Flatpak bevalt mij heel wat meer dan Snap, maar er duikt toch een probleem op. Ik heb er nog niets over gevonden op internet, vandaar mijn vraag of de flatpak gebruikers hier dit kunnen reproduceren.
Het probleem is dat een bestandsdialoog onmiddellijk na openen de focus verliest. Je moet eerst op de dialoog klikken om terug focus te hebben, vooraleer bijvoorbeeld de bestandsnaam te kunnen ingeven.
Stappen om dit te reproduceren - ik stel het probleem vast in Chromium, Firefox via flatpak, Thunderbird en Foliate (*niet* in Gimp, Shotwell, ...)
1) Open Chromium Flatpak
2) Druk op Ctrl+O: dit opent de "Bestand openen" dialoog. De allereerste keer na login gaat het doorgaans goed. Druk Esc om de dialoog te sluiten
3) Druk opnieuw op Ctrl+O: de dialoog opent, en je ziet de bovenbalk de "actieve" kleur verliezen: de focus gaat naar het Chromiumvenster achter de dialoog. Letters die je typt komen in de zoekbalk op de achtergrond terecht, in plaats van in de dialoog.
Velen vinden dit misschien maar iets kleins, maar het zijn die momenten waar de computer je workflow onderbreekt: je vertraagt en aandacht eist voor iets wat je gedachtenloos zou moeten kunnen doen.
Kan iemand dit reproduceren? Mijn systeem is Ubuntu 21.10.
Door dit bericht te schrijven, kom ik meteen op het lumineuze idee eens te zien of dit in een nieuwe account ook gebeurt. => Edit: het komt ook voor in een verse account, ook na herstarten van het systeem. Systeembreed probleem, dus.