Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub opstartvolgorde aanpassen als er 3 OS zijn  (gelezen 1284 keer)

Offline Hsapiens

• Lid
Grub opstartvolgorde aanpassen als er 3 OS zijn
« Gepost op: 2021/02/14, 15:54:56 »
Ik heb op W10 op sda1 gekoppeld aan /boot/efi, Xubuntu 20.04 op sda5 (niet gekoppeld) en Ubuntu 20. 04 op sda6, gekoppeld aan /root. De opstartvolgorde is Ubuntu > Windows > Xubuntu. Ik wil dit wijzigen naar Xubuntu > Ubuntu > Windows. Ik heb een poging gedaan door in /etc/default/grub de regel Grub=0 te wijzigen in Grub=3 (omdat Xub op plaats 4 staat), maar dat had geen effect. Hoe moet ik het wel doen.

Offline vanadium

• Lid
Re: Grub opstartvolgorde aanpassen als er 3 OS zijn
« Reactie #1 Gepost op: 2021/02/15, 17:16:13 »
Na het aanpassen van /etc/default/grub moet je nog eens "sudo update-grub" uitvoeren vooraleer de aanpassingen actief worden.

Offline Hsapiens

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/02/16, 17:02:54 »
Ik had sudo update-grub uitgevoerd.
Voor de goede orde, de volgorde die ik op mijn scherm zie is 1. Ubuntu 2. advanced options Ubuntu 3. Windows
 4. Xubuntu 5. advanced options Xubuntu en 6 UEFI firmware settings. Vandaar mijn keuze voor GRUB=3

« Reactie #3 Gepost op: 2021/02/18, 17:37:11 »
Ik denk dat je dan de grub moet installeren in xubuntu.
Dus die start je op en dan in de terminal:
sudo grub-install /dev/sdaen daarna:
sudo update-grub
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Hsapiens

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/02/19, 16:32:47 »
Pederico, dank voor de suggestie. Helpt in de goede richting maar er ontstaat een nieuw probleem, t.w. dat Xubuntu weliswaar op positie 1 staat en Ubuntu op 4, maar dat ik Ubuntu niet kan openen (Xubuntu en W10 wel). Er verschijnt een regel met de tekst /boot/vmlinuz 5.8.40-generic not found. Vervolgend verschijnt weer de grub volgorde. Dit kun je eindeloos herhalen

De output van jouw opdrachten is als volgt
~$ sudo grub-install /dev/sda
[sudo] wachtwoord voor
sh: 1: /etc/default/grub: #: not found
Installeren voor x86_64-efi-platform.
Installatie is afgerond. Er werden geen fouten gerapporteerd.
sudo update-grub
Sourcing file `/etc/default/grub'
/usr/sbin/grub-mkconfig: 1: /etc/default/grub: #: not found

Hopelijk zegt dit je voldoende om een oplossing voor te stellen