Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Met webcam beeldscherm filmen  (gelezen 1122 keer)

Offline Natasha

• Lid
Met webcam beeldscherm filmen
« Gepost op: 2021/07/01, 23:34:55 »
Hallo iedereen,

Ik maak soms video's en zie dat anderen dan iets doen, waardoor de webcam laat zien wat er op het beeldscherm van hun computer staat. Dan zie je dus niet hun gezicht maar het beeldscherm. Heb begrepen dat er een app voor moet zijn: screen recorder. Maar toen ik zocht, waren er wel 20 alleen al voor Linux. En ik ken de bijbehorende terminologie niet.
Wat ik wil: een video maken en dan tijdens het filmen switchen van mijn kop naar het beeldscherm en weer terug. Zo kan ik foto's of documenten laten zien. Heeft iemand een idee hoe dat moet en of het überhaupt kan met een losse camera? (Er zit geen ingebouwde camera op mijn computer). Bedankt alvast!

Offline MKe

• Lid
Re: Met webcam beeldscherm filmen
« Reactie #1 Gepost op: 2021/07/02, 08:09:54 »
Je webcam kan niet ff om het hoekje kijken, dus het is niet je webcam die het beeld op je monitor registreert. Veel Linux YouTubers gebruiken OBS om het scherm op te nemen en eventueel te mixen met het beeld van hun camera. Maar vaak gebruiken ze ook een bewerkings programma als KDenlive om te knippen en plakken om uiteindelijk een filmpje te maken. Dit heeft echter wel een behoorlijke leercurve!

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/07/02, 08:28:59 »
Switchen tijdens het filmen? OBS studio dan. Veel tutorial op youtube. Hiermee ga je er vlug mee van start.

Andere programma's zijn eenvoudiger, maar nemen dan enkel je scherm op. Toch kan je ook dan ook de webcam in beeld brengen met een extra programmaatje als Cheese of Guvcview. Je webcam komt dan in een venster, en als je dat naar voor brengt op je scherm, wordt dat opgenomen.

Offline Natasha

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/07/03, 02:43:45 »
Dank jullie wel MKe en Vanadium,

Er bleek een hartstikke simpel programmaatje te zijn: VokoscreenNG. Zelfs ik snap het en switchen tussen een opname van je beeldscherm en van je eigen tronie doe je gewoon door het videobeeldje van jezelf groot te maken. Rechtboven op het vierkantje klikken: een kind kan de was doen, ik ben helemaal gelukkig!

O en VokoscreenNG zit gewoon in Ubuntu Software, nóg beter. Ik maak nu mooie video's en hoop dat er mensen komen die ze óók waarderen, maar dat komt vanzelf wel. Jeej!

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/07/03, 12:34:50 »
Die kende ik niet eens! Bedankt voor de tip!

Offline Natasha

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2021/07/03, 17:28:19 »
Asjeblief! De meeste Ubuntuers zijn handiger dan ik, maar voor de alfa's onder ons is Vokoscreen precies dat wat je nodig hebt.  :D