mij kan helpen? ik kan stukjes logfile opsturen, of iemand kan meekijken via anydesk, ik ben handig met de computer, maar niet technisch genoeg om iets van logfiles te begrijpen.
alvast bedankt voor eventuele hulp
Henk