Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mozilla Thunderbird: oude verzonden emails herstellen of terugvinden  (gelezen 1826 keer)

Voor e-mail gebruik ik Mozilla Thunderbird en nu wil verwijderde berichten die ik verstuurd heb terug vinden. En dat zijn berichten van 3 jaar oud! Nu meen ik te weten dat Ubuntu dit ergens opslaat in het systeem van Ubuntu zelf.

Vraag: weet iemand de locatie hiervan? Of hoe ik deze verstuurde berichten terug kan vinden?

Voor Windows is er hiertoe een speciaal recovery tool... bestaat zoiets ook voor Linux/Ubuntu?

Ik heb ook al even gekeken in het online e-mailprogramma van mijn provider. Maar daar kon ik geen enkel verzonden email bericht terug vinden. Dus die vlieger gaat niet op...
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline vanadium

• Lid
Re: Mozilla Thunderbird: oude verzonden emails herstellen of terugvinden
« Reactie #1 Gepost op: 2021/11/03, 09:38:01 »
In Thunderbird worden mailberichten van een folder in Thunderbird opgeslagen in één mbox bestand. Dat zijn bestanden zonder extensie. Bestanden met dezelfde naam maar met de .msf extensie zijn indexbestanden. Die bestanden bevinden zich onder de directory "Mail" voor wat betreft lokaal opgeslagen mail, onder "ImapMail" voor mail gesynchroniseerd met IMAP mail servers.

mbox bestanden zijn essentieel tekstbestanden. Wanneer je een bericht wist, dan verdwijnt het gewiste bericht niet meteen uit dat mbox  bestand. Het bericht wordt enkel als "gewist" gemarkeerd, en wordt in Thunderbird niet meer getoond. Het bericht wordt wel overgeschreven naar het Trash mbox bestand. Als de Trash wordt geledigd, dan wordt ook in dat bestand het bericht als gewist gemarkeerd.

Dat zorgt ervoor dat die mbox bestanden alleen maar groeien. Daarom zal Thunderbird nu en dan het bestand comprimeren. Dan worden alle berichten overgekopieerd naar een nieuw mbox bestand, behalve de berichten die gewist zijn. Het oorspronkelijke mbox bestand wordt gewist, en het nieuwe neemt zijn plaats. Op dat moment zijn de gewiste bestanden ook fysiek weg.

Recent gewiste berichten kan je recupereren in de mbox bestanden. De kans dat er nog berichten zouden zijn die drie jaar geleden werden gewist, is klein.
« Laatst bewerkt op: 2021/11/03, 09:43:05 door vanadium »