Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wie heeft Flatpak software en kan dit probleem reproduceren  (gelezen 1096 keer)

Offline vanadium

• Lid
Wie heeft Flatpak software en kan dit probleem reproduceren
« Gepost op: 2022/02/28, 17:21:29 »
Flatpak bevalt mij heel wat meer dan Snap, maar er duikt toch een probleem op. Ik heb er nog niets over gevonden op internet, vandaar mijn vraag of de flatpak gebruikers hier dit kunnen reproduceren.

Het probleem is dat een bestandsdialoog onmiddellijk na openen de focus verliest. Je moet eerst op de dialoog klikken om terug focus te hebben, vooraleer bijvoorbeeld de bestandsnaam te kunnen ingeven.

Stappen om dit te reproduceren - ik stel het probleem vast in Chromium, Firefox via flatpak, Thunderbird en Foliate (*niet* in Gimp, Shotwell, ...)

1) Open Chromium Flatpak
2) Druk op Ctrl+O: dit opent de "Bestand openen" dialoog. De allereerste keer na login gaat het doorgaans goed. Druk Esc om de dialoog te sluiten
3) Druk opnieuw op Ctrl+O: de dialoog opent, en je ziet de bovenbalk de "actieve" kleur verliezen: de focus gaat naar het Chromiumvenster achter de dialoog. Letters die je typt komen in de zoekbalk op de achtergrond terecht, in plaats van in de dialoog.

Velen vinden dit misschien maar iets kleins, maar het zijn die momenten waar de computer je workflow onderbreekt:  je vertraagt en aandacht eist voor iets wat je gedachtenloos zou moeten kunnen doen.

Kan iemand dit reproduceren? Mijn systeem is Ubuntu 21.10.

Door dit bericht te schrijven, kom ik meteen op het lumineuze idee eens te zien of dit in een nieuwe account ook gebeurt. => Edit: het komt ook voor in een verse account, ook na herstarten van het systeem. Systeembreed probleem, dus.
« Laatst bewerkt op: 2022/02/28, 17:31:16 door vanadium »

Offline HWE64

• Lid
Re: Wie heeft Flatpak software en kan dit probleem reproduceren
« Reactie #1 Gepost op: 2022/02/28, 20:57:13 »
Ik heb Xubuntu 20.04.3LTS maar jammer genoeg geen flatpak. Ik weet ook niet hoe ik deze kan installeren op mijn testbak?
Ik heb de flatpak wel geinstalleerd op LM 20.3 Xfce en daar heb ik dit probleem niet.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Tom

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/03/01, 08:50:19 »
Met Chrome gaat alles goed zoals het moet. Xuby 18.04.6 Lts.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #3 Gepost op: 2022/03/01, 10:39:10 »
Hallo, ik heb een vergelijkbaar probleempje maar dan zonder flatpaks. Als ik een nieuwe tab open in Firefox, een pagina laad en ik wil met de pijltjestoetsen naar beneden scrollen, zie ik dat de focus geregeld op de desktop ligt, want ik ga van icoon naar icoon met die pijltjes. Niet ernstig natuurlijk, maar het leidt wel af...

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/03/01, 11:39:39 »
Hallo, ik heb een vergelijkbaar probleempje maar dan zonder flatpaks. Als ik een nieuwe tab open in Firefox, een pagina laad en ik wil met de pijltjestoetsen naar beneden scrollen, zie ik dat de focus geregeld op de desktop ligt, want ik ga van icoon naar icoon met die pijltjes. Niet ernstig natuurlijk, maar het leidt wel af...
Geprobeerd in Xubuntu 20.04.3 Lts ; werkt zonder probleem in de gewone FF.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/03/01, 12:12:46 »
Citaat
Geprobeerd in Xubuntu 20.04.3 Lts ; werkt zonder probleem in de gewone FF.
Hier alles exact hetzelfde als bij HWE64.
(maar daar schiet vanadium niets mee op)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/03/01, 17:33:56 »
(maar daar schiet vanadium niets mee op)
Daar schiet ik wel veel mee op  ;). Ik wou juist eens weten of mijn probleem van meer algemene aard is - ik vind namelijk niets, geen bugrapporten ... daarom vroeg ik eens of er gebruikers hier dit al dan niet voorhebben. Nee, dus, tot nu toe, maar het zijn allemaal Xubi boxen. Ik zal eens xfce (mijn 2de favoriete desktop) installeren om te zien of het daar ook optreedt.

Edit: Ja, het is Gnome Shell. Geen probleem in xfce!

Ik heb ook flatpak eens "gepurged" en geherinstalleerd, zonder resultaat. Als er nog Gnome gebruikers zijn die dit kunnen proberen, graag! Mogelijk is het enkel op 21.10 dat het niet goed gaat.
« Laatst bewerkt op: 2022/03/01, 17:54:34 door vanadium »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/03/01, 18:53:00 »
Het zou een bug kunnen zijn in xdg-desktop-portal en/of xdg-desktop-portal-gtk: deze pakketten zorgen ervoor dat zowel Flatpak als Snap GTK3 dialogen kunnen oproepen. Dan moet dit probleem waarschijnlijk ook optreden met Snap. Ik zal Snap eens moeten herinstalleren ...

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/03/01, 19:50:24 »
Citaat
Dan moet dit probleem waarschijnlijk ook optreden met Snap.
Ik heb Chromium als Snap (in Xubuntu 20.04).
Ik heb het volgende gedaan:

1) Open Chromium Snap
2) Druk op Ctrl+O: dit opent de "Bestand openen" dialoog. De allereerste keer na login gaat het doorgaans goed. Druk Esc om de dialoog te sluiten
3) Druk opnieuw op Ctrl+O: de dialoog opent, en je ziet de bovenbalk de "actieve" kleur verliezen: de focus gaat naar het Chromiumvenster achter de dialoog. Letters die je typt komen in de zoekbalk op de achtergrond terecht, in plaats van in de dialoog.

Ik kan met de beste wil van de wereld niets vreemds ontdekken. Wat ik in 3) intyp, komt gewoon in het dialoogvenster terecht.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/03/02, 11:32:03 »
@ajjp, nog eens bedankt! Dus het treedt enkel bij flatpak op (en mogelijk enkel in 21.10, en mogelijk zelfs enkel op mijn computer gezien er haast niets over te vinden is - mijn computer is een opgewaardeerd systeem, en geen verse installatie). Ik overleef het nog een tijdje (plus stap nog niet over naar Flatpak Firefox), en zie dan hoe het zit met 22.04. Is het probleem met Flatpak daar nog, dan kan ik eens verse herinstallatie proberen, en anders wordt het terug Snap.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2022/03/03, 11:33:55 »
Verder getest: het probleem

- komt voor zowel op de Gnome als Mate desktop, maar niet op XFCE.
- enkel getest op Ubuntu 21.10
- komt voor zowel op Wayland als op Xorg
- komt voor zowel met Flatpak als met Snap als met AppImage

Het probleem is in xdg-desktop-portal en/of xdg-desktop-portal-gtk, een bibliotheek die geselecteerde contacten met het systeem toelaat aan geïsoleerde applicaties, zowel Snap, Flatpak, als AppImage.

Probleem gerapporteerd hier: https://github.com/flatpak/xdg-desktop-portal-gtk/issues/137 en https://github.com/flatpak/flatpak/issues/4781

« Laatst bewerkt op: 2022/03/03, 14:05:42 door vanadium »