Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Evolution & sleutelbos  (gelezen 2147 keer)

Evolution & sleutelbos
« Gepost op: 2021/07/10, 23:01:17 »
Sinds kort gebruik ik naast Thunderbird om praktische redenen ook Evolution. Daarbij krijg ik een systeembericht dat de "aanmeldsleutelbos" ontgrendeld moet worden; gebeurt niet automatisch. Bij Thunderbird nooit last van gehad, dus waar komt dat ineens vandaan? In topic "https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86616.msg930554#msg930554" (2014) staat wel een oplossing: voor Thunderbird. Waar vind ik dat in Evolution?
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.

Re: Evolution & sleutelbos
« Reactie #1 Gepost op: 2021/07/11, 08:59:49 »
Hier meer informatie over het gebruik van de sleutelbos:

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/tips-3.html#ID18

Ik heb de sleutelbos zonder wachtwoord opgeslagen en hij vraagt er ook nooit meer naar. (Ik sla sowieso geen wachtwoorden in mijn browser op - in Firefox kun je dat zelfs blokkeren).

Edit: ik heb mijn pc encrypted en mijn account daarbinnen zonder wachtwoord ingesteld.
« Laatst bewerkt op: 2021/07/11, 09:34:58 door Ronaldus »

« Reactie #2 Gepost op: 2021/07/12, 13:27:03 »
Bedankt voor de tip. Voor ik die toverspreuk uit de link uitvoer, wil ik toch wel graag weten of die sleutelbos iets is van het OS, of onderdeel is van het mailsysteem en ge-triggerd is door Evolution bij installatie. Kan me niet herinneren dat iets heb gedaan om dit te activeren. Stel dat ik op andere gedachten kom en er toch weer gebruik van wil maken, hoe activeer ik dat dan weer en hoe kan ik daar nieuwe wachtwoorden aan toevoegen?   

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/07/12, 15:46:18 »
Bedankt voor de tip. Voor ik die toverspreuk uit de link uitvoer, wil ik toch wel graag weten of die sleutelbos iets is van het OS, of onderdeel is van het mailsysteem en ge-triggerd is door Evolution bij installatie. Kan me niet herinneren dat iets heb gedaan om dit te activeren. Stel dat ik op andere gedachten kom en er toch weer gebruik van wil maken, hoe activeer ik dat dan weer en hoe kan ik daar nieuwe wachtwoorden aan toevoegen?

Ken er het fijne niet volledig van maar simpel gezegd: de sleutelbos is een soort kluis die al de GPG- en SSH-sleutels (encryptiesleutels e.d.) opbergt. Die word na de opstart bij het aanmelden , dus intikken van je wachtwoord bij inloggen van het systeem ,automatisch "herkend/ontgrendeld". Dus niet dat je die nu kan zien maar het systeem/programma kan die sleutel direct gebruiken zonder extra controle. MAAR doordat je ingesteld hebt dat je AUTOMATISCH ingelogd word na het opstarten word deze niet direct herkend/ontgrendeld omdat eigenlijk iedereen je systeem kan opstarten en werken zonder dat je wachtwoord ingegeven werd door JOU PERSOONLIJK. Daarom deze extra veiligheid.

Waarom dit gebeurd bij evolutie en niet bij thunderbird kan ik niet zeggen. Enkel denk ik dat dat er bij Thunderbird geen GPG- of SSH-sleutel gebruikt word of dat het geen gebruik maakt van het systeem waarop het gebruikt word, Zoals bijvoorbeeld een wachtwoordmanager ook geen "goedkeuring" nodig heeft van het systeem maar met een eigen wachtwoord werkt indien je de wachtwoorden zelf wilt zien.
« Laatst bewerkt op: 2021/07/12, 15:57:37 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #4 Gepost op: 2021/07/12, 16:10:26 »
Hier nog wat uitgebreidere info:

https://itsfoss.com/ubuntu-keyring/

Wat ik eruit haal, is dat na het inloggen je sleutelbos sowieso ontgrendeld is. Met het uitloggen wordt die weer vergrendeld. Als iemand je pc benaderd met een live usb-stick en zo bij je bestanden kan, dan zou je sleutelbos alsnog vergrendeld moeten zijn.

Log je automatisch in, dan kan je voor je sleutelbos een keuze maken. Sla ik dat vergrendeld op of niet.

(Heb je je pc versleuteld, dan voegt een vergrendelde sleutelbos weinig toe; je hele pc is immers al versleuteld en je sleutelbos maakt daar deel van uit.)

« Reactie #5 Gepost op: 2021/07/12, 16:28:19 »
De tip uit de link (rm -v ~/.local/share/keyrings/*.keyring) werkt in ieder geval. Heb de keyring-file even een andere naam gegeven (keyring-org) in plaats van weggooien, maar dat maakt dus niks uit. Systeem maakt (zoals beschreven) een nieuw keyring-file aan en vraagt om een wachtwoord. Doorgaan, doorgaan, ..... Klaar. Daarna geen vragen meer. Maar met welk commando activeer je de handel als je 'm wel weer wilt gebruiken om wachtwoorden in de zetten?  https://itsfoss.com/ubuntu-keyring/ ..... dat vergt een weekendje studie  :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2021/07/12, 16:31:41 door Cargamel »

« Reactie #6 Gepost op: 2021/07/12, 16:39:36 »
Nooit geprobeerd, ik ben altijd blij als ik weer van dat wachtwoord af ben.

Volgens mij weer weggooien. Systeem vraagt dan weer of je een wachtwoord wil invoeren (wat je nu 2x blanco hebt gelaten). Daar kan je dan wél weer een wachtwoord invoeren.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2021/07/12, 18:50:20 »
Dat "weggooien" is niet nodig: het is voldoende in de applicatie het paswoord van de "Login" keyring aan te passen.

« Reactie #8 Gepost op: 2021/07/13, 12:43:25 »
Nadat het systeem een nieuwe keyring-file heeft aangemaakt heeft 'ie meteen een andere naam toegekend: voorheen login.keyring, nu Standaard_sleutelbos.keyring. Ik vind het maar lastige materie, maar dat zal wel met mijn IQ te maken hebben. Dacht eerst dat het te maken heeft met de applicatie (Evolution), maar dat blijkt dus anders te liggen. Ik gebruik Thunderbird, Evolution en Gmail met meerdere mail-accounts. De wachtwoorden zou ik in principe allemaal in de kluis kunnen opbergen, maar bij mij was dat in slechts 1 geval het geval: Evolution. De andere wachtwoorden moet ik gewoon inkloppen. Die kluis heeft (bij mij) dus weinig zin. Ik laat het lekker zo. Bovendien ....... wel eens gehoord van digitale erfenis? Zit alles in de kluis, val ik om en weten de nabestaanden van niks. Hebben ze iets om uit te zoeken.  :O :mad:

Offline rico70

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2021/07/13, 12:47:19 »
Je kan je wachtwoorden opschrijven en goed opbergen, bv in zo'n documentenkistje, dan kunnen je nabestaanden zien wat je allemaal uitgespookt hebt  :P :rolleyes: :rolleyes:

« Reactie #10 Gepost op: 2021/07/13, 13:00:46 »
PS: kijk ik eens even in de Standaard_sleutelbos.keyring, zie ik in tekstformaat mijn mail-account + wachtwoord???
Wat nou veilig opgeborgen.  :-[  Ik ben er voorlopig wel uit. Allemaal bedankt voor het meedenken.
« Laatst bewerkt op: 2021/07/13, 13:04:56 door Cargamel »