Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestaat er een site met zang, waarin je je naam kan invullen?  (gelezen 3005 keer)

Offline Jenske

• Lid
Bestaat er een systeem -- site, programma, ... -- waarin je een naam moet ingeven en die dan vervolgens die naam gebruikt in een (door mij te kiezen) muziekstuk?

Voorbeeld: Op de wijze van "roodborstje tikt tegen 't raam, tik tik tik" wordt dan (na ingave van de naam "Pedro"): "Pedro, tikt tegen 't raam, tik tik tik"

En dan nog liefst in het Nederlands, zodat je geen ver-Engelste uitspraak van een Nederlandse naam tegenkomt.
... Kubuntu 24.04 ...

Re: Bestaat er een site met zang, waarin je je naam kan invullen?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/11/02, 21:50:49 »
Tekst kopieren naar LibreOffice Writer. CTRL-H (zoek en vervang)

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/11/03, 11:46:00 »
Grappig: mijn vraag was totaal anders bedoeld.

Ik bedoel: bestaat er een zang-genererend programma dat in een lied een woord (dat de gebruiker ingeeft) kan mee zingen. Het gaat dus echt niet over een tekstverwerker, wel over een soort spraakgenerator, maar dan met zang.

Ik wil dus een lied horen.
... Kubuntu 24.04 ...

« Reactie #3 Gepost op: 2021/11/03, 13:56:02 »
Zo zie zje maar....

Wat je zoekt is behoorlijk geavanceerd text to speech en dan nog zang ook. Dus niet allen de juiste fonetische klank maar ook nog de juiste toonhoogte (autotune) in de juiste timing. Ik denk niet dat je dat ergens zomaar gaat vinden. Mijn beste suggestie is om eens te kijken of er een pakker in Ubuntu Studio zit wat in de buurt komt. https://ubuntustudio.org/

Offline MKe

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/11/04, 20:57:24 »
Klinkt als een deep learning probleem. Geen idee of iemand er brood in heeft gezien om dat ermee te doen.

« Reactie #5 Gepost op: 2021/11/05, 16:07:27 »
Ik bedoel: bestaat er een zang-genererend programma dat in een lied een woord (dat de gebruiker ingeeft) kan mee zingen. Het gaat dus echt niet over een tekstverwerker, wel over een soort spraakgenerator, maar dan met zang.

Ik wil dus een lied horen.

Je zou de tekst in kunnen voeren in een spraakgenerator (google bv).
Deze uitgesproken tekst kun je met een Vocoder plugin* laten 'zingen'. Eventueel met een autotune-tje er over voor de toonzuiverheid.

* in bv de door DirkJan genoemde ubuntustudio.
* Roland VP-03 vocoder kan ook, maar ik vrees dat de aanschaf (€300) je te gek zal worden?
Beetje omweg, maar je komt er wel een eind mee.

Andere (makkelijkere) optie. Zoek in je omgeving iemand die kan zingen?
« Laatst bewerkt op: 2021/11/06, 14:28:22 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2021/11/06, 12:49:06 »
Bedankt, allen, voor de reacties.
Het was meer een hypothetische vraag, naar aanleiding van een audiootje dat ik wilde maken: ik wilde, n.a.v. halloween stemmen opnemen van de kinderen, ze drastisch in toon verlagen (zodat ze wat griezeliger klinken) en dat gebruiken.
En toen ik dat aan het maken was, vroeg ik me af of er niet zo'n systeem zou bestaan om een gekend, simpel lied, te laten aanvullen met de naam van iemand die je moet inspreken.

Ik zou het natuurlijk ook kunnen oplossen door in Audacity op de momenten, dat een naam valt in een liedje, daarover een spoor te leggen met een (zelf gezongen) fragment.

Ik ga ermee verder aan de slag. Vooral dat vocoder biedt misschien wel wat mogelijkheden.
... Kubuntu 24.04 ...

« Reactie #7 Gepost op: 2021/11/06, 14:28:07 »
Het was meer een hypothetische vraag, naar aanleiding van een audiootje dat ik wilde maken: ik wilde, n.a.v. halloween stemmen opnemen van de kinderen, ze drastisch in toon verlagen (zodat ze wat griezeliger klinken) en dat gebruiken.

Ik zou het natuurlijk ook kunnen oplossen door in Audacity op de momenten, dat een naam valt in een liedje, daarover een spoor te leggen met een (zelf gezongen) fragment.

Je kunt al beginnen met simpel pitchen in Audacity. Die functie zit er al in.
Selecteer dan het stukje wat je griezeliger wilt maken. Effecten -> Toonhoogte wijzigen.
En als je dit stukje ook nog in verschillende lagere (en een hogere) toonhoogtes gaat layeren krijg je helemaal creapy voices  :evil:

Ik ga ermee verder aan de slag. Vooral dat vocoder biedt misschien wel wat mogelijkheden.

Zeker leuk om mee te spelen. Er zijn nog meer voice plugins maar voorlopig kun je denk ik wel vooruit.
Overigens, plugins kun je ook importeren in je audacity (LV2 plugins!). Hoef je geen (moeilijkere) DAW voor te installeren.
Deze bijvoorbeeld https://packages.debian.org/sid/lv2vocoder (ziet er makkelijk uit, ga ik ook eens erbij installeren en proberen)

Moet lukken. Zo moeilijk is het allemaal niet. Vooral even uitzoeken hoe.
Loop je vast? Vraag gerust.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #8 Gepost op: 2021/11/08, 20:25:23 »
Je komt al een heel eind door de afspeelsnelheid te verlagen met Audacity. Dan klinkt het al lager, die kinderen praten waarschijnlijk snel genoeg. Er zitten ook nog wat andere leuke filters in. Zelf ooit gebruikt om de stem van de sorteerhoed van Harry Potter na te maken. Als groepsindelingsritueel bij de start van een kamp.

« Reactie #9 Gepost op: 2021/11/10, 16:21:53 »
Sorry DirkJan, maar beter kiezen voor: Effecten -> Toonhoogte wijzigen.
Daarmee verlaag je de toon zonder dat de snelheid aangepast wordt.
Als je de helft lager wilt wordt de snelheid ook gehalveerd en dat wordt snel te traag.

En ja, er zijn ook in dit heel veel wegen naar Rome. Enigszins vertragen kan inderdaad ook heel creapy klinken  :evil:
- I ♥ Linux -

« Reactie #10 Gepost op: 2021/11/10, 17:30:59 »
Ik doe soms een beetje van beiden. Beetje spelen tot je het gewenste resultaat hebt.

« Reactie #11 Gepost op: 2021/11/10, 20:36:09 »
Ja joh, er zijn hier heel veel wegen in te bewandelen. Zeker als je ook nog met echo's en reverbs gaat spelen. Leuk speelgoed  ^-^

Ben eigenlijk wel benieuwd geworden naar het resultaat van Jenske  :)
- I ♥ Linux -